درس زندگي 89: براي داشتن فهم مناسبي از پول، دل کندن لذت‌بخش از مقدار مناسبي از آن را امتحان کنيد

درس زندگي 89
براي داشتن فهم مناسبي از پول، دل کندن لذت‌بخش از مقدار مناسبي از آن را امتحان کنيد
به شکل متناقضي، مهم‌ترين چيزي که پول مي‌تواند در فراهم آمدن آن کمک کند آزادي شخصي است- اما بدست آوردن يا داشتن پول بسيار زياد ضرورتاً براي همه آزادي‌بخش نيست. اگرچه اين يک مشکل براي بسياري از افراد، به ويژه در جوامع امروزه‌ي آمريکايي شمالي نيست، براي برخي از ما افتادن در دام خرج پول بسيار کم بسيار آسان است. زماني که ما سخت يا هوشمندانه براي سال‌هاي گوناگون و متمادي کار مي‌کنيم تا درآمد مستقلي داشته باشيم، اين يعني ما بايد از بخشي از پولي که بدست مي‌آوريم، لذت ببريم.
براي داشتن فهم مناسبي از پول، دل کندن لذت‌بخش از مقدار مناسبي از آن را امتحان کنيد. اين تنها روشي است که پول مي‌تواند به حس خوشبختي اضافه کند. ممکن است مضحک به نظر برسد، افراد بي‌شماري در گروه‌هاي درآمدي بالا ثابت کرده‌اند که استقلال مالي ضرورتاً به معني خوشبختي نيست. بسياري از افراد خسيس ثروت زيادي به هم زده‌اند اما ذره‌اي از لذت ناشي از خرج بخش کوچکي از اين ثروت را هم تجربه نکرده‌اند.
اگر مي‌توانيد پول خوبي دربياوريد اما همچنان از خرج آن پول براي بدست آوردن چيزي که حقيقتاً مي‌خواهيد احساس ترس مي‌کنيد، در ذهن بسپاريد که پول يک وسيله است و هدف نيست. لذت بردن از پول خود، به شرطي که حقيقتاً آن را بدست بياوريد و قرض نکرده باشيد، به شما اين انگيزه را خواهد داد تا پول بيشتري ايجاد کنيد. شما همچنين ياد خواهيد گرفت که چگونه قدر پول خود را بدانيد تا بتوانيد حقيقتاً لحظات و زمان‌هاي خوبي داشته باشيد وقتي پول بسيار بيشتري از يکي از پروژه‌هاي خلاقانه‌تان بدست مي‌آوريد.
اگر خرج پول براي آنچه که مي‌خواهيد و به آساني مي‌توانيد از پس پرداخت مالي آن بربياييد يک تجربه‌ي سخت براي‌تان است، شما آزادي بدست نياورده‌ايد- شما به لحاظ روحي و رواني خود را زنداني کرده‌ايد. اگر شما همچنان برنامه‌هايي انجام مي‌دهيد که از آن متنفريد، داشتن پول زياد چه منفعتي دارد؟ در حقيقت، زندگيِ به شکل مضحکي پايين‌تر از امکانات و توانايي‌هاي مالي و درآمدي خود به اندازه‌ي زندگي مالي بالاتر مخرب است. باقي ماندن در شرايط بد مالي به ميل خود و نه ديگر از سر ضرورت، بي‌معني است. اين قطعاً نشانه‌ي فقر خودآگاه و نه خوشبختي خودآگاه است.
احساس داشتن خوشبختي براي شما زماني موجود است که آن را مي‌خواهيد. احساس سعادت و خوشبختي به معني پرداخت به موقع و با لبخندي بر صورت صورت‌حساب‌هاي خدمات رفاهي و آسايشي خود است. خوشبختي نه فقط به معني دادن پول به افراد بي‌خانمان بلکه خوشحال بودن از اين کار نيز است. خوشبختي همچنين به معني خريد اقلام و کالاهاي تازه با احساس رضايت و قدرداني از خود به جاي خريد نان مانده يا ميوه‌هاي نرسيده با اخمي بر صورت است. سعادتمند بودن به معني دادن انعام با بخشندگي و با رضايت و خوشحالي است وقتي پيشخدمتي براي شما خدمت بزرگي انجام مي‌دهد به جاي دادن يک 5 سنتي خشک و خالي- يا بدتر از آن ندادن انعام است.
حتي وقتي پول زيادي بدست نمي‌آوريد، حداقل مهم است يکبار در هفته کاري براي پاداش دادن به خود انجام دهيد تا احساس خوشبختي و سزاوار دريافت پول بودن داشته باشيد. با داشتن يک ديدگاه سالم و متعادل نسبت به خرج و پس‌انداز کردن پول، لذت بردن از پول خود در زمان حال به شما کمک مي‌کند تا در آينده پول بيشتري جمع کنيد. قرباني کردن تمام پول خود براي پس‌انداز و لذت نبردن از بخشي از آن براي زندگي امروز خود، در واقع عمل دزديدن از خود است. بعيد است شما از پول خود لذت ببريد حتي اگر به يک فرد ميلياردر تبديل شويد.
من توصيه مي‌کنم شما يک حساب خوشبختي ايجاد کنيد که جدا از حساب مستقل مالي‌تان باشد. 5 تا 10 درصد درآمد خالص خود را به چيزهايي اختصاص دهيد که مي‌خواهيد اما به آن‌ها نيازي نداريد. مطمئن شويد که شما حساب خوشبختي خود را هر شش ماه يکبار يا بيشتر خالي و هر پني اين حساب را فقط براي لذت‌هاي خود خرج مي‌کنيد. از خرج کردن بي‌حساب و کتاب اين پول نترسيد. وقتي توانايي پول درآوردن داريد، پولي که از خرج کردن بي‌حساب و کتاب آن لذت مي‌بريد، به خوبي خرج مي‌شود.
اگرچه پول نمي‌تواند خوشبختي را بخرد، اما مي‌تواند به لذت شما از زندگي اضافه کند- که اين دليل داشتن استقلال مالي در وهله‌ي اول است. خوشبختي به تنهايي زماني مي‌آيد که شما به دنبال انجام کارهاي مناسب و درست در زندگي خود مي‌رويد. اين‌ها شامل نه فقط داشتن شغل مناسب، بلکه همچنين خرج کردن پول خود براي داشتن چيزهاي مناسب و پس‌انداز کافي است تا براي فرصت‌هاي مطالعاتي، بازنشستگي و مواقع ضروري پول داشته باشيد.
پول دوست شما خواهد بود- همچون تمامي دوستان‌تان- فقط اگر با احترام با آن رفتار کنيد. پول ملزم مي‌کند که شما آن را عاقلانه پس‌انداز و با لذت خرج کنيد. با پول با بي‌احترامي رفتار کنيد تا هميشه داراي مشکلات مالي باشيد- جدا از اينکه چه مقدار پول در مي‌آوريد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *