درس زندگي 34: از کنار افراد منفي دور نشويد- فرار کنيد!

درس زندگي 34
از کنار افراد منفي دور نشويد- فرار کنيد!
همه‌ي ما داراي دوست يا آشنايان منفي‌بافي هستيم که ظاهراً همه چيز را درباره‌ي آنچه که در اين جهان منفي است، مي‌دانند. بودن در کنار اين افراد منفي‌باف و بدبين قطعاً مي‌تواند کمي ناخوشايند و سخت باشد. اگر شما همچون من هستيد، بعد از چند لحظه هم‌نشيني با آن‌ها، تدريجاً به خود مي‌پيچيد و تلاش مي‌کنيد مسير عمل بعدي خود را تعيين کنيد.
متاسفانه، هيچ قانوني وجود ندارد که تحت آن بتوانيد افراد منفي‌باف را متهم به دخالت در زندگي‌تان کنيد. به عنوان يک انسان کاملاً رشديافته، شما مي‌خواهيد از بودن در کنار افراد منفي‌باف و بدبين اجتناب کنيد، حتي اگر جايگزين آن تنها ماندن باشد. مهم است که افراد منفي را به سرعت شناسايي کنيد تا بتوانيد عمل مناسب و مقتضي را نسبت به آن‌ها انجام دهيد.
افراد منفي‌باف سعي خواهند کرد تا خوش‌بيني شما را به هر صورتي که مي‌توانند، پايين بياورند. آن‌ها شما را با خبرها و شايعات منفي و بد خسته خواهند کرد و دائماً درباره‌ي حوادث منفي زندگي‌هاي‌شان با شما سخن خواهند گفت. اگر براي مدت زماني طولاني اطراف آن‌ها باشيد، آن‌ها بر شما اين تاثير را خواهند گذاشت که جز يک دنياي تيره و تاريک پُر از غم و ناراحتي و بدبختي چيزي وجود ندارد.
افراد بد‌بين بر اين باورند که کل جهان برضد آن‌هاست. به دليل عجيب و ناشناخته‌اي، آن‌ها مي‌خواهند ديگران هم همين تجربه را داشته باشند. آن‌ها منتقداني هستند که همه چيز را مي‌دانند- يا حداقل فکر مي‌کنند که مي‌دانند. افراد بدبين حمايت افراد ديگري را بدست مي‌آورند که از آن‌ها در عقيده‌شان که اين دنيا مکاني افتضاح براي زندگي کردن است، حمايت مي‌کنند. و زماني که آن‌ها جفت خود را پيدا مي‌کنند، به آن‌ها همچون چسب دوقلو مي‌چسبند. برخي از اين افراد کل زندگي‌هاي‌شان را به دلگير و ناراحت ديگران مي‌گذرانند. آن‌ها ظاهراً به دليل غيرموجهي از تلاش‌هاي‌شان خوشحال و خشنود مي‌شوند.
افراد منفي‌باف به ويژه براي فقدان شوخ‌طبعي‌شان معروف هستند. آن‌ها داراي اين ديدگاه هستند که هيچ چيز آنقدر بد نيست که نتواند بدتر شود. يکي از جالب‌ترين ويژگي‌هاي افراد بدبين تمايل آن‌ها به انجام هر کار ممکني براي افسرده و ناراحت کردن افراد خوش‌بين است. در واقع، بدبختي و ناراحتي فقط مصاحبت را دوست ندارد، بلکه آن را طلب نيز مي‌کند! اين افراد داراي منبع بي‌انتهايي از داستان‌هاي بدشانسي‌ها و بدبختي‌هاي خود هستند که مي‌تواند مشتاق‌ترين و پرانرژي‌ترين افراد را نيز افسرده و خالي از اشتياق به زندگي کند.
شما ممکن است فکر کنيد که مي‌توانيد افراد منفي را متقاعد کنيد تا همچون شما کاملاً مثبت باشند. حقيقت مي‌گويد شما احتمالاً جدا از اينکه چه مقدار تلاش براي تغيير اين افراد انجام داده‌ايد، به موفقيت زيادي نخواهيد رسيد. هيچ چيز افراد منفي و ناموفق را بيشتر از افرادي که مثبت و موفق هستند، آزرده‌خاطر نمي‌کند. بپذيريد که برخي افراد ترجيح مي‌دهند تا به دنيا از زاويه‌ي کاملاً معکوس نگاه کنند.
شايد شما مددکار روحي رواني خوبي هستيد که دوست داريد يک يا دو فرد روان‌رنجور را به عنوان پروژه‌ي شخصي خود بپذيريد. من بايد به شما درباره‌ي عبث و بي‌فايده بودن اين کار هشدار دهم. اگر نتوانيد تغيير شخصيتي در اين افراد ايجاد کنيد، تمامي تلاش‌هاي‌تان بيهوده خواهد بود. حتي اگر خوشبختي و بقاي آن‌ها در خطر باشد، افراد منفي تغيير نمي‌کنند. اگرچه آن‌ها داراي توانايي تغيير کردن هستند، دائماً از ديدگاه‌هاي خود به هر صورت دفاع مي‌کنند.
در واقع، افراد منفي‌باف هر تغييري را که بخواهند، وارد زندگي شما خواهند کرد. شما بايد قادر باشيد تا آن‌ها را پيش از شروع متوقف کنيد. برخي از آن‌ها ادعا خواهند کرد که شما مقداري از زمان‌تان را به آن‌ها بدهکار هستيد؛ برخي ديگر ادعا مي‌کنند که شما به آن‌ها کمک‌هايي را بدهکار هستيد؛ و برخي ديگر حتي ادعا مي‌کنند که شما به آن‌ها يک زندگي را بدهکار هستيد.
به طور خلاصه، سپري کردن زمان خود به تلاش براي خوشحال کردن يک فرد ناراحت بيهوده است. من مي‌توانم بگويم که شما بايد يک شعبده‌باز باشيد تا آن‌ها را از عقايد منفي‌شان متوقف کنيد. فقط يک راه براي برخورد مناسب با افراد منفي‌باف وجود دارد- آن‌ها را از زندگي خود حذف کنيد. سعي کنيد آن‌ها را به جهتي هدايت کنيد در حاليکه خود در جهت مخالف مشغول حرکت هستيد. اگر خود را در همراهي کسي ديديد که مرتباً انرژي شما را تخليه مي‌کند، عاقلانه آنست که از اطراف او دور شويد. در جستجوي هر وسيله‌اي باشيد که فرار سريع شما را از کنار چنين افرادي فراهم کند. به عبارت ديگر، از کنار افراد منفي دور نشويد، فرار کنيد!
واقعيت اين است که افراد منفي‌باف انسان‌هاي ناداني هستند و چيز بهتري نمي‌دانند. علاوه بر اين، آن‌ها شکست کامل نيستند- ما بايد از آن‌ها به عنوان نمونه‌ي بزرگي از افرادي که نمي‌خواهيم همچون آن‌ها شويم، استفاده کنيم.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *