درس زندگي 15: شما مي‌توانيد فقط با نگاه کردن چيزهاي زيادي را مناظره کنيد

درس زندگي 15
شما مي‌توانيد فقط با نگاه کردن چيزهاي زيادي را مناظره کنيد
يک کارفرماي موفق آمريکايي ثروت زيادي کسب کرده بود. او تصميم گرفت بازنشسته شود و زندگي راحتي که بيشتر افراد آرزوي داشتن آن را دارند، پيش بگيرد. متاسفانه، او خيلي زود فهميد که هنوز فرد خوشبختي نيست. از آنجايي که زندگي‌اش خيلي تهي بود، اين کارفرما تصميم گرفت تا به جستجوي يکي از اساتيد ذن بگردد که ظاهراً سه راز مهم را براي داشتن يک زندگي کامل مي‌دانست.
بعد از ماه‌ها جستجو، اين کارفرما در نهايت آن استاد ذِن را در بالاي يک کوه نامعلوم پيدا کرد. استاد ذِن از آشکار کردن سه راز مهم خود براي داشتن يک زندگي همراه با رضايت و خوشبختي استقبال کرد. اين کارفرما از آنچه که به او گفته شد، تعجب کرد. بنا بر گفته‌ي استاد ذن، سه راز براي داشتن يک زندگي خوشبخت و راضي‌کننده اين‌ها هستند:
• توجه کردن
• توجه کردن
• توجه کردن
در واقع، همه‌‌ي ما بايد ميزان توجه خود را بيشتر کنيم. بيشتر ما اکثر مواقع به گونه‌اي وانمود مي‌کنيم گويي خواب هستيم و توجه کمي به آنچه که در اطراف‌مان رخ مي‌دهد، داريم. برخي فلاسفه مي‌گويند بيشتر ما اکثر اوقات ناآگاه هستيم. نويسنده پيتر لسچاک درباره‌ي ناخودآگاه انسان اظهار مي‌دارد: «همه‌ي ما تماشاگران تلويزيون، تماشاگران ساعت، تماشاگران ترافيک در بزرگراه هستيم اما تعداد کمي از ما ناظر هستيم. همه نگاه مي‌کنند، اما تعداد کمي با دقت نگاه مي‌کنند.»
تعداد کمي از ما بهترين راه‌حل‌ها را براي مشکلات زندگي خود مشاهده و از آن‌ها تبعيت مي‌کنيم. حتي بديهي‌جات نيز از ما فرار مي‌کنند. ژورناليست معروف آمريکايي ادوارد آر. مارو در اين‌باره اظهار مي‌دارد: «ما در نهايت چيزهاي گنگ و مبهم را مشاهده مي‌کنيم. اما ظاهراً مشاهده‌ي چيزهاي کاملاً مشخص- بديهي‌جات- طولاني‌تر است.»
افرادي از بين ما که توجه کمي به جهان اطراف خود دارند يا اصلاً هيچ توجهي به آن ندارند غالباً افرادي هستند که سر از ايستگاه اتوبوس درمي‌آورند- به جاي آنکه وقتي کشتي‌هاي‌شان سرانجام پهلو گرفت، لنگرگاه باشند. به باور شاعر فرانسوي پاول والري: «بهترين روش براي تحقق روياهاي‌تان بيدار شدن است.» نکته‌ي عملاً مهم توجه کردن به آن چيزهايي است که مهم است. وقتي بر روي چيزي تمرکز مي‌کنيد که از اهميت زيادي برخوردار نيست، شگفت زده شدن ساده است. ناتواني در توجه به کارهاي مهم منجر به کور شدن شما با اتفاق تخريب‌کننده‌اي مي‌شود که بايد شاهد آمدن آن‌ها باشيد.
اگر از چگونگي اثرگذاري قدرت بينايي آگاه هستيد، مي‌دانيد آنچه که در ابتدا مي‌بينيد فقط کسري از آن چيزي است که حقيقتاً وجود دارد. يک گردش کوتاه را در خياباني که قبلاً بر روي آن بارها قدم زده‌ايد، در نظر بگيريد. زمان خود را به مشاهده‌ي دقيق هر آنچه که مي‌توانيد، سپري کنيد. شما از اينکه متوجه چيزهاي جالبي شده‌ايد که هيچگاه قبلاً به آن توجه نداشته‌ايد، شگفت‌زده خواهيد شد. بازيکن افسانه‌اي بيسبال آمريکا يوگي براي چه درست مي‌گويد که: «شما مي‌توانيد فقط با نگاه کردن چيزهاي زيادي را مناظره کنيد.»
توجه کردن به دنياي اطراف خود- مشاهده‌ي اتفاقات عادي و مشاهده‌ي معجزات- شما را به موقعيت‌هايي منتهي مي‌کند که ديگران نمي‌بينند. موقعيت‌هاي ايجاد منابع جديد درآمد، براي مثال، در اطراف همه‌ي ما هستند. رابرت جي. آلن. و مارک ويکتور هانسن، نويسندگان کتاب «ميليونر يک دقيقه‌اي» ادعا مي‌کند که آن‌ها مي‌توانند حداقل 15 موقعيت يا فرصت را در اتاق نشيمن شما به تنهايي شناسايي کنند. به دنياي اطراف خود توجه کنيد تا هيچ فقدان موقعيتي براي شما وجود نداشته باشد اگر چنين فقداني وجود داشت، احتمالاً زياد خواهد بود.
گسترش آگاهي‌هاي‌تان شامل آوردن يک زاويه‌‌ي ديد جديد به تجربه‌هاي آشناست. يکي از نکات کليدي براي لذت بردن بيشتر از جهان انجام عادت انعطاف‌پذيري است. يک ضرب‌المثل قديمي آلماني خاطر نشان مي‌کند: «در سرزمين کورها، يک چشم پادشاه است.» توجه کنيد تا کل چيزهايي را در اين جهان که ديگران نمي‌بينند، مشاهده کنيد.
شما بايد با اين حقيقت کنار بياييد که مشاهده و ادراک همه چيز است. آنچه شما مي‌بينيد آن چيزي است که بدست مي‌آوريد. عمل يا تلاش کردن بر روي برنامه‌هاي خودکار را متوقف کنيد. دقيق باشيد تا اتفاقات گوناگون و جالبي در جهان اطراف شما رخ دهد. زاويه‌ي ديد خود را تغيير دهيد تا بتوانيد زندگي‌تان را تغيير دهيد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *