درس زندگي 35: اگر اطراف گروهي آدم ناموفق و شکست خورده براي مدت زماني طولاني بمانيد، خود به يکي از آن‌ها تبديل خواهيد شد

درس زندگي 35
اگر اطراف گروهي آدم ناموفق و شکست خورده براي مدت زماني طولاني بمانيد، خود به يکي از آن‌ها تبديل خواهيد شد
براي استفاده‌ي بهينه از دوستي خود، شما بايد دوستان خود را به خوبي انتخاب کنيد. يکي از بزرگ‌ترين هدردهنده‌هاي زمان و موانع در راه رسيدن به موفقيت در تمامي نواحي زندگي ارتباط با افراد نامناسب است. با اين حال، به طرز شگفت انگيزي بسياري از افراد زمان خود را با شخصيت‌هاي به درد نخوري مي‌گذرانند که حتي آن‌ها را دوست هم ندارند. ارتباط با افراد نامناسب مي‌تواند به هزينه‌ي زمان، انرژي، خلاقيت و پول شما تمام شود. اين افراد مي‌توانند حتي سلامتي- عمدتاً ذهني شما را به خطر بيندازند.
براي رسيدن به موفقيت در زندگي شخصي و شغلي‌تان، داشتن دوستاني که به شما نوک قله‌هاي بالاتري را الهام مي‌دهند، کمک‌کننده است. مارک توايتن مي‌گويد: «از افرادي که سعي مي‌کنند آرزوهاي شما را کوچک کنند، دوري گزينيد. افراد کوچک هميشه اين کار را انجام مي‌دهند اما افراد واقعاً بزرگ باعث مي‌شوند که احساس کنيد، شما نيز مي‌توانيد بزرگ باشيد.» به عبارت ديگر، افرادي که به شما خيلي نزديک هستند يا شما را به فرش مي‌کشند يا شما را به عرش اعلاء مي‌برند. شما دوست داريد تا در کنار گروهي از افراد باانگيزه‌اي باشيد که با آن‌ها بتوانيد ايده‌هاي‌تان را تبادل کنيد و هر بار که به ملاقات آن‌ها رفتيد، افکار خوبي بدست بياوريد و در نهايت افسرده و مايوس نشويد.
اين يک اشتباه اساسي است که با گروهي از آدم‌هاي شکست خورده و ناموفق دوست شويد صرفاً چون هر زمان که کنار آن‌ها هستيد، شما همچون يک نابغه به نظر مي‌رسيد. بعد از همه‌ي آن چيزهايي که گفته مي‌شود- و غالباًً اجرا نمي‌شود- هيچ افتخاري در پيش افتادن از افراد احمق و خطاکار وجود ندارد. اگر با گروهي از آدم‌هاي به اصطلاح عوام وصله‌ي ناجور هم‌نشين شويد، شما احتمالاً خود به يکي از آن‌ها تبديل خواهيد شد. درست همچون آن‌ها، شما از کينگ برگر در حاليکه دو همبرگر بيشتر خورده‌ايد و لباس‌تان پر از سس کچاپ شده بيرون مي‌آييد.
قطعاً، افراد منفي‌باف مي‌توانند يک روزي به درد بخورند اگر شما خود منفي‌باف باشيد. اگر شما با افراد منفي‌باف مشورت کنيد، ممکن است هر عقيده‌ي منفي در مورد چيزي يا شخصي را تائيد کنيد. اما يک فرد شکاک يا منفي بودن به تنهايي يک فضيلت نيست. هم‌نشين شدن با افراد منفي که شما را پر از انرژي و باورهاي منفي مي‌کنند، چه مزيتي براي شما دارد؟ اگر همچون من باشيد، به اندازه‌ي کافي داراي ديدگاه‌هاي منفي در خود هستيد که بايد دائماً بر آن غلبه کنيد.
بهترين استراتژي اجتناب از افراد منفي‌باف به هر صورت ممکن است- به جاي آن با افراد آگاه و روشن‌فکر رفت و آمد و معاشرت کنيد. از افرادي که استانداردهاي شخصي پاييني دارند و دائماً در اهداف‌شان شکست مي‌خورند، دوري گزينيد. به جاي آن با افرادي دوست شويد که داراي روياهاي بزرگي براي خود هستند. با افرادي ارتباط برقرار کنيد که در زندگي صبر و استقامت دارند، نه افرادي که به سختي در برابر مشکلات طاقت مي‌آورند. پيدا کردن افرادي که در زندگي صبر و استقامت دارند، سخت‌تر از پيدا کردن افرادي است که عاري از اين ويژگي هستند اما وقتي آن‌ها را پيدا مي‌کنيد، بهايي که بابت دوستي يا رابطه با آن‌ها پرداخت خواهيد کرد به خوبي ارزش آن را دارد.
اگر بخواهيم خيلي عام صحبت کنيم، کبوتر با کبوتر باز با باز، کُند همجنس با همجنس پرواز. پس اگر مي‌خواهيد با عقاب‌ها اوج بگيريد، با انسان‌هاي نادان و احمق هم‌نشين نشويد. با دسته‌اي از انسان‌هاي ناموفق آنقدر هم‌نشين شويد تا خود به يکي از آن‌ها تبديل شويد. همانطور که مي‌توانيد به خوبي تصور کنيد، موفق شدن سخت است اگر حواس‌تان دائماً توسط افراد نادان و احمق منحرف و پرت شود. علاوه بر اين‌ها، فقط با يک بازنده ارتباط برقرار کنيد تا خيلي زود با بازنده‌هاي بيشتري آشنا شويد. به طرز شگفت انگيزي، شما فکر نمي‌کنيد که افراد بازنده بتوانند زياد شوند اما آن‌ها مي‌توانند.
اگر خود را مجبور کنيم تا با «افراد باوقار و خلاق» ارتباط دائمي داشته باشيم، احتمال بالايي وجود دارد که رفتار افراد باوقار و خلاق بر ما مستولي پيدا کند. با طراحان سايت باوقار و خلاق، براي مثال، هم‌نشيني کنيد تا در نهايت خود باوقار و خلاق شويد. همين واقعيت در مورد انسان‌هاي باوقار و خلاق در عرصه‌ي زندگي، پزشکان باوقار و خلاق، هنرمندان باوقار و خلاق، سرايداران باوقار و خلاق، مهندسان باوقار و خلاق (با توجه به اينکه در زندگي گذشته‌ام يک مهندس بوده‌ام، فهميدم که مي‌توانم آن را اينجا مطرح کنم) نيز صدق مي‌کند. نکته اين است که بخشي از شما به شخصي تبديل مي‌شويد که با او هم‌نشيني داريد. بدون شک اولياي‌تان به شما هشدار داده‌اند که نبايد با افراد نادان و بازنده ارتباط داشته باشيد. آن‌ها درست مي‌گفتند، اينطور نيست؟»
بررسي سخن حکيمانه‌ي جوزف مارشال ويد بر هر کدام از ما واجب است: «اگر من مي‌خواستم يک انسان بي‌فايده و بي‌استفاده شوم، به دنبال دانش و نصيحت‌هاي موفق‌ترين انسان بي‌فايده و بي‌استفاده‌اي مي‌رفتم که مي‌توانستم پيدا کنم. اگر مي‌خواستم شکست بخورم، به دنبال انسان‌هايي مي‌رفتم که هرگز موفق نشده‌اند. اگر مي‌خواستم در همه‌ي کارهايم موفق باشم، به دنبال افرادي مي‌رفتم که موفق هستند و همان کارهايي را که آن‌ها انجام داده‌اند، انجام مي‌دادم.»
بنابراين، فقط با افراد مثبت، افراد با تمرکز بالا که به شما چيزهاي زيادي ياد خواهند داد و افرادي که انرژي ارزشمند شما را با شکايت‌ها و ديدگاه‌هاي نامناسب خود خالي نخواهند کرد، قهوه بنوشيد. با توسعه‌ي روابط با افرادي که خود را به بهبود دائمي متعهد کرده‌اند و با جستجوي بهترين چيزهايي که زندگي به شما پيشنهاد مي‌کند، شما داراي همراهان زيادي در مسير خود به سمت نوک قله‌اي خواهيد بود که مي‌خواهيد از آن بالا برويد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *