درس زندگي 80: اگر صبر فقط هنر پوشاندن بي‌صبري شماست، بهتر است در آن مهارت پيدا کنيد

درس زندگي 80
اگر صبر فقط هنر پوشاندن بي‌صبري شماست، بهتر است در آن مهارت پيدا کنيد
گفته شده است که صبر در چشمان نظاره‌گر قرار دارد. يک نظاره‌گر تا آنجايي پيش مي‌رود که صبر را به صورت «هنر پنهان کردن بي‌صبري خود» تعريف مي‌کند. اگر اين درست باشد، پس شما بهتر است در پنهان کردن بي‌صبري خود- همان صبر- بسيار ماهر باشيد. به عبارت ديگر، شما بهتر است داراي صبر زيادي باشيد، صرف‌نظر از اينکه چگونه آن را تعريف مي‌کنيد. حقيقت اين است که صبر مشخص مي‌کند آيا شما در بيشتر بخش‌هاي زندگي خود شکست خورده‌ايد يا اينکه موفق شده‌ايد.
صبر به صورت يک فضيلت در بسياري از مذاهب و سنت‌هاي معنوي توصيف شده است. با اين وجود، اين فضيلت در تعداد کمي از افراد امروزه ديده مي‌شود. اگر صبر يکي از ويژگي‌هاي طبيعي شخصيت شما نيست، واجب است شما آن را به روش خود ايجاد کنيد- اما آن را با عجله انجام ندهيد! شايد پذيرفته‌ايد که آنقدرها که دوست داريد صبور باشيد، صبور نبوده‌ايد. جاي نگراني نيست، فقط ياد بگيريد تا ذره ذره و به تدريج جلو برويد چون صبر به سراغ افرادي مي‌آيد که ياد مي‌گيرند زندگي آسوده‌تري در پيش بگيرند.
صبور بودن به معني نشستن و منتظر رخ دادن اتفاقات بزرگ براي ما نيست. بر عکس، صبر توانايي تجربه‌ي انتظار کشيدن و درنگ کردن بدون آزرده خاطر شدن و تلاش کردن هنگامي است که با مشکلات مواجه شده‌ايم، در حاليکه براي رسيدن به تعريف خاص خود از موفقيت کار و کوشش مي‌کنيم. يک ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد: «رُم يک شبه ساخته نشد.» وراي همه‌ي اين‌ها، صبر توانايي انتظار کشيدن- بدون کنار رفتن- براي به نتيجه رسيدن تلاش‌هاي ماست.
مشخصاً، براي رسيدن به هر چيز ارزشمند به زمان نياز است. اين يعني افرادي که فاقد صبر هستند در رسيدن به موفقيت زياد شکست مي‌خورند. بسياري از افراد در جامعه‌ي امروز آمريکا انتظار بدست آوردن خشنودي فوري را در همه‌ي جنبه‌هاي زندگي‌هاي‌شان مي‌کشند. آن‌ها- البته فقط همين امروز- يک ماشين جديد، يک شغل هيجان‌‌انگيز، يک درآمد بالا، يک خانه‌ي اعياني در محله‌ي بالانشين شهر، يک تلويزيون صفحه بزرگ، جواهرات گران‌قيمت و يک ازدواج موفق با بچه‌هاي خوب و باتربيت را مي‌خواهند. در حقيقت، براي برخي از اين افراد غيرصبور، خشنودي سريع مدت زمان زيادي طول مي‌کشد.
افراد غير صبور به ندرت به مقصدي که مي‌خواهند، مي‌رسند. اگر آن‌ها به مقصد خود برسند، يا خيلي زود يا خيلي دير مي‌رسند. هر چقدر بيشتر آن‌ها تلاش کنند، کمتر به موفقيت مي‌رسند. براي آن‌ها، زندگي رقابتي بر عليه زمان است. اين نشانه‌ي ديگري از جستجوکنندگان موفقيت است که درباره‌ي مفهوم چگونگي رسيدن به موفقيت حقيقي مبهم و گنگ هستند. آن‌ها ياد نگرفته‌اند که موقعيت‌هايي در زندگي وجود خواهد داشت که بهتر است پدال گاز را کم کرده و از ماشين پياده شده و به سرنوشت اجازه دهيم مسير خود را طي کند.
در ذهن به خاطر بسپاريد که کم‌تحملي و بي‌صبري مي‌تواند باعث مشکلات گوناگوني در زندگي شما شود. هر ساله بيش از 45000 نفر در تصادفات رانندگي در ايالات متحده‌ي آمريکا کشته مي‌شوند. بسياري از اين تصادفات بدليل عدم تمايل راننده براي انتظار کشيدن و دادن حق به ديگران است. در رانندگي هر وقت خود را در حالت عجله يافتيد، از خود بپرسيد: «عجله‌ات براي چيست؟» سپس به خود بگوييد: «آرام برو تا زنده بماني!» بيست يا سي ثانيه‌ي اضافي که براي عبور از خيابان با ماشين‌تان طول مي‌کشد مي‌تواند بيست تا سي سال به زندگي‌تان يا زندگي شخص ديگري اضافه کند.
به همين روش، شما بايد به افکار خود نظم دهيد وقتي در مورد نتيجه‌ي يک هدف نگران هستيد. تحميل سرعت مورد نظر خود به بقيه‌ي جهان غيرممکن است. در بسياري از موقعيت‌ها، شما بايد جريان طبيعي حوادث را بپذيريد. تلاش براي سرعت بخشيدن به آن‌ها دعوت مشکل به زندگي خود است. هيو پراتر توصيه مي‌کند: «زمان براي آنکه کارها خود روند طبيعي‌شان را طي کنند و رخ بدهند و همچنين زمان براي آنکه ما کارها را انجام دهيد، وجود دارد.» در برخي موارد، خيلي سريع رفتن مي‌تواند خطرناک‌تر از خيلي آرام رفتن باشد. آنچه ظاهراً فوري و ضروري به نظر مي‌رسد، به ندرت فوري و ضروري است.
در جاده‌ي موفقيت حاشيه‌ها و مسيرهاي انحرافي زيادي قرار گرفته است. انتظار نداشته باشيد رکوردهاي جديدي از سرعت را در مسير رسيدن به موفقيت تعيين کنيد. بي‌صبري و ناشکيبايي مي‌تواند هزينه‌بر باشد. بزرگ‌ترين اشتباه شما مي‌تواند نتيجه‌ي کم‌تحملي و خيلي سريع رفتن باشد. ممکن است به نظر برسد که افراد با عجله‌ي ديوانه‌وار امروز دست بالا را دارند. با اين حال، شما از آن‌ها در آينده پيشي خواهيد گرفت اگر صبور باشيد و اشتياق خود را براي اين تعقيب کم کنيد.
به طور خلاصه، هنر صبر را در خود ايجاد کنيد اگر هميشه احساس عجله مي‌کنيد. بي‌صبري و کم‌تحملي منجر به اضطراب، نگراني، ترس، نااُميدي و شکست دائمي مي‌شود. صبر، از طرف ديگر، منجر به اعتماد به نفس، قدرت تحمل بالا و يک چشم‌انداز سالم در زندگي مي‌شود و در نهايت به موفقيت حقيقي منتهي مي‌شود که تعداد کمي از افراد در اين جهان به آن مي‌رسند. موفقيت حقيقي، ضمناً، به معني داشتن يک زندگي کامل، آرام، رضايت‌بخش و همراه با خوشبختي است

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *