درس زندگي 37: بهترين روش براي تاثير گذاشتن بر ديگران عدم تلاش براي تاثير گذاشتن بر روي آن‌هاست

درس زندگي 37
بهترين روش براي تاثير گذاشتن بر ديگران عدم تلاش براي تاثير گذاشتن بر روي آن‌هاست
ساموئل جانسون مي‌گويد: «بيشتر افراد بخش‌هايي از زندگي‌هاي‌شان را در تلاش براي نشان دادن ويژگي‌هايي صرف مي‌کنند که در اختيار ندارند.» در واقع، بسياري از انسان‌ها که انگيزه‌ي محبوب شدن را دارند، از مسير طبيعي خود خارج مي‌شوند تا جهان را با ويژگي‌ها و صفاتي از خود که در اختيار ندارند، تحت تاثير قرار دهند. آن‌ها ممکن است از لباس‌هاي گران، ماشين‌هاي مدل بالا، خانه‌هاي بزرگ، آخرين‌هاي مُد روز، اسم پراکني‌ها و موفقيت‌هاي گذشته در تلاش براي جلب توجه ديگران استفاده کنند.
از آنجايي که انسان يک حيوان اجتماعي است، نياز به دوست داشتن و احترام گذاشتن به او طبيعي است. در حقيقت، خواه ما آن را بپذيريم يا نه، عزيز شدن در نزد ديگران تقريباً براي همه مهم است. اگر ما به دنبال ارتباط با افرادي با خصلت‌ها و ويژگي‌هاي خوب هستيم، نشان دادن ويژگي‌هايي که در اختيار نداريم کليدي براي محبوب‌تر شدن ما نيست.
هيچکس سعي نمي‌کند افراد داراي ويژگي‌ها و خصلت‌هاي بزرگ و والا را تحت تاثير قرار بدهد به جز افراد کوته‌بين و سطحي که تلاش مي‌کنند بر ديگران اثر بگذراند. عجيب آن است که بهترين روش براي تحت تاثير قرار دادن ديگران عدم تلاش براي تاثير گذاشتن بر آن‌هاست. اشخاص متعدل جذب افرادي مي‌شوند که داراي اعتماد به نفس به خود هستند و در جستجوي تائيد ديگران نيستند.
قطعاً تائيد شدن براي موفقيت‌هاي خود خوب است. مشکل در آن است که تلاش براي اثبات خود به ديگران با لاف زدن و نشان دادن موفقيت‌هاي خود انرژي زيادي را طلب مي‌کند. افرادي که در زندگي کاري شما بيشتر اهميت را براي‌تان دارند- افرادي که مي‌توانند درها را گشوده و فرصت‌ها را براي موفقيت شغلي و مالي‌تان ايجاد کنند- زماني که مشخص شود شما از روي ياس و نااُميدي تلاش مي‌کنيد آن‌ها را تحت تاثير قرار دهيد، تحت هيچ شرايطي تحت تاثير قرار نخواهد گرفت. به همين اندازه مهم شايد اين است که در زندگي شخصي‌تان آدم‌ها به تدريج از شما دوري مي‌کنند اگر شما زمان زيادي را به لاف زدن در مورد خود سپري کنيد.
تلاش براي تحريک ديگران با زيبايي، ثروت، قدرت و موفقيت‌هاي خود بي‌فايده است. شما بايد از خود بپرسيد: «چه نوع افرادي تحت تاثير اين عوامل قرار مي‌گيرند؟» احتمالاً هر کسي که مي‌توانيد با او تعاملات معني‌دار و لذت‌بخشي داشته باشيد، تحت تاثير اين عوامل قرار نخواهد گرفت. علاوه بر اين، هر کسي که ارزش دانستن را داشته باشد ويژگي‌ها و خصلت‌هاي حقيقي شما را دير يا زود کشف خواهد کرد- خصوصاً زماني که آن‌ها تشخيص دهند مثلاً کالاهاي جعلي به آن‌ها فروخته شده است.
ساده و راحت اينکه، شما خود را براي پذيرفتن مشکلات بيشتر در زندگي آماده مي‌کنيد وقتي سعي مي‌کنيد چيزي يا کسي باشيد که نيستيد. هر آنچه که مي‌گوييد يا انجام مي‌دهيد ممکن است بازتاب بدي بر روي شخصيت شما داشته باشد. هر شخصي که دوست دارد کسي به غير از خود واقعي‌اش را به ديگران نشان دهد، در واقع او انسان بدبختي است. وقتي کاملاً در بازي زندگي موفق هستيد، هيچ چيزي براي اثبات به ديگران نداريد.
براي آنکه ديگران شما را دوست داشته باشند، هيچ نيازي به رانندگي با يک ماشين گران‌قيمت، زندگي در يک خانه‌ي بزرگ يا پوشيدن لباس‌هاي مد روز نيست. بهترين جايگزين براي تحت تاثير قرار دادن ديگران اين است که خودتان باشيد. شما بايد شخصيت حقيقي خود را نشان دهيد، به جاي اينکه عمل يا کاري انجام دهيد که خود حقيقي‌تان را نشان نمي‌دهد.
اينکه ديگران نسبت به شما چگونه فکر مي‌کنند، براي‌تان نبايد مهم باشد. اين فکر را کاملاً و 100 درصد کنار بگذاريد. شما نااُميدي و شرمندگي بسياري را براي خود اندوخته خواهيد کرد! به اين عبارت ويليام شکسپير توجه کنيد: «اين وراي هر چيزي است: خود واقعي‌تان باشيد.» به اين روش، شما احترامي را که طبيعتاً بايد براي شما جريان داشته باشد، بدست مي‌آوريد.
حقيقت اين است که سهيم کردن خود حقيقي‌تان با ديگران معمولاً يک تجربه‌ي شگفت انگيز و رضايت‌بخش است. وقتي با افراد ملاقات مي‌کنيد، نکته‌ي کليدي نااُميد نشدن است. حداقل مقدار محبت و دلبستگي در مسير شما زماني جريان پيدا مي‌کند که آن را بيشتر جستجو کنيد. راز اين جريان داشتن آرامش، لذت بردن و خود بودن است. افراد داراي شخصيت‌هاي بزرگ هميشه ويژگي شخصيتي شما را با آنچه که از خود نشان مي‌دهيد، آنچه که براي آن مي‌جنگيد و آنچه که براي آن زندگي مي‌کنيد، تعيين مي‌کنند.
شايد شما مي‌خواهيد کل جهان را تحت تاثير قرار دهيد. پس زمان خود را به ايجاد يک تغيير مثبت در اين جهان صرف کنيد تا جهان تحت تاثير شما قرار بگيرد. در اين مورد، نمي‌توان هيچ مثالي بهتر از مادر ترزا را ذکر کرد.
تناقض در اين است که وقتي فعالانه در جستجوي محبوبيت نيستيد، احتمال بسيار بيشتري وجود دارد که محبوبيت شما افزايش بيابد. اينکه چه مقدار حقيقتاً ديگران را تحت تاثير قرار مي‌دهيد مستقيماً با اين متناسب است که چه مقدار خود حقيقي‌تان را با آن‌ها قسمت مي‌کنيد

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *