درس زندگي 28 :ده ميليون دلار نمي‌تواند جاي يک دوست خوب را بگيرد

درس زندگي 28
ده ميليون دلار نمي‌تواند جاي يک دوست خوب را بگيرد
اگرچه ممکن است الان آن را خوب درک نکنيم، يک حادثه‌ي مهم در زندگي‌هاي ما روزي اتفاق مي‌افتد که براي اولين بار يکي از بهترين دوستان‌مان را ملاقات مي‌کنيم. اگر به طور تصادفي دقيقاً ندانيد چرا به دوستان خوب نياز داريد، بياييد از همين جا شروع کنيم: بعد از آنکه با سخت کار کردن در زندگي به موفقيت رسيديد، مهم است که از موفقيت‌هاي خود لذت ببريد. شما ممکن است متوجه شويد که خوشي‌ها به تنهايي لذت آنچناني ندارند. حتي اگر داراي سگ يا گربه هستيد، دادن اخبار خوب به آن‌ها کاملاً مشابه دادن اخبار خوب به يک دوست خوب نيست.
با در نظر گرفتن تمامي اين چيزها، خوشبختي يکي از ارزان‌ترين چيزها در دنياست وقتي ما بخش خوبي از آن را از طريق دوستي محکم مي‌کنيم. يکي از ساکنان پورتلند لني دي به گزارشگر مجله‌ي Unte Reader گفت: «من هميشه فکر مي‌کردم انسان مي‌تواند انرژي‌هاي خود را به پول درآوردن يا دوست شدن با افراد جديد سپري کند. و او به اهداف مشابهي مي‌رسد- امنيت، راه انداختن کسب و کار جديد، مسافرت و غيره. من هميشه پيدا کردن دوستان جديد را رضايت‌بخش‌تر از همه‌ي اين اهداف مي‌دانم.»
پول بدون شک به زندگي‌هاي ما کمک مي‌کند اما دوستي کمک بسيار بيشتري مي‌کند. در اين مرحله، اين سوال را بايد پرسيد: آيا دوستان حقيقي را مي‌توان خريد؟ نه با پول- خوشبختانه براي فقراي خوشبخت نه و متاسفانه براي ثروتمندان تنها آري. جرج دي. پرنتيس اظهار مي‌دارد: «دوستي که با پول بتوان او را خريد ارزش پولي که براي او مي‌پردازيد، را ندارد.»
با اين حال، دوستان را بايد خريد. مطمئناً دوستي يک برچسب بها- يک برچسب بزرگ- را بر روي خود دارد. دقت کنيد که دوستي بايد اين برچسب بزرگ را داشته باشد چون يکي از بزرگ‌ترين لذت‌هاي زندگي است! براي پيدا کردن، بردن و حفظ دوستان خوب، شما بايد دائماً بهاي آن را بپردازيد. عالم اعلام کرده است که اين چگونگي انجام بازي دوستي است.
بهايي که بايد براي دوستي بپردازيد در ماهيت و شکل متفاوت است. مهم‌تر از همه اين است که شما دوستي خوب را با ماهيت غيرمادي (معنوي) مي‌خريد. شما دوستي خوب را با فکر خوب، نصيحت، لذت، حمايت و احساسات خوبي که دوستان از شما انتظار دارند، مي‌خريد. بهترين دوستاني که پول مي‌تواند آن‌ها را بخرد هرگز از نظر کيفيت به پاي دوستاني نمي‌رسند که شخصيت، صداقت و همراهي‌شان شما را به دوستي آن‌ها رسانده است.
بدون شک، دوستي هميشه آسان نيست- شما ممکن است مجبور باشيد زمان و تلاش زيادي را براي حفظ کردن آن اختصاص دهيد. داشتن يک دوست حقيقي يکي از بالاترين پاداش‌هاي زندگي است. يک دوست حقيقي بودن در عوض يکي از دشوارترين برنامه‌هاي زندگي است. در اين زمينه، هميشه به ياد داشته باشيد که دوستي يک فعل و نه يک اسم است. به عبارت ديگر، دوستي يک عنصر فعال است که به داده‌هاي دائمي براي رشد، بقاء و حفظ آن نياز دارد.
هر آنچه که انجام مي‌دهيد، براي هيچ انتظار چيزي را نداشته باشيد. دوستي به اين شيوه کار نمي‌کند. گهگاه به ويژه به هنگام رشد دوستي‌هاي جديد، شما ممکن است مجبور شويد حتي بيشتر از آن چيزي که از دوستي‌تان بدست مي‌آوريد، از خود مايه بگذاريد. اما پاداش پرداخت بها براي داشتن دوستان خوب مي‌تواند پاداشي باشد که هرگز روياي آن را نيز نمي‌ديديد.
شايد متوجه شده باشيد که توجه و مهرباني از يک دوست حقيقي قلب شما را وقتي بيمار هستيد بسيار بيشتر گرم خواهد کرد تا دريافت 1000 دلار از يک خويشاوند بداخلاق و غرغرو يا يک خويشاوند دور. مطمئناً بهترين حمايت شما در زمان‌هاي سخت هميشه يک دوست عزيز خواهد بود. به باور يک ضرب‌المثل يوناني: «در زمان‌هاي نياز بهتر است يک دوست خوب داشته باشيم تا مقداري پول.» در حقيقت، يک دوست خوب شخصي است که با او شما مي‌توانيد خوش بگذرانيد حتي وقتي هيچکدام از شما هيچ پولي در اختيار نداريد.
در اين مرحله، يادآوري اين نکته ارزشمند است که دوستي فقط زماني که در نياز شديدي قرار داريد، مهم نيست. بدون داشتن يک دوست خوب، سفر به يک کشور خارجي مي‌تواند کسل‌کننده باشد؛ بدون داشتن يک دوست خوب، يک ميليون دلار داراي استفاده‌ي زيادي نخواهد بود؛ بدون داشتن يک دوست خوب، روز کريسمس افتضاح خواهد بود؛ بدون داشتن يک دوست خوب، مهم‌ترين موفقيت‌هاي شما ممکن است بي‌ارزش جلوه دهد؛ بدون داشتن يک دوست خوب، زندگي به تنهايي حتي به سمت ارزشمند و مفيد بودن نزديک نمي‌شود.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *