درس زندگي 97: به درون خود نگاه کنيد تا چيزهاي بيشتري در بيرون خود پيدا کنيد

درس زندگي 97
به درون خود نگاه کنيد تا چيزهاي بيشتري در بيرون خود پيدا کنيد
براي قرن‌ها، فلاسفه‌ي بزرگ و رهبران معنوي جهان حقايقي را درباره‌ي خوشبختي گفته‌اند. آن‌ها خوشبختي را از روي بام خانه‌هاي‌شان هر روز فرياد مي‌کشيدند و آن را بر روي هر سنگي نقش مي‌بستند و با اين وجود، بيشتر افراد همچنان به خوشبختي دست پيدا نکرده‌اند. خوشبختي حقيقي از درون انسان سرچشمه مي‌گيرد- نه از بيرون. به عبارت ديگر، ما مي‌توانيم خوشبختي حقيقي را فقط با رضايت از خود تجربه کنيم.
مذهب سوفي داراي يک حکايت قديمي درباره‌ي پيشواي ابله ملانصرالدين است. اين حکايت توضيح مي‌دهد چرا فقط تعداد کمي از ما به خوشبختي واقعي مي‌رسيم. روزي برخي همسايگان ملانصرالدين در يک عصر تاريک ديدند ملانصرالدين در حال کندن مکاني زير تير چراغ برق در مقابل خانه‌اش است. يکي از همسايگان از ملا پرسيد: «ملا، در حال انجام چه کار هستي؟»
ملا در جواب گفت: «من به دنبال کليدهايي مي‌گردم که گم‌شان کرده‌ام.» بلافاصله آن همسايگان به ملا کمک کردند تا او خاک زير تير چراغ برق را براي پيدا کردن کليدهايش بکند. بعد از مدتي، يکي ديگر از همسايگان گفت: «ما الان مدت زمان زيادي است که به دنبال کليدها بوده‌ايم. اين کار ديگر فايده‌اي ندارد. ملا، دوباره فکر کن. آخرين بار کليدهايت را کجا گذاشتي؟» ملانصرالدين جواب داد: «خُب، من آن‌ها را جايي در خانه گم کرده‌ام اما دقيقاً مطمئن نيستم کجا.»
يکي از همسايه‌هاي با تعجب فرياد زد: «چي؟ جايي در خانه گم کرده‌اي؟ پس چرا اينجا بيرون خانه دنبال آن‌ها مي‌گردي؟» ملا جواب داد: «چرا اينجا مي‌گردم؟ چون داخل خانه خيلي تاريک است. نمي‌بينيد چقدر نور زير اين چراغ برق وجود دارد؟»
اين حکايت سرگرم‌کننده و همزمان تفکربرانگيز است. تعليمات پيچيده‌‌ي عميق‌تر مذهب سوفي بخشي از حکايت‌هايي هم چون اين حکايت هستند. اين حکايت در حقيقت نشان مي‌دهد که افراد احمق براي رسيدن به خوشبختي و رضايت به جاي درون خود به دنياي بيرون نگاه مي‌کنند.
درست همان طور که مُلا کليدهايش را در خارج خانه پيدا نکرد، ما هم خوشبختي و آگاهي حقيقي را با جستجو در جهان بيروني جدا از اينکه جهان بيروني چقدر روشن است، پيدا نخواهيم کرد. بالاتر از همه‌ي اين‌ها، کليد رسيدن به موفقيت در درون ما قفل شده است، جايي که گهگاهي کمي تاريک است.
تا حد بالايي، بيشتر ما زمان زيادي را به جستجوي دنياي بيرون براي رسيدن به رضايت و آگاهي سپري مي‌کنيم. نويسنده‌ي فرانسوي دوک فرانسيس دلا روچه‌فوکائولد وقتي اين جمله را بر زبان آورده است، هيچ شوخي در گفتن آن نداشته است: «انساني که هيچ رضايتي از خود ندارد، آن را بيهوده در شخص ديگري جستجو مي‌کند.»
از آنجايي که بيشتر افراد از جستجو در درون خود براي رسيدن به خوشبختي حقيقي مي‌ترسند، برخي خود را با دارايي‌هاي‌شان اسير مي‌کنند. برخي ديگر خود را در زندان مواد مخدر يا الکل حبس مي‌کنند. با اين حال، برخي ديگر از افراد هم چون قهرمانان جعلي‌‌شان زندگي مي‌کنند. با اين حال، هيچ مقدار از دارايي‌هاي مادي بيروني يا عشق و محبت يا توجه نمي‌تواند خلا دروني‌شان را پر کند. اين خلا را مي‌توان فقط از درون پر کرد.
اگر داراي تمامي ظواهر يک زندگي خوب هستيد- يک شغل خوب، موقعيت بالا و دارايي‌هاي مادي زياد- و هم چنان فقدان رضايت را در زندگي خود تجربه مي‌کنيد، وقت آن فرا رسيده تا به جاي آنکه به جهان بيرون نگاه کنيد، به درون خود نگاهي بيندازيد. تائوئيسم هم چون بسياري از مذاهب، به ما مي‌آموزد که چه زماني به درون خود نگاهي بيندازيم و ما مي‌فهميم که به خوشبختي و يک زندگي رضايت‌بخش نياز داريم. با جستجو در درون خود، ما به شفافيت مي‌رسيم و زندگي ساده مي‌شود چون ما سادگي را بدست مي‌آوريم.
در اين زمينه، دکتر مارتا فريدمن مي‌گويد: «موفقيت بر اساس هرچيزي به جز رضايت دروني به تهي بودن منتهي مي‌شود.» در واقع، جهان بيرون فقط لذت‌هاي گهگاه ارائه مي‌دهد اگر شما براي رشد و تحول خود معنوي درون‌تان زمان اختصاص ندهيد. متعهد کردن خود به صداي نداي درون خود، از سوي ديگر، منجر به قدرت و اعتماد به نفسي مي‌شود که در هيچ کجاي ديگر موجود نيست.
زندگي دروني مي‌تواند رازآميز باشد. خوشبختانه، اين يک مشکل بزرگ نيست. زندگي دروني هم چنان اعجاب‌آور و شگفت انگيز است. نتايج پرسش از خود به آزادي اراده منتهي مي‌شود و آزادي اراده به آزادي معنوي بيشتري منجر مي‌شود. تشخيص خود بالاترتان از طريق جهان دروني‌تان شما را به فردي بسيار خلاق‌تر و پوياتر در اين جهان تبديل مي‌کند. زندگي شما لذت‌بخش خواهد شد چون داراي غناء و کيفيت است. شما به آگاهي از خود دست پيدا مي‌کنيد- و در خود، عالم قرار دارد.
در يک کلام، به درون خود نگاه کنيد تا چيزهاي بيشتري در بيرون پيدا کنيد. وقتي خود را بهتر شناختيد، خود را دوست خواهيد داشت. در درون‌تان بهشتي قرار دارد که شما در جستجوي آن هستيد. در اينجا شما تمامي خوشبختي و آگاهي را که به آن نياز داريد، پيدا خواهيد کرد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *