درس زندگي 27: يک دوست خوب بسيار ارزان‌تر از درمان تمام مي‌شود- و ده برابر مفيدتر

درس زندگي 27
يک دوست خوب بسيار ارزان‌تر از درمان تمام مي‌شود- و ده برابر مفيدتر!
بر اساس تحقيقات ذکر شده در گزارش اخير مجله‌ي روان‌پزشکي امروز: «افراد زماني که در کنار دوستان‌شان قرار دارند خوشحال‌تر از زماني هستند که در کنار همسر يا فرزندان‌شان قرار دارند.» اين، در واقع، حقيقتي است که بايد جداً در مورد آن تعمق کرد. در واقع، افراد حقيقتاً لذت بيشتري را تجربه مي‌کنند وقتي زمان خود را با دوستان‌شان مي‌گذرانند و اين لذت وقتي آن‌ها در کنار فرزندان يا شريک زندگي‌شان هستند، کمتر است. اين حقيقت به شما ارزش دوستي را نشان مي‌دهد.
به شکل شگفت انگيزي، دوستي يکي از موضوعاتي است که در اينترنت بيشترين تحقيق روي آن صورت گرفته است. اين نشان مي‌دهد که ميليون‌ها نفر به ايجاد دوستي‌هاي جديد و تقويت دوستي‌هاي قديمي علاقه‌مند هستند. با توجه به نقش مهم دوستي در زندگي‌هاي ما، آيا متوجه شده‌ايد که درباره‌ي اين موضوع چه مطالب نوشتاري کمي وجود دارد؟ براي مثال، تعداد کتاب‌هاي نوشته شده درباره‌ي چگونگي مديريت پول را با تعداد کتاب‌هايي مقايسه کنيد که درباره‌ي چگونگي ايجاد و حفظ دوستي‌هاي بزرگ نوشته شده است.
با اين حال، به اشکال گوناگون، دوستي بسيار ارزشمندتر از پول است. در واقع، روابط انساني ما به ويژه روابطي که با دوستان نزديک خود داريم لذت و ياس بيشتري را در زندگي براي ما فراهم مي‌کند. اين به معني آن است که شما نمي‌توانيد موفقيت حقيقي را در زندگي تجربه کنيد مگر اينکه داراي دوستان حقيقي باشيد.
با در نظر گرفتن اينکه سپري کردن زمان با دوستان خود براي ما لذت و خوشبختي زيادي فراهم مي‌کند، سوالي که بايد از خود بپرسيد اين است: «آيا من به اندازه‌ي کافي دوستان نزديک دارم؟» مطابق با مطالعه‌ي گزارش شده در شماره‌ي ژوئن 2006 نشريه‌ي جامعه‌شناسي آمريکا، بزرگسالان آمريکايي که در سال 1985 با گفتن اينکه فقط سه دوست نزديک داشتند آمارگران را شگفت‌زده کردند در سال 2006 اعلام کردند که فقط دو دوست نزديک دارند. علاوه بر اين، تعداد کساني که اعلام کردند آن‌ها هيچ کسي ندارند تا درباره‌ي موضوعات مهم با آن‌ها بحث کنند از نسبت يک به چهار در سال 1985 دو برابر شده است؛ يعني از هر چهار نفر دو نفر هيچ دوستي نداشته‌اند. اين مطالعه نشان داد که مردان و زنان با هر نژاد، سن و سطح آموزشي دوستان صميمي کمتري در مقايسه با نظرسنجي مشابه سال 1985 داشتند.
متاسفانه، عرصه‌ي کار در دنياي امروز زندگي‌هاي فردي ما را شلوغ‌تر و گسسته‌تر کرده است. بنابراين، بسياري از افراد فراموش مي‌کنند تا زماني را براي سپري کردن با دوستان نزديک‌شان اختصاص دهند. جان ياگر جامعه‌شناس آمريکايي و نويسنده‌ي چندين کتاب درباره‌ي دوستي مي‌گويد: «دوستي ظاهراً آخرين چيزي است که همه مي‌خواهند به آن بپردازند.»
ياگر اضافه مي‌کند: «دوستي آن نيست که وقتي همه‌ي امور ديگر زندگي‌تان رو به راه شد، به آن بپردازيد. دوستي حتي بعد از سال‌هاي مدرسه براي داشتن سلامتي ذهني، براي گرفتن ترفيع شغلي و براي سلامت جسمي مهم است.» داشتن دوستان خوب براي داشتن رفاه اجتماعي، ذهني و جسمي از اهميت برخوردار است. چندين مطالعه‌ي تحقيقاتي به اين نتيجه رسيده است که افرادي که داراي روابط صميمي با ديگران هستند خوشحال‌تر، سالم‌تر و طولاني‌تر زندگي مي‌کنند.
دوستي بايد يک عنوان جهاني و فراگير براي هر يک از ما باشد. داشتن دوست براي داشتن يک زندگي کامل و غني ضروري است. بسياري از افراد فهميده‌اند که دوست خوب بسيار ارزان‌تر از درمان تمام مي‌شود- و ده بار مفيدتر!
افراد جامعه‌ي ما احتمالاً درباره‌ي جايگاه و اهميت دوستي زياد صحبت نمي‌کنند، چون نمي‌خواهند محتاج و نااُميد ظاهر بشوند. بسياري از افراد به پذيرش اينکه چقدر تنها هستند يا ممکن است گهگاهي در زندگي‌هاي‌شان خيلي تنها باشند، توجهي نمي‌کنند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که تنهايي يکي از بزرگ‌ترين مشکلات پيش روي انسان است. براي بسياري از افراد، تنهايي بزرگ‌ترين مشکل است.
شما بايد از اين موضوع مطمئن باشيد: بدون داشتن دوستان خوب زندگي مي‌تواند يک تجربه‌ي حقيقتاً ناخوشايند باشد. وراي همه‌ي اين‌ها، دوستان خوب مي‌توانند اتفاقاتي را براي شما رقم بزنند که شما نمي‌توانيد خود آن‌ها را رقم بزنيد. عکس آن نيز درست است. پلاتوس، نمايش‌نامه‌نويس رومي که کارهايش بر شکسپير و مولير اثرگذار بود، مي‌گويد: «ثروت در جايي نهفته است که دوستان‌تان قرار دارند.»
به عبارت ديگر، هر چقدر تعداد افرادي که حقيقتاً اهميت مي‌دهند آيا صبح بلند مي‌شويد يا نه بيشتر باشد، احساس غناي بيشتري در زندگي مي‌کنيد. شما به اهميت اين موضوع چه ثروتمند باشيد و چه بي‌پول پي خواهيد برد. با در نظر گرفتن اهميت دوستي در زندگي‌هاي خود، ثروتمندترين فرد در اين دنيا شخصي است که حقيقي‌ترين دوستان را دارد- و نه شخصي که بيشترين پول را دارد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *