درس زندگي 23: جوراب‌هاي گران نخريد اگر هيچگاه نتوانستيد آن‌ها را پيدا کنيد

درس زندگي 23
جوراب‌هاي گران نخريد اگر هيچگاه نتوانستيد آن‌ها را پيدا کنيد
آيا يک زندگي کامل، آرام، رضايت‌بخش و همراه با خوشبختي مي‌خواهيد؟ با سازماندهي يکي از قوي‌ترين دارايي‌هاي خود شروع کنيد. شايد از مدت‌ها پيش فهميده باشيد که عملکردهاي زندگي‌تان تا چه حد مطلوب است وقتي به خوبي سازماندهي شده‌ايد و شايد هم فهميده باشيد چگونه کارها از دست‌تان خارج مي‌شود، وقتي هيچ برنامه‌ريزي نداريد. در واقع، سازماندهي خوب کارها شما را در موقعيتي قرار مي‌دهد که زندگي خود را کنترل کنيد.
حقيقت اين است که ما سازمان‌يافته شده به دنيا نمي‌آييم. سازماندهي يک مهارت اکتسابي است که هر کسي مي‌تواند بر آن تسلط پيدا کند. افراد سازمان‌يافته به بهترين چيزها در زندگي خود دست پيدا مي‌کنند چون پروژه‌هاي مهم را کامل مي‌کنند و پيوسته به اهداف‌شان مي‌رسند. آن‌ها به ندرت زمان خود را با فعاليت‌هاي بيهوده در جستجوي اشياي گم شده يا انجام دوباره‌ي کارهاي زمان‌بر هدر مي‌دهند. در واقع، آن‌ها زمان مورد نياز براي انجام کارهايي را که دوست دارند، پيدا مي‌کنند و زمان خود را با افرادي که بهشان اهميت مي‌دهند، مي‌گذرانند.
سازماندهي هنر استفاده از زمان و منابع خود به شکل موثر است. اگر مي‌خواهيد هر کاري را در زمان مقتضي خود بدون نااُميدي، گناه يا استرس انجام دهيد، شما بايد بر هنر منظم بودن تسلط پيدا کنيد. ساده و راحت اينکه، سازماندهي شامل برنامه‌ريزي است. برنامه‌ريزي ناکافي يا فقدان برنامه‌ريزي دست در دست يک زندگي نامنظم مي‌گذارد. به شکل متناقضي، اگر به خوبي سازماندهي شويد، مي‌توانيد خودانگيخته بوده و کارهايي انجام دهيد که براي آن برنامه‌ريزي نکرده بوديد.
براي آنکه زندگي‌تان داراي عملکرد هماهنگ و متناسبي باشد، کارها را ساده کنيد. اين هماهنگي علاوه بر زندگي شخصي‌تان براي زندگي کاري‌تان نيز کار مي‌رود. جوراب‌هاي گران‌قيمت نخريد اگر هرگز نمي‌توانيد آن‌ها را پيدا کنيد. شما دوست نداريد زمان گران‌بهاي خود را در جستجوي جوراب‌هاي گران‌قيمت‌تان صبح‌ها سپري کنيد در حاليکه همکاران و رقيبان‌تان در محل کار هستند. وقتي کارها در يک شاخه از زندگي از دست‌تان درمي‌رود، بخش‌هاي ديگر زندگي‌تان نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرد. يک زندگي شخصي کاملاً نابسامان و آشفته به زندگي کاري‌تان نيز منتقل مي‌شود. به طرز مشابهي، يک زندگي کاري نابسامان و آشفته زندگي شخصي‌تان را نيز مختل مي‌کند.
ممکن است نواحي در زندگي شخصي شما وجود داشته باشد که در آن شما بايد زمان بيشتري را بگذرانيد تا زندگي کاري‌تان عملکرد بهتري داشته باشد. سازمان‌دهي شدن به معني آن است که شما از سيستم موثري استفاده مي‌کنيد که به شما اجازه مي‌دهد به هنگام احتياج، هر آنچه را که به آن نياز داريد، تعيين کنيد. وقتي فعاليت‌هاي غيرحرفه‌اي‌تان هم چون دوستي، موضوعات زناشويي، امور خانوادگي و کارهاي خانه- در آشفتگي و بي‌نظمي به سر مي‌برند، شما در رسيدن به اهداف حرفه‌اي يا شغلي خود محدود خواهيد شد.
داشتن عملکرد موثر و مفيد در کار به شما زمان بيشتري براي فعاليت‌هاي زندگي شخصي‌تان مي‌دهد. يک زندگي منظم هم چنين به شما کمک مي‌کند تا از اوقات فراغت‌تان بيشتر لذت ببريد چون مجبور نيستيد درباره‌ي عدم موفقيت در کار احساس گناه کنيد. علاوه بر اين، شما احساس بهتري در انتهاي روز خواهيد داشت وقتي زمان براي آرام شدن و سازگاري با هدفي که برنامه‌ريزي نشده داريد.
براي سازماندهي بهتر در کار، اولويت‌هايي را تعيين کنيد و انرژي خود را در نقطه‌اي متمرکز کنيد جايي که بيشترين تغيير را ايجاد مي‌کند. بر روي پرسودترين فعاليت‌ها تمرکز کنيد و انجام فعاليت‌ها و کارهايي که بازده کمي براي شما دارد، را کاهش دهيد. نکته‌ي کليدي ديگر براي نظم پيدا کردن توانايي اجتناب از کارهايي است که حواس ما را پرت و منحرف مي‌کند. فراموشي آنچه مهم است بسيار ساده است. هيچ انتهايي براي فعاليت‌هاي منحرف‌کننده‌ي حواس وجود ندارد- همکاراني که مي‌خواهند شايعه درست کنند، گزارش‌هاي مغشوش و مبهم براي خواندن، مشاهده‌ي بازي‌هاي فوتبال در تلويزيون، دوستاني که خواستار توجه شما هستند و غيره مي‌تواند در رسيدن به اهداف حياتي شما دخالت ايجاد کند.
بر خلاف آنچه که بسياري از افراد به آن باور دارند، بي‌نظمي و آشفتگي زمان بيشتري از نظم و انسجام‌يافتگي مي‌گيرد. علاوه بر اين، بي‌نظمي و عدم انسجام تضمين مي‌کند که موانع بزرگ هميشه مستقيماً در مسير کامل کردن پروژه‌هاي حياتي قرار مي‌گيرند. سازمان‌دهي و نظم هنر برنامه‌ريزي روزانه با فعاليت‌هاي مفيد براي موثر و کارا بودن است. هرگز روز خود را آکنده از کار سنگين نکنيد. برنامه‌ي روزانه‌تان بايد هميشه شامل فعاليت‌هاي اوقات فراغت و انعطاف‌پذيري کافي براي خودانگيخته بودن شود.
اگر زندگي‌تان در حال حاضر در آشفتگي و بي‌نظمي قرار دارد، زمان شروع نظم دادن به آن فردا نيست- زمان مناسب همين امروز است. وقتي شما به خوبي سازماندهي مي‌شويد و نظم پيدا مي‌کنيد، ديگران مي‌پرسند چگونه توانستيد کارها را تا اين حد ساده کنيد. شما آن‌ها را متعجب مي‌کنيد که چگونه زمان براي کامل کردن فعاليت‌هاي ضروري خود يافتيد و در عين حال زمان براي تنبل بودن و انجام کارهايي که تلاش زيادي نمي‌خواهد در اختيار داريد. سازماندهي و نظم را به نقطه‌ي قوت خود تبديل کنيد تا داراي زندگي کامل، آرام، رضايت‌بخش و همراه با خوشبختي شويد که ميليون‌ها نفر آرزوي داشتن آن را دارند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *