درس زندگي 8: اگر مي‌خواهيد يک ستاره باشيد، بهتر است نگران چيزهاي ديگر نباشيد

درس زندگي 8
اگر مي‌خواهيد يک ستاره باشيد، بهتر است نگران چيزهاي ديگر نباشيد
با در نظر گرفتن انتخاب بين دنبال شغل رويايي خود رفتن و ادامه‌ي کار در شغلي نامناسب، بيشتر افراد گزينه‌ي دوم را انتخاب مي‌کنند. آن‌ها روساي بددهن، شرايط کاري نامناسب و شغل‌هاي کسالت‌بار و بي‌آينده را تحمل مي‌کنند صرفاً چون پيدا کردن يک شغل بهتر زمان و انرژي زيادي از آن‌ها مي‌گيرد. علاوه بر اين، رفتن به دنبال شغل رويايي خود نيازمند تغيير و ريسک‌پذيري است. براي بيشتر افراد باقي ماندن با آشنايان راحت‌تر است حتي اگر آشنايان خستگي زياد و تحميل کارهاي سخت را از خود نشان دهند.
اگر شما امروز روياهاي شغلي‌تان را دنبال نمي‌کنيد، خود را براي نااُميدي زياد و حسرت‌هاي گوناگون در مراحل بعدي زندگي آماده مي‌کنيد. عدم پيروي از روياهاي شغلي‌تان معمولاً يکي از بزرگ‌ترين حسرت‌هايي است که افراد بعدها در زندگي خود داشته‌اند. اين ممکن است شما را شگفت‌زده کند يا حتي رنج‌هايي به شما وارد آورد وقتي بفهميد که بسياري از افراد، بعد از رسيدن به شهرت و ثروت، از اينکه تمامي انرژي زندگي خود را براي رسيدن به اين اهداف اختصاص داده‌اند، پشيمان مي‌شوند.
براي مثال، جرج سوروس، بورس‌باز مشهور را در نظر بگيريد. با استفاده از درک و فهم بالاي مالي‌اش، سوروس ثروتي را به هم زد که توسط مجله‌ي فوربس بيش از 8.5 ميليارد دلار تخمين زده شده است. با اين حال، او ادعا مي‌کند که تمامي اين دارايي را براي رسيدن به شغل رويايي‌اش کسب کرده است. فيلسوف بودن- که پول زيادي در آن نيست- هميشه آرزوي حقيقي او بوده است.
جنبه‌ي شگفت انگيز ماجرا در آن است که تجربه‌ي جرج سوروس عجيب و نادر نيست. افراد بي‌شماري سخت کار کرده‌اند، مقدار قابل توجهي پول جمع کرده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند که اين همه تلاش ارزش آن را نداشته است. آن‌ها فهميده‌اند که با پول کمتر، فقط چيزهايي را ترک کرده‌اند که نمي‌خواسته‌اند يا در هر صورت نيازي به آن نداشته‌اند. علاوه بر اين، آن‌ها فهميده‌اند که اگر بر روي چيزهايي کار کنند که از آن لذت مي‌برند، زندگي بهتري خواهند داشت.
شما احتمالاً داراي روياهايي هستيد که مي‌خواهيد آن‌ها را تعقيب کنيد و داراي مهارت‌ها و استعدادهايي هستيد که مي‌خواهيد از آن‌ها در مرحله‌اي از کارتان استفاده کنيد. شما ممکن است اين مهارت‌ها و استعدادها را براي سال‌هاي سال‌ها سرکوب کرده باشيد چون موفق شدن را در مفهوم سنتي کلمه مي‌دانيد. اين به معني پول در آوردن تا جاي ممکن و در کوتاه‌ترين زمان ممکن است.
شايد شما فهميده باشيد که مي‌توانيد داراي وجودي معني‌دارتر، رضايت‌بخش‌تر و خوشحال‌تري باشيد فقط اگر تغييرات مهمي در زندگي خود ايجاد کنيد. با اين حال، شما ايجاد تغيير را در زندگي خود به تاخير مي‌اندازيد چون منتظر رسيدن لحظه‌ي کامل با شرايط مناسب هستيد. مشخصاً هيچ لحظه‌ي کاملي در زندگي وجود ندارد. انتظار کشيدن براي آنکه روند امور بهتر شود تضمين مي‌کند که امور بهتر نخواهند شد.
آرزوي تحقق برخي روياهايي که مدت‌هاي متمادي آرزوي آن را مي‌کشيديد در آينده‌اي دور به شما آسيب و صدمه مي‌رساند. اين آينده ممکن است هرگز نيايد و در صورتي که نيايد، شما هرگز به چيزهايي که قصد داريد دست پيدا کنيد، نمي‌رسيد. مشخصاً، چه روياهاي شغلي‌تان شامل شهرت و موفقيت همراه با خلاقيت باشد و چه خطرپذيري، امروز زمان آنست که تلاش براي تحقق آن روياها را شروع کنيد.
شما ممکن است بخواهيد سخت کار کنيد تا از يک پرستار ساده به سرپرست ارشد بزرگ‌ترين بيمارستان نيويورک ارتقاء پيدا کنيد اما مي‌فهميد که ترجيح مي‌دهيد در يک زير شيرواني در منطقه‌اي دورافتاده زندگي و به عنوان هنرمند امرار معاش کنيد. به شکل جايگزين، شما ممکن است 16 ساعت در روز را به تعمير کلاه‌هاي ايمني براي يک شرکت محيط زيستي در شمال کانادا کار کنيد در حاليکه عميقاً مي‌خواهيد همچون دوستان نويسنده‌ي خود باشيد که بخشي از جمعيت لپ‌تاپ-کاپوچينوي استارباک هستند. هر آنچه که غريزي فکر مي‌کنيد که بايد انجام دهيد، بايد در مورد آن جداً فکر کرده و احتمال‌ها را کشف کنيد.
کار شما بايد تجلي اصلي ذهن و استعداد خلاقانه‌تان باشد. شما مي‌توانيد هدف، استعدادها، ويژگي و روياها را در يک شغل به روش‌هاي گوناگون قرار دهيد اگر از تصورتان استفاده مي‌کنيد. بسياري از انتخاب‌ها و فرصت‌ها انتظارتان را مي‌کشد، به شرطي که در جستجوي آن‌ها باشيد. فقط شما مي‌توانيد تعيين کنيد که به شکل خاص چه چيزي مي‌خواهيد و فقط شما مي‌توانيد خود را در مسير درست به سمت دستيابي به هدف‌تان قرار دهيد. شاعر آمريکايي والت ويتمن چنين اظهار مي‌دارد: «نه من و نه هيچکس ديگر- نمي‌تواند در اين جاده براي شما سفر کند. شما بايد خود سفر کنيد.»
به هنگام انتخاب يک شغل جديد، شما بايد نهايت تلاش خود را براي انتخاب شغلي که براي‌تان مناسب است، انجام دهيد. به قول يک ضرب‌المثل رومانياني: «قاشق خود را در داخل ظرفي که براي شما نمي‌جوشد، نگذاريد.» ظرف زماني براي شما مي‌جوشد که شغل‌تان به شما اجازه دهد تا هدف مهمي را تعقيب کنيد که مي‌تواند در اين جهان تغيير ايجاد کند. يک شغل مناسب بايد همچنين به شما اجازه دهد تا از استعدادهاي خاصي که مي‌خواهيد استفاده کنيد، بهره‌مند شويد. براي آنکه شغل‌تان واقعاً در خدمت اهداف شما درآيد، بايد با شخصيت و نوع زندگي که دوست داريد پيشه کنيد، سازگار باشد.
روياهاي شغلي براي افراد به وقوع مي‌پيوندند، اما فقط براي افراد داراي اعتماد به نفسي که دائماً بر روياهاي‌شان متمرکز مي‌شوند و بر روي آن‌ها کار مي‌کنند. به اطراف نگاه کنيد تا افراد گوناگوني را ببينيد که با روياهاي شغلي‌شان زندگي مي‌کنند. افراد عادت‌هاي خود را به شغل‌هاي پاره‌وقتي تبديل مي‌کنند که در نهايت به تجارت چند ميليون دلاري تبديل مي‌شود. افراد ديگر شغل‌هايي را که براي آن‌‌ها کاملاً آموزش ديده‌اند براي انجام شغل‌هايي ترک مي‌کنند که براي آن‌‌ها هيچ آموزشي نديده‌اند. عليرغم اين نقص، آن‌ها قادر بوده‌اند تا روياهاي خود را به واقعيت تبديل کنند و فراواني را به زندگي‌هاي‌شان بياورند.
از مدت‌ها پيش، شما ممکن است تصميم گرفته باشيد تا براي مثال به يک وکيل جنايي تبديل بشويد اما الان مي‌فهميد که شما حقيقتاً به شغلي با معني و هدف بيشتر نياز داريد. ايده‌آل هميشه تلاش بر روي کارهايي است که تغيير ايجاد مي‌کند، کارهايي که از انجام آن لذت مي‌بريد و از نهايت استعدادهاي نهفته در وجود خود استفاده مي‌کنيد.
براي تغيير شغل هيچگاه خيلي دير نيست- بهترين زمان براي تعقيب شغل رويايي‌تان بيست سال پيش و امروز است. هر آنچه که مي‌خواهيد انجام دهيد، شما بايد نيروهايي را به حرکت درآوريد که شما را به سمت هدف‌تان برساند. هر چقدر جستجوي شغل رويايي‌تان را بيشتر به تعويق بيندازيد، زمان بيشتر دشمن شما خواهد بود. زمان روياهاي شغلي‌تان را خواهد دزديد اگر دائماً منتظر رسيدن لحظه‌ي مناسب باشيد. شما مي‌توانيد هميشه پول بيشتري بدست بياوريد- اما هيچ گاه نمي‌توانيد زمان بيشتري ايجاد کنيد.
سال‌ها بعد وقتي به زندگي‌تان مي‌انديشيد، حتماً دوست نداريد از آواز خواندن، طراحي نرم‌افزار، کار با بچه‌ها، ساختن وسايل با دست‌هاي‌تان، منتقل شدن به شهرهاي جديد و ……… پشيمان شويد. ممکن است کمي اذيت شويد وقتي بفهميد شما فقط روياي داشتن يک زندگي جالب آکنده از خودانگيختگي و خلاقيت را داريد. در واقع، اين احتمالاً شما را خيلي آزار مي‌دهد. مشخصاً، اين آن چيزي نيست که شما مي‌خواهيد اما آنچه که نمي‌خواهيد، شما را در نهايت بسيار آزار مي‌دهد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *