درس زندگي 68: راه ميان‌بر براي کاملاً تندرست و خوش اندام بودن فعاليت و تحرک جدي طولاني‌مدت است

درس زندگي 68
راه ميان‌بر براي کاملاً تندرست و خوش اندام بودن فعاليت و تحرک جدي طولاني‌مدت است
در سال‌هاي پاياني زندگي خود، آهنگساز ايتاليايي قرن نوزدهم روسيني دوست داشت در تختخواب کار کند. بر اساس برخي شايعات، او آنچنان تنبل شده بود که اگر يک صفحه نت موسيقي از دستانش مي‌افتاد، به جاي بلند شدن از تختخواب و برداشتن آن، او کل آن صفحه را دوباره مي‌نوشت. بدون شک، بسياري از افراد در آمريکاي شمالي امروزه در حالت خمودگي و کرختي به سر مي‌برند. حتي اگر آن‌ها بخواهند تندرست و سالم باشند، انفعال و بي‌حرکتي تخصص آن‌هاست.
قطعاً همه مي‌خواهند تندرست و خوش اندام باشند؛ متاسفانه، افراد بسيار زيادي نمي‌خواهند بهاي تندرست و خوش اندام بودن خود را بپردازند. با مزاياي بسياري که از انجام ورزش‌هاي معمولي حاصل مي‌شود، اين براي محققان يک راز باقي مانده است که چرا افراد زيادي به لحاظ جسمي فعال نيستند. ارتباط بين افراد سالم و ورزش جسمي عادي انکارناپذير است، با اين وجود، کمتر از 10 درصد افراد بزرگسال با جديت حداقل سه بار در هفته ورزش مي‌کنند.
روزنامه‌ي يو. اس. اِي. تودي مدتي قبل گزارش داد: «عليرغم سال‌ها مطالعه و خرج ميليون‌ها دلار، عليرغم وجود شواهدي مبني بر اين که فعاليت فيزيکي کليد ارتقاي سلامتي، زندگي طولاني و ظاهر خوب است، عليرغم تمامي حقايقي که ما درباره‌ي بيماري‌هاي قلبي و کلسترول و ديابت و چاقي مي‌دانيم- ما ملت تنبلي هستيم!»
همان طور که مشخص شد، راه ميان‌بر براي کاملاً تندرست و خوش اندام بودن تحرک جدي و فعال طولاني‌مدت است. نويسنده‌ي فرانسوي و نظريه‌پرداز سياسي پير جوزف پرادهون مي‌گويد: «شرايط اصلي که زندگي، سلامتي و بنيه به آن بستگي دارد فعاليت و حرکت است. با فعاليت است که بدن انسان ويژگي‌هاي خود را توسعه و انرژي خود را افزايش مي‌دهد و به رضايت از سرنوشت خود مي‌رسد.
شما با راندن يک دوچرخه به مسافت پنج مايل يا رفتن به يک پياده‌روي پانزده دقيقه‌اي به هنگام خريد به تناسب اندام نخواهيد رسيد. يک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان مي‌دهد که فقط فعاليت جسمي سخت انجام شده براي دوره‌هاي طولاني‌تري از زمان به شما تناسب اندام خواهد داد. اين مطالعه که ورزش جسمي جدي را با افزايش طول عمر مرتبط مي‌کند نشان مي‌دهد که يک ست بازي کردن گلف را نمي‌توان يک ورزش سخت و جدي در نظر گرفت. به طرز مشابهي، باغباني براي نيم ساعت بهتر از انجام هيچ ورزشي است؛ با اين حال، اين کار به شما تناسب اندام نخواهد داد. مزيت جسمي آن فقط اين است- بهتر از انجام هيچ ورزشي است!
ذکر يک هشدار در اينجا ضروري است: عليرغم مزاياي ظاهري آن، حتي راه رفتن تند ممکن است ورزش ناکافي به حساب آيد اگر مي‌خواهيد يک زندگي طولاني داشته باشيد. بر اساس مطالعه‌ي تحقيقاتي اخير توسط دانشگاه سلطنتي بلفاست، پياده‌روي تند مي‌تواند شما را انعطاف‌پذير کند و احساس بسيار بهتري به شما بدهد اما بعيد است جلوي مرگ زود هنگام را از بيماري قلبي بگيرد. محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که ورزش منظم داراي اثرات عميقي بر روي سلامتي است اما اين فقط ورزش سخت- همچون دويدن، کوهنوردي، بالا رفتن از پله‌ها، شنا کردن و ورزش‌هاي راکتي- است که ظاهراً در خطر مرگ پيش از موعد از بيماري‌هاي قلبي تغيير ايجاد مي‌کند.
بدون شک انجام ورزش سخت به طور منظم آسان نيست. اما راضي بودن از زندگي در شرايط جسمي ناسالم در آينده بسيار سخت‌تر از سپري کردن يک يا دو ساعت در روز به دويدن، قدم زدن، دوچرخه‌سواري يا شنا کردن است. اضافه وزن يا عدم تناسب اندام داشتن در توانايي شما براي بهره بردن از لذت‌هاي بزرگ زندگي مشکل ايجاد خواهد کرد. لذت بردن يا تسلط داشتن بر خيلي از فعاليت‌هاي زمان فراغت همچون بازي کردن بيسبال، تنيس، هاکي، گلف، مسافرت و غيره وقتي شما اضافه وزن داريد، سخت است.
اگر بدن سالم و تندرستي نداريد، به دنبال کسي نگرديد تا او را سرزنش کنيد. ساده و راحت اينکه، اين تقصير شماست که جدا از بهانه‌هايي که درست مي‌کنيد، بدن خود را رها کرده‌ايد. من سطح تناسب اندام و وزني را که با آن راحت هستم، مشخص و براي حفظ خود در اين سطح براي سال‌هاي گوناگون سخت کار کرده‌ام. وظيفه‌ي شما انجام همين کار است اگر مي‌خواهيد احساس خوبي درباره‌ي خود داشته باشيد.
يک بدن سالم و تندرست باعث احترام ديگران مي‌شود. بدون شک، موضوع مهم‌تر اين است که داشتن چنين بدني احترام به خود است. اگر اضافه وزن داريد و خوش اندام نيستيد، کاهش وزن و تناسب اندام يک شبه رخ نخواهد داد. شما بايد زمان و انرژي کافي را به انجام ورزش‌هاي جدي و سخت اختصاص دهيد. شما شخص بانشاط و سالمي خواهيد بود در حاليکه افراد ديگر به سن شما يا سن خود را نشان مي‌دهند يا به شکل قابل توجهي پيرتر از آن چيزي هستند که بايد باشند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *