درس زندگي 74: در تفکر مثبت مزيت‌هاي بيشتري وجود دارد تا فکر کردن به افکار مثبت

درس زندگي 74
در تفکر مثبت مزيت‌هاي بيشتري وجود دارد تا فکر کردن به افکار مثبت
به باور بسياري از سخنگويان مسائل انگيزشي، تفکر مثبت کليد رسيدن به موفقيت و خوشبختي و کليد رسيدن به اهداف خود در زندگي است. در باب تفکر مثبت چيزهاي بسياري مي‌توان گفت؛ تفکر مثبت قطعاً در مقايسه با تفکر منفي رايج‌تر است. بدون شک خوش‌بيني واقع‌بينانه مي‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف کاملاً قابل توجهي دست يابيد. با اين حال، نکته‌اي که بايد به ياد داشته باشيد اين است که در تفکر مثبت مزيت‌هاي بيشتري تا فکر کردن به افکار مثبت وجود دارد.
برخي افراد با اين باور خود را فريب مي‌دهند که با تفکر مثبت، آن‌ها مي‌توانند «آن را جعل کنند تا زماني که آن را درست کنند.» بخش‌هاي زيادي در زندگي وجود ندارد که اين ايده در آن موثر باشد. چندين وب‌سايت که به فرايندهاي بهبود خود مي‌پردازند سخنان يک فرد گمنام به نام عدنان کوآشوگي را نقل‌قول کرده‌اند: «اگر به گونه‌اي عمل کنيد که ثروتمند هستيد، ثروتمند خواهيد شد.» اين عبارت بي‌معني و مسخره است. اگر به گونه‌اي عمل کنيد که ثروتمند هستيد- در حاليکه ثروتمند نيستيد- شما فقط يک هنرپيشه‌ي بد خواهيد بود. شما ممکن است حتي در نهايت از دادگاه ورشکستگي سردر بياوريد.
مشخصاً تظاهر به اينکه شما در موقعيتي قرار داريد که در واقع در آن قرار نداريد- هم چون ثروتمند و مشهور بودن- ديوانگي است. نويسنده‌ي انگليسي چارلز کالب کاتن اين‌گونه ايفاي نقش را در مسير و زاويه‌ي ديد صحيح خود قرار مي‌دهد و مي‌گويد: «خوب است بازي کنيم. حتي بهتر آنست به نقطه‌اي برسيم که ديگر آن يک بازي نباشد.» اين ديگر يک بازي نيست وقتي خوش‌بيني شما با آگاهي، حس خوبي از حقيقت و عنصر جادويي به نام «کار و تلاش» همراه شود.
خبر بد اين است که وقتي به دنبال روياهاي خود مي‌رويد، با موانع بسياري خارج از کنترل خود مواجه مي‌شويد. خبر خوب، با اين حال، اين است که شما داراي توانايي چيره شدن بر اين موانع هستيد. هر کدام از ما داراي نقاط قوت، ضعف‌ها و چالش‌هاي خاص خود در زندگي خواهيم بود. اين يکي از بزرگ‌ترين حقايق زندگي است. ما به مهارت خاصي در ايفاي نقش مي‌رسيم و اين يکي از لذت‌هاي بزرگ زندگي است که بدانيم چگونه بهتر بازي کنيم.
در نهايت، در راه رسيدن به موفقيت و خوشبختي بر موانع مشکل و سخت فقط مي‌توان با کار و تلاش و عمل غلبه کرد. بلند شدن از کاناپه مي‌تواند به شکل شگفت انگيزي اوضاع امور را به نفع شما کند و با گذشت زمان، روياهاي خود را تبديل به واقعيت کنيد. يوهان ولفگانگ وُن گوته در اين‌باره اين سخنان زيبا را ذکر کرده است: «هر آنچه که فکر مي‌کنيد مي‌توانيد انجام دهيد يا باور داريد مي‌توانيد انجام دهيد، شروع به انجام همان کار کنيد. کار و تلاش و عمل داراي نيروي جادويي، زيبايي و قدرت در خود است.»
موفقيت‌هاي بزرگ توسط افرادي بدست مي‌آيد که داراي روياهاي بزرگ هستند و براي رسيدن به آن‌ها دائماً تلاش و کار مي‌کنند. در کوتاه مدت، نتايج کار و تلاش دائمي ممکن است خيلي برجسته و قابل توجه نباشد؛ در بلند مدت اما اين نتايج چشمگير خواهد بود. تفاوت اصلي بين افراد ناموفق و موفق در کار و تلاش اضافي و بيشتري است که افراد موفق انجام مي‌دهند.
وقتي روياهاي‌تان را دنبال مي‌کنيد، خواهيد فهميد که ايجاد يک زندگي که ارزش زندگي کردن را دارد گهگاهي مي‌تواند سخت باشد. نلسون ماندلاي بزرگ مي‌گويد: «بعد از صعود از يک تپه‌ي بزرگ، ما تازه مي‌فهميم تپه‌هاي بسيار بيشتري براي صعود کردن وجود دارد.» متاسفانه، هيچ هفت گام ساده‌اي براي رسيدن به بهشت وجود ندارد. در واقع، رسيدن به اهداف خود در زندگي به کار و تلاش زياد، تعهد و عمل به قول‌هاي خود نياز دارد. اين به معني آنست که تقاضاهاي رسيدن به موفقيت حقيقي براي اکثر افراد خيلي دور خواهد بود.
افسوس اينکه وقتي جريان زندگي سخت مي‌شود، بيشتر افراد محو مي‌شوند. پس يکي از اين افراد نباشيد. شما بايد سهم خود را بابت داشتن يک زندگي کامل، آرام، راضي و خوشحال بپردازيد. اين يعني اينکه شما بايد کاملاً به هدفي که انتخاب کرده‌ايد، متعهد باشيد. هر کوتاهي در اين عرصه به معني آنست که شما احتمالاً با ظاهر شدن نخستين نشانه‌ي مشکل، جدا از اينکه چند کتاب در مورد تفکر مثبت خوانده‌ايد و چه تعداد دوره‌هاي انگيزشي را گذرانده‌ايد، عرصه را خالي مي‌کنيد.
براي موفق شدن، شما بايد عمل خلاقي را انجام دهيد! عالم به افرادي که به خود کمک مي‌کنند، ياري مي‌رساند. اين در بلند مدت به نفع شماست که جزو افرادي نباشيد که به همه مي‌گويند به هيچ هدفي نمي‌توان رسيد. به جاي آن، به افراد موفقي که به اهداف خود رسيده‌اند، بپيونديد. شما بايد موقعيت‌ها را شناسايي و وقتي آن‌ها را پيدا کرديد، از آن‌ها استفاده کنيد. شما بايد همچنين داراي جاه‌طلبي، عزم و اراده و توانايي يادگيري از اشتباهات خود باشيد اگر اوضاع به وفق مرادتان نبود.
در يک کلام، تفکر مثبت به تنهايي آنچه را که مي‌خواهيد جذب نمي‌کند. افکار مبتني بر تحقق آرزو به تعهد و مسئوليت نياز دارند. اگر مي‌خواهيد سبک زندگي خود را بهبود بخشيد، اگر مي‌خواهيد داراي موقعيتي براي بروز خلاقيت خود باشيد تا در دنيا تغيير ايجاد کنيد، شما بايد خود آن را انجام دهيد. تنها انگيزه‌اي که شما به آن نياز داريد دانشي است که ميليون‌ها نفر با هوش و استعداد نامعلوم در بازي موفقيت پيروز مي‌شوند. اگر آن‌ها مي‌توانند موفق شوند، پس شما نيز با انجام کار و تلاش مي‌توانيد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *