درس زندگي 7: درد خواسته‌هاي برآورده نشده مي‌تواند بدترين دردي باشد که تا به حال تجربه کرده‌ايد

درس زندگي 7
درد خواسته‌هاي برآورده نشده مي‌تواند بدترين دردي باشد که تا به حال تجربه کرده‌ايد
بسياري- شايد اکثر- افراد در بستر مرگ با حسرت عميقي به زندگي‌هاي گذشته‌‌شان مي‌نگرند. اشلي مونتاگو اين موضوع را به خوبي تفسير کرده است: «عميق‌ترين شکست شخصي که بسياري از انسان‌ها از آن رنج مي‌برند تفاوت بين آن چيزهايي است که فرد مي‌توانسته انجام دهد و آن چيزهايي است که او در واقعيت مي‌تواند انجام دهد.» اگر در زندگي‌تان به هيچ رضايتي دست پيدا نکرده‌ايد، بدون شک مي‌دانيد که درد خواسته‌هاي برآورده نشده مي‌تواند بدترين دردي باشد که تا به حال تجربه کرده‌ايد.
اگر موشي را با قرار دادن پيوسته‌ي پنير در تونل سوم از ميان چندين تونل مورد آزمايش قرار دهيد، موش در نهايت خواهد فهميد پنير هميشه در تونل سوم است. موش بدون نگاه کردن به تونل‌هاي ديگر مستقيماً به تونل سوم مي‌رود. حالا پنير را در تونل ششم قرار دهيد و با اين حال موش دائماً به تونل سوم مي‌رود. دير يا زود، موش خواهد فهميد که هيچ پنيري در تونل سوم وجود ندارد؛ الان موش شروع به جستجوي تونل‌هاي ديگر مي‌کند تا زمانيکه بفهمد پنير در تونل ششم قرار دارد. در واقع، موش الان دائماً در تونل داراي پنير ظاهر مي‌شود.
تفاوت بين موش‌ها و انسان‌ها در اين است که اکثر انسان‌ها وقتي هيچ پنيري در يک تونل نيست، در همان تونل باقي مي‌مانند. بدون شک اين موضوع عجيب اما حقيقي است. بيشتر انسان‌ها خود را وارد دام‌هايي مي‌کنند که از آن هرگز فرار نمي‌کنند. مشخصاً، دست پيدا کردن به پنير وقتي انسان در دامي گرفتار شده است که هيچ پنيري در آن باقي نمانده است- يا از اول هيچ پنيري در آن وجود نداشته است، نسبتاً سخت است. نيازي به گفتن نيست که «پنير» در اينجا استعاره‌اي از خوشبختي و رضايت خلاقانه‌اي است که از تعقيب و رسيدن به روياهاي خود حاصل مي‌شود.
عدد بزرگِ- حداقل ده‌ها ميليون- نفر از افراد به نحو حيرت‌انگيزي باهوش، تحصيل کرده، کاملاً آموزش ديده و کاملاً ماهر در آمريکاي شمالي که هنوز هيچ موفقيت قابل توجهي را در زندگي‌هاي خود تجربه نکرده‌اند، تا حدي غم‌انگيز است. اين افراد ناخرسند و ناراضي از برنامه‌هاي‌شان پيروي نکرده‌اند يا به دنبال روياهاي‌شان نرفته‌اند. در عوض، آن‌ها بهترين شغل با پرداخت بالا را انتخاب و در شغل‌هايي که از آن لذت نمي‌برند، باقي مانده‌اند. مشکل اين است که بعد از 40 يا 50 سال خستگي، آن‌ها همچنان در يک تونل بدون هيچگونه پنيري هستند و نمي‌دانند چه زماني اين برنامه‌ها در زندگي‌شان بهتر عمل خواهند کرد.
از طرف ديگر، افرادي وجود دارند که در روياهاي‌شان زندگي مي‌کنند. روياها غالباً در مورد بسياري از افراد به حقيقت مي‌پيوندد اما فقط براي افرادي که بر روي آن‌ها تمرکز و کار مي‌کنند. براي آنکه بازي زندگي را کامل بازي کنيد، شما بايد روياهايي داشته باشيد که براي شما موثر باشند. به باور ريچارد باخ، «هيچگاه آرزويي بدون قدرت محقق کردن آن به انسان داده نشده است- با اين حال، شما بايد براي تحقق آن رويا تلاش کنيد.»
مشخصاً، شما هرگز از کارهاي مهمي که قصد انجام آن را داريد، رضايت بدست نمي‌آوريد- اما هرگز از انجام آن کارها سرباز نمي‌زنيد. چه روياي شما شهرت، ثروت، عشق يا خطر باشد، شما بايد به دنبال آن برويد. اگر در زندگي‌تان رضايتي کسب نکرده‌ايد، بايد دوباره آن را سازماندهي کنيد. در غير اين صورت، شما آنچه را که بدست مي‌آوريد، از زندگي دور انداخته‌ايد.
روياي چه چيزهاي مهمي را بيشتر در سر مي‌پرورانيد؟ احتمالاً چندين آرزو وجود دارد که مي‌خواهيد به آن برسيد. الان زمان آن فرا رسيده تا روياهاي خود را کشف کنيد تا به شما نشانه‌هايي در مورد آنچه که بايد در زندگي خود جستجو کنيد، بدهند. شما بايد چيزهايي را شناسايي کنيد که بيشتر مد نظر شماست و سپس آن‌ها را تمرکز وجودتان کنيد. اگر در موقعيت فعلي که هستيد نمي‌توانيد روياهاي‌تان را به واقعيت بپيوندانيد، بايد به موقعيت ديگري که مي‌توانيد روياهاي‌تان را به واقعيت تبديل کنيد، برويد.
آمار شواهد جامعي را نشان مي‌دهد که انسان امروز، متاسفانه، زودتر از قبل مي‌ميرد. کارهاي مهم را در زندگي خود تا جاي ممکن زود انجام دهيد چون ممکن است احتمال انجام آن را براي چندين بار نتوانيد بدست آوريد. برنامه‌ريزي دقيق و تلاش دائمي شما را به سمت تحقق روياهاي‌تان سوق خواهد داد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *