درس زندگي 78: از آنچه در اختيار داريد طلب کنيد تا هميشه به آنچه مي‌خواهيد، برسيد

درس زندگي 78
از آنچه در اختيار داريد طلب کنيد تا هميشه به آنچه مي‌خواهيد، برسيد
اقتصاددانان مي‌گويند که همه‌ي ما خواسته‌هايي داريم که ارضانشدني هستند. اگر اين صحت داشته باشد، هيچکس به خوشبختي نخواهد رسيد. با اين وجود، افرادي بر روي اين کره‌ي خاکي وجود دارند که بسيار خوشبخت‌‌تر و راضي‌تر از ديگران هستند. مشخصاً آن‌ها خواسته‌هاي خود را بررسي کرده يا به بيشتر آن چيزهايي که از زندگي مي‌خواهند، رسيده‌اند.
در نهايت، بهترين روش براي بدست آوردن آنچه که مي‌خواهيد خواستن آن چيزهايي است که در اختيار داريد. هر چقدر کمتر بخواهيم، آزادتر و خوشبخت‌‌تر خواهيم شد. در اين زمينه، يک انسان فرزانه‌ي ناشناس مي‌گويد: «موفقيت دستيابي به آن چيزهايي است که مي‌خواهيد؛ خوشبختي خواستن آن چيزهايي است که بدست مي‌آوريد.» بودايي‌ها همين خردمندي را با اين ضرب‌المثل بيان مي‌کنند: «از آنچه در اختيار داريد طلب کنيد تا هميشه به آنچه که مي‌خواهيد، برسيد.»
البته در طول اعصار، بسياري از افراد خردمند جهان توصيه کرده‌اند که ما سپاسگزار آن چيزهايي که در اختيار داريم، باشيم. الان شواهد علمي وجود دارد که شکرگذاري سلامتي ما را بهبود مي‌بخشد. مدت زماني پيش، محققان دانشگاه کاليفرنيا و ميامي گزارش دادند که افرادي که آگاهانه به خود هر روز چيزهايي را که آن‌ها براي داشتن‌شان شکرگزار هستند، يادآوري مي‌کنند بهبود قابل توجهي را در سلامت ذهني و برخي جنبه‌هاي سلامتي جسماني تجربه مي‌کنند.
به باور محققاني که يافته‌هاي‌شان را در مجله‌ي «شخصيت و آسيب‌شناسي اجتماعي» منتشر کردند، نتايج اين تحقيقات ظاهراً به يک اندازه براي دانشجويان سالم و افراد داراي بيماري‌هاي غير قابل درمان صدق مي‌کرده است. در مقايسه با سوژه‌‌هايي که به مشکلاتي همچون عدم پيدا کردن جاي پارک براي ماشين‌هاي خود اهميت مي‌دادند، افراد شکرگزار احساس بهتري نسبت به زندگي‌هاي خود داشتند و خوش‌بين‌تر بودند. به عبارت ديگر، آن‌ها خوشبخت‌تر بودند.
بسياري از افراد با داشتن کمترين چيزها بيشترين لذت را از زندگي‌هاي خود مي‌برند و در مقابل بسياري از افراد نيز هستند که با داشتن بيشترين چيزها کمترين لذت را از زندگي‌هاي خود مي‌برند. نگاه کردن به آنچه که ديگران دارند و شما نداريد و همچنين فقير فرض کردن خود کاري احمقانه است. به جاي آن، به چيزهايي که در اختيار داريد و بسياري از افراد در اختيار ندارند، نگاهي بيندازيد و خود را ثروتمند تصور کنيد. علاوه بر اين، ده‌ها برابر اتفاقات بد، اتفاقات خوب براي شما رخ مي‌دهد.
براي آگاه شدن از اينکه شما داراي چيزهاي بزرگي در زندگي خود هستيد، به جاي چيزهاي بزرگ، به چيزهاي کوچک توجه کنيد. انسان فرزانه‌ي ناشناسي مي‌گويد: «بيشتر ما جايزه‌هاي بزرگ زندگي را از دست مي‌دهيم. جايزه‌ي پوليتزر، جايزه‌ي اسکار. جايزه‌ي توني. جايزه‌ي اِمي. اما همه‌ي ما شايسته‌ي لذت‌هاي کوچک زندگي هستيم. يک نوازش بر پشت. يک بوسه بر پشت گوش. يک گيتار چهار پوندي. يک قرص کامل ماه. يک پارکينگ خالي. شعله‌هاي يک آتش. يک وعده‌ي غذايي خوب. يک غروب آفتاب باشکوه و دل‌انگيز. يک سوپ داغ. يک آبجوي سرد. براي از دست دادن جوايز بزرگ زندگي نگران نباشيد. از خوشي‌هاي کوچک لذت ببريد.»
احساس شکرگذاري براي آنچه که در زندگي داريد يکي از قدرتمندترين روش‌ها براي تجربه‌ي خوشبختي است. شکرگذاري را براي داشتن چيزهاي خوب زندگي خود بيان کنيد تا ياس را به لذت تبديل کنيد. شکرگذار داشتن سلامتي، يک خانه براي زندگي، دوستان و اولياي خوب و حتي داشتن اين کتاب باشيد. جدا از اينکه براي چه چيزهايي احساس شکرگزاري مي‌کنيد، شما خواهيد فهميد که در فراواني عظيمي زندگي مي‌کنيد که منجر به احساس خوشحالي درباره‌ي موقعيت ممتاز خود در زندگي مي‌شود.
شکر کردن آن چيزهايي که در اختيار داريد- به خدا يا غير آن- بايد يک کار روزانه باشد. هر چقدر شکرگزاري بيشتري براي چيزهايي که در اختيار داريد بيان کنيد، کمتر نياز يا خواسته خواهيد داشت. شکرگزار چيزهاي کوچکي همچون بوي تازه‌ي قهوه، بادي ملايمي که به صورت شما مي‌وزد و تميز کردن گربه‌ي خود باشيد. و هرگز از تماشاي غروب آفتاب يا بو کردن گل‌هاي رُز خسته نشويد. يکبار ديگر مي‌گويم، از آنچه در اختيار داريد طلب کنيد تا هميشه به آنچه مي‌خواهيد، برسيد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *