درس زندگي 92: براي داشتن يک زندگي آسوده، تا جايي که مي‌توانيد سخت کار کنيد- و تا جايي که مي‌توانيد قسر در برويد، کم کار کنيد

درس زندگي 92
براي داشتن يک زندگي آسوده، تا جايي که مي‌توانيد سخت کار کنيد- و تا جايي که مي‌توانيد قسر در برويد، کم کار کنيد
داشتن يک سبک زندگي که با عميق‌ترين ارزش‌هاي شما همساني دارد در صورتي محتمل است که شما حقيقتاً آن را بخواهيد. کنترل زندگي شما از خودتان آغاز مي‌شود- نه از کارفرماي‌تان، نه از دولت، نه از همسرتان و نه از جامعه‌اي که در آن زندگي مي‌کنيد. شما مي‌توانيد خود انتخاب کنيد که آيا مي‌خواهيد از کار بيش از حد و مادي‌گرايي به نفع زندگي کناره‌گيري کنيد که شامل اوقات فراغت و زمان‌هاي آرامش بيشتر، صرف زمان بيشتر با بچه‌هاي‌تان و کار ارزشمندتر است.
مشخصاً اگر بيش از 8 ساعت در روز کار مي‌کنيد، شما در شغل مناسبي قرار نداريد. اگر چيزي بتواند به شما کمک کند تا زندگي‌تان در تعادل حقيقي قرار بگيرد، اين قانون 20/80 است که ابتدا توسط اقتصاددان ايتاليايي ويلفردو پارتو در بيش از يکصد سال گذشته کشف شد. پيروي از اين قانون به شکل شگفت انگيزي براي سر و کله زدن با زمان‌هاي بحراني و اجتناب از اعتياد به کار که بيشتر دنيا را فرا گرفته است، کاملاً مناسب است.
اگر بخواهيم در کل صحبت کنيم، قانون 20/80 به ما مي‌گويد که در هر بخش از زندگي، فعاليت‌هاي کمي (تقريباً 20 درصد) فعاليت‌هاي حياتي و ضروري و بسياري از فعاليت‌ها (تقريباً 80 درصد) بي‌اهميت هستند. نکته‌ي کليدي در اينجا تمرکز زمان و انرژي خود بر روي 20 درصد پروژه‌هاي کاري، دوستان، سرمايه‌گذاري‌ها و اوقات فراغتي است که حقيقتاً مهم هستند. در عرصه‌ي کاري، 80 درصد نخست نتايجي که به آن دست پيدا مي‌کنيم از 20 درصد نخست زمان و تلاش‌هاي‌مان مي‌آيد. اين فقط 20 درصد نتايج ماست که از 80 درصد باقي‌مانده‌‌ي زمان و تلاش‌هاي‌مان حاصل مي‌شود.
شايد شما يک يا چندين مقاله‌ي نوشته شده درباره‌ي قانون 20/80 را خوانده باشيد اما همچون بسياري از افرادي که از آن آگاه هستند، شما کاملاً از آن براي بالفعل کردن پتانسيل‌هاي موجود در درون خود استفاده نمي‌کنيد. شما احتمالاً ممکن است سوال کنيد: اگر قانون 20/80 اينقدر موثر است، پس چرا همه‌ از آن استفاده نمي‌کنند؟ جواب به اين سوال اين است که اين قانون به تفکر خلاقانه و به متفاوت و غيرمتعارف بودن نياز دارد. اين دو نياز اکثر افراد را از استفاده از اين قانون بازمي‌دارد چون بيشتر افراد تلاش مي‌کنند با اکثريت افراد سازگاري پيدا کنند- آن‌ها از اينکه متفاوت باشند، خيلي مي‌ترسند.
نکته‌ي واقعاً جالب در اين ميان اين است که تفکر 20/80 مي‌تواند به شما کمک کند تا با تلاش بسيار کمتر به موفقيت‌هاي بزرگ‌تري برسيد. شما مي‌توانيد کمتر کار کنيد، پول بيشتري بدست بياوريد و از زندگي شخصي خود نه همچون قبل لذت ببريد. به عنوان يک پاداش، استفاده از قانون 20/80 براي روزهاي متمادي مي‌تواند شما را در بلند مدت ثروتمند سازد.
قدرت تصميم‌گيري اينکه چه فعاليت‌هايي مهم هستند و تعهد به تمرکز بر روي اين فعاليت‌ها، براي داشتن يک سبک زندگي متعادل از اهميت زيادي برخوردار مي‌باشد. گوته در اين‌باره مي‌گويد: «چيزهايي که بيش از همه براي‌تان مهم هستند نبايد هيچگاه در اسارت چيزهايي باشند که کمترين اهميت را براي شما دارند.» مشخصاً بيشتر کارهايي که در زندگي انجام مي‌دهيم داراي ارزش پاييني در ارتباط با خوشبختي و رضايت ما هستند.
با توجه به اين احتمال بالا که شما 80 درصد زمان خود را بر روي فعاليت‌هاي با الويت پايين سپري مي‌کنيد، شما بايد درباره‌ي مقدار زماني که مي‌خواهيد بر روي اين فعاليت‌ها سپري کنيد، ارزيابي دوباره‌اي داشته باشيد. براي استفاده‌ي بهينه از زمان خود، از 80 درصد فعاليت‌هايي که به شما فقط 20 درصد نتايج مورد نظرتان را مي‌دهند، خود را رها کنيد. شما ممکن است نتوانيد همه‌ي اين فعاليت‌ها را کنار بگذاريد اما مي‌توانيد از انجام برخي از آن‌ها صرف‌نظر کنيد. اگر مي‌توانيد حداقل نيمي از فعاليت‌هاي کم‌ارزش خود را حذف و زمان بيشتري را براي انجام کارهاي مهم ديگر خود در زندگي از جمله داشتن زمان فراغت بيشتر سپري کنيد.
شما بايد بفهميد که در کدام بخش از زندگي خود به اهداف بيشتري مي‌رسيد. همچنين بخش‌هايي از زندگي خود را مشخص کنيد که شما از اندک آنچه که کاشت مي‌کنيد، برداشت مي‌کنيد. هدف در اينجا به حداکثر رساندن نتايج بخش‌هاي مهم و دوري جستن از آن دسته از فعاليت‌هايي است که داراي نقص‌هاي بزرگي هستند. با قانون 20/80 به عنوان قدرتمندترين ابزار خود، شما مي‌توانيد از آزادي‌هاي خلاقانه‌اي براي زندگي در مسيري که دوست داريد به جاي مسيري که توده‌ي مردم ترجيح مي‌دهند، استفاده کنيد. نه فقط شما تعادل مناسبي بين کار و زندگي خود فراهم مي‌کنيد، بلکه هم چنين مي‌فهميد که داشتن اين تعادل بسيار لذت‌بخش و رضايت‌بخش‌تر است به ويژه زماني که مي‌توانيد نتايج مورد نظر خود و پول بسيار بيشتري را با صرف زمان و تلاش کمتر بدست آوريد.
براي آنکه زندگي‌تان در روند خوبي قرار بگيرد، شما بايد قانون 20/80 را بي‌رحمانه در تمامي بخش‌هاي زندگي خود اجرا کنيد. فعاليت‌هاي غيرضروري را که امتيازات کمي براي درآمد، خوشبختي و رضايت‌تان دارد، حذف کنيد. بر خلاف باور جامعه، کار سخت بهترين چيزي است که تا به حال براي کشتن زمان- علاوه بر خود شما- ابداع شده است. کليد داشتن يک زندگي کامل، آرام، رضايت‌بخش و همراه با خوشبختي کار سخت براي داشتن يک زندگي راحت و کار کم براي قسر در رفتن از آن است. قانون 20/80 به شما اجازه مي‌دهد به اين زندگي به راحتي و با برتري دست پيدا کنيد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *