درس زندگي 45: هر چقدر کاري مهم‌تر باشد، احتمال کمتري وجود دارد که ديگران آن را براي شما انجام دهند

درس زندگي 45
هر چقدر کاري مهم‌تر باشد، احتمال کمتري وجود دارد که ديگران آن را براي شما انجام دهند
در مرحله‌اي از زندگي‌هاي خود، هر يک از ما عميقاً اميد زيادي در دل به اين مي‌بنديم که شخص ديگري حوادث، موقعيت‌ها و برنامه‌هاي مهم و سختي را براي ما انجام خواهد داد که ما در سرتاسر زندگي‌هاي‌مان با آن‌ها مواجه بوده‌ايم. در زمان‌هاي مشابه، ما مي‌خواهيم رويدادهاي خوب در زندگي در نتيجه‌ي تلاش‌هاي ديگران براي‌مان اتفاق بيفتد. اين يک پديده‌ي رايج است که همچنين احمقانه نيز هست.
چه آن را دوست داشته باشيد و چه نه- و بيشتر انسان‌ها آن را دوست ندارند- چند کار مهم وجود دارد که همه براي ما در اين جهان انجام خواهند داد. افسوس، حقيقت دائماً به زندگي‌هاي ما تحميل مي‌شود و زندگي را براي‌مان سخت مي‌کند. شما بدون شک متوجه شده‌ايد که هر چقدر کاري مهم‌تر باشد، احتمال کمتري وجود دارد که کسي آن را براي شما انجام دهد. علاوه بر اين، اگر کاري از اهميت خيلي بالايي برخوردار باشد، احتمال اينکه آن کار توسط ديگران براي شما انجام شود عملاً صفر خواهد بود.
با اين فرض شروع کنيد که اگر شما بتوانيد بر شخصي اثر بگذاريد تا کار مهمي را براي شما انجام دهد، شما خود را آماده‌ي رو به رو شدن با مشکل مي‌کنيد. براي اجتناب از به زحمت انداختن خود، بسياري از افراد بي‌هدف در اين جهان آماده‌ي منتقل کردن جنبه‌هاي مهم زندگي‌هاي‌شان به ديگران هستند. اگر دچار عادت وابستگي به ديگران هستيد، روزي که آن افراد براي کمک به شما حاضر نباشند، دچار مشکلات جدي خواهيد شد. علاوه بر اين، افرادي که در مورد کمک به شما براي رسيدن به هدفي ارزشمند خيلي زيرک هستند مي‌دانند که بهترين راه براي کمک به شما پافشاري بر اين واقعيت است که شما آن را خود انجام دهيد.
زندگي خود را به ديگران واگذار کردن دعوت کردن نااُميدي و ياس براي ورود به زندگي‌هاي ماست. موقعيت‌هاي مشخصي وجود دارد که در آن‌ها کسي دوست دارد تصميم‌هاي خاصي براي شما بگيرد. مشکل اين است که ممکن است آن شخص تصميمات درستي نگيرد. شما بايد از منافع خود محافظت کنيد. ساده و راحت اينکه وقتي کار مهمي نياز به انجام شدن دارد، آن کار را خود انجام دهيد. حُسن اين کار در آن است که حداقل اگر کارها به آن صورتي که مي‌خواهيد پيش نرفت، شما هيچکس به جز خود را سرزنش نخواهيد کرد.
شما بايد راه بسته را خود باز کنيد اگر مي‌خواهيد به مقصد مهمي برسيد. يک انسان فرزانه‌ي ناشناس مي‌گويد: «اگر قرار است چيزي وجود داشته باشد، آن چيز به عهده‌ي من است.» موفقيت‌هاي بزرگ و ارزشمند بدون تلاش زياد از سوي شما محقق نخواهد شد. اگر فکر مي‌کنيد سهم شما از کارهاي خوب در زندگي دريغ شده است، شما بايد کارهايي براي بدست آوردن آن انجام دهيد.
بيشتر ما- با اين حال- به آسايش، خطرپذيري کم و پايداري متعهد هستيم. ما نمي‌خواهيم کارهاي مهمي در زندگي خود انجام دهيم. در مقابل، ما مي‌خواهيم که همه‌ي اتفاقات خوب و مهم در زندگي بدون هرگونه مانع، استرس يا سختي محقق شود. وقتي آرامش داريم، مي‌گوييم: «احساس درد» نمي‌کنيم. متاسفانه احساس فقدان درد داشتن با تجارب خاطره‌انگيز موفقيت، رضايت و ارضاي خلاقانه‌اي که از دنبال کردن و تحقق روياهاي‌مان بدست مي‌آيد، سازگار نيست.
شما به اهداف و روياهاي‌تان زماني خواهيد رسيد که به خود متکي باشيد. بهتر آن است از اين ابتکار عمل بدون داشتن انتظار کمک از ديگران بهره بگيريم. دوستان و خويشاوندان اهداف و روياهاي خود را براي دنبال کردن دارند. بيشتر افراد فعاليت‌هاي مهمي براي خود انجام نمي‌دهند. بنابراين، چرا آن‌ها بايد کار مهمي براي شما انجام ‌‌دهند؟ شما نمي‌توانيد منتظر شخص ديگري باشيد تا کارهاي خوب اين دنيا را براي شما انجام دهد. زمام امور را در دستان خود بگيريد و کمک ديگران را فراموش کنيد.
اين زندگي شماست. شما- و فقط خود شما- مي‌توانيد کاري کنيد تا اتفاق‌هاي مهم در زندگي‌تان رخ دهد. کيفيت زندگي‌تان ممکن است به عوامل گوناگوني وابسته باشد اما 95 درصد آن به خود شما بستگي دارد. در نهايت، کيفيت زندگي شما به اين بستگي دارد که چقدر تلاش مي‌کنيد. اتفاقات مهم بسياري مي‌تواند در زندگي شما رخ دهد- اما اگر شما امکان وقوع آن‌ها را فراهم کنيد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *