درس زندگي 29: يک دوست حقيقي ارزشمندتر از 10000 دوست سطحي است

درس زندگي 29
يک دوست حقيقي ارزشمندتر از 10000 دوست سطحي است
يکبار ديگر تاکيد مي‌کنم که چيزهاي زيادي بر روي اين کره‌ي خاکي وجود ندارد که ارزشمندتر از دوستان حقيقي باشد. اين نويسنده‌ي يوناني اوريپيد بود که اظهار داشت: «يک دوست وفادار ارزش 10000 خويشاوند را دارد.» خوشبختانه، بر خلاف خويشاوندان خود که به ما تحميل مي‌شوند و ما اختياري در انتخاب آن‌ها نداريم دوستان‌مان را خود مي‌توانيم انتخاب کنيم.
به هنگام انتخاب دوستان جديد، با اين حال، توجه زيادي بايد انجام شود. نکته‌ي کليدي براي افزايش خوشبختي، دوست شدن با افرادي لايق و سزاوار و خوشحال و شگفت انگيز است. کيفيت مهم‌تر از کميّت است. در اين زمينه، ما مي‌توانيم سخن اوريپيد را تکرار کنيم: «يک دوست حقيقي بيش از 10000 دوست سطحي ارزش دارد.»
همچون بسياري از نواحي زندگي، داشتن دوستان کم مي‌تواند بازي دوستي را جذاب‌تر کند. اگرچه داشتن دوستان زياد خوب است، داشتن دوستان زياد از حد زندگي‌تان را پيچيده مي‌کند. تسليم شدن در برابر وسوسه‌ي داشتن دوستان زياد تا جايي که محتمل است، مانع خوشبختي شما مي‌شود چون زمان، انرژي، پول و خلاقيت شما را خالي مي‌کند- منابعي که مي‌توان از آن‌ها در رسيدن به اهداف ديگر زندگي خود استفاده کرد. علاوه بر اين، بعيد است که شما دوستان حقيقي زيادي داشته باشيد اگر خود را در ميان افراد گوناگون خيلي محبوب جلوه کنيد.
محبوب بودن- اگر اين آن چيزي است که مي‌خواهيد- خيلي به داشتن دوستان حقيقي در زندگي‌تان کمک نمي‌کند. در حقيقي‌ترين حس، دوستي بر روابطي شکل گرفته است که با اعتماد، احترام و تحسين متقابل همراه مي‌شود. اگر احساس نياز به اين مي‌کنيد که يکي از آن دخترها و پسرهايي باشيد که فقط محبوب دوستان خود هستند، بهتر آن است تا با بچه مدرسه‌اي‌ها بازي‌هاي سطحي را انجام دهيد. مشخصاً شما بايد براي بازي دوستي بزرگسالان رشديافته‌تر و بالغ‌تر باشيد.
هرگز درباره‌ي عدم محبوب بود در نزد بسياري از افراد احساس بدي نداشته باشيد. اين به معني آن نيست که شما نمي‌توانيد داراي دوست باشيد. سقراط، فرويد و عيسي مسيح (ع) هيچکدام محبوب نبودند. نکته را گرفتيد؟ نکته اين است که تمامي آن‌ها، با اين وجود، داراي دوست بودند.
قرار دادن محبوبيت در مکان صحيح خود وقتي شما در جستجوي يک دوست هستيد، مهم است. اين حقيقت که يک شخص محبوب است به معني آن نيست که او دوست خوبي خواهد شد. ارسطو هشدار مي‌دهد: «يک دوست براي همه، دوست هيچکس نيست.» برخي افراد محبوب نيستند چون متفاوت هستند و با جمعيت «من نيز همچنين همين کار را انجام مي‌دهم» سازگار نيستند که اعضايش معمولاً با يکديگر صميمي هستند و کاملاً مطمئن نيستند که دقيقاً با چه کسي مي‌خواهند صميمي باشند.
حقيقت اين است که بسياري از افراد حقيقي اما متفاوت غير محبوب هستند چون محبوبيت تحقير را در جامعه‌ي ما پروش مي‌دهد. با اين حال، اين تجربه‌ي من بوده است که برخي از اين افراد نه چندان محبوب مي‌توانند دوستان خوبي باشند. من ترجيح مي‌دهم با افراد حقيقي و متفاوتي دوست شوم که بسياري از افراد را مي‌رنجاند تا افراد «من هم نيز همين کار را انجام مي‌دهم» آلامُد که دائماً صحبت مي‌کنند و به نظر نمي‌رسد که کسي به جز من را برنجاند. باور من اين است که بهتر آن است تا با سه يا چهار دوست حقيقي دوست باشيم تا با بيست و پنج شبه دوستي که زمان خود را براي شما سپري نمي‌کنند يا کمک نمي‌کنند شما انسان بهتري باشيد.
با در نظر گرفتن تمامي نکات، دوستان حقيقي به خوشبختي شما اضافه و به ندرت از آن کم مي‌کنند. برنده‌ي جايزه‌ي پوليتزر آليس واکر مي‌گويد: «شخصي که خواستار ساکت شدن شماست يا حق شما را براي رشد کردن يا شکوفا شدن کامل نفي مي‌کند، دوست شما نيست.» خود را در محاصره‌ي افرادي قرار دهيد که گرما، مهرباني و نگاه تازه‌اي را به زندگي شما مي‌تابانند. شما احتمالاً با حداقل يک دوست حقيقي دوست خواهيد شد.
به باور من، يک دوست حقيقي همچنين کسي است که با او مي‌توانيد کاري کسل‌کننده انجام دهيد ولي از انجام آن کار لذت ببريد. مهم‌تر از همه، يک دوست حقيقي بايد فردي را ياد شما بيندازد که دوست داريد جاي چنين فردي باشيد. شايد شما «ارزش حقيقي» را در دوستان‌تان پيدا نکنيد. بنابراين، اين جمله‌ي فيلسوف رالف والدو امرسون را به ياد داشته باشيد: «تنها راه براي داشتن يک دوست اين است که خود براي ديگران يک دوست باشيم.»
اين سوال مهمي را پيش مي‌کشد. شما خود چه نوع دوستي هستيد؟ فهرستي از ويژگي‌هاي مهمي را که مي‌خواهيد در يک دوست داشته باشيد، درست کنيد. اين‌ها ويژگي‌هاي مشابهي هستند که شما بايد ايجاد و حفظ کنيد اگر مي‌خواهيد دوستان باکيفيتي را به زندگي‌تان جذب کنيد. به طور خلاصه، کارهايي را انجام دهيد که از شما شخصي بسازد که خود حقيقتاً مي‌خواهيد با او دوست شويد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *