درمان افسردگی

درمان افسردگی

درمان افسردگی● درمان دارویی
آنچه که انقلابی در درمان بیماریهای افسردگی بیان کرده و تأثیری نمایان بر سیر آنان نهاده و هزینه اجتماعی این بیماریها را کاسته، رهیافتهای دارو درمانی بوده است.
از چهل سال بیش درمانهایی موثر و مشخص مثل داروهای سه حلقه‌ای برای اختلالات افسردگی فراهم شده است مثل:

▪ ایمی پیرامین (Imipiramine)
▪ آمی‌تریپ تیلین (Amitriptyline)
▪ نورتریپ تیلین (Nortriptyline)
نخستین علائمی که پس از مصرف این داروها بهبود می‌یابد خواب و اشتها است که پس از حدود ۲ هفته شروع می‌شود. پس از حدود ۳ تا ۶ هفته علائم عمده بهبودی افسردگی بروز می‌نماید.
دسته دیگر داروها که انقلابی جدید و عمده برای درمان بر پا کرده است مهارکننده اختصاصی باز جذب سروتونینها (SSRT) از قبیل فلوکستین ( Fluxetine) و سیتا لوپرام (Citalopram) است.
به جرأت می‌توان گفت که هنوز در غرب، فلوکستین یکی از پر مصرفترین داروهای رایج است. از عوارض جانبی این داروها سرآسیمگی، ناراحتی گوارش و تهوع می‌باشد.
در عین حال داروهای اخیرSSRTمثل فلوکستین و سیتالوپرام از کمترین میزان عوارض جانبی در میان داروهای فوق برخوردار است.
● درمان غیردارویی
١) نور درمانی
این نوع درمان برای معالجه افسردگی فصلی به‌کار برده می‌شود. اما اگر افسردگی فصلی شدید باشد نور درمانی باید با دارو درمانی همراه گردد.
۲) شوک درمانی (ECT)
این شیوه در موارد زیر برای درمان بیماران افسرده به‌کار می‌رود:
▪ افسردگی بیمار با درمان دارویی از بین نرفته باشد.
▪ بیمار قادر به تحمل داروهای ضدافسردگی نباشد.
▪ بیماری چنان شدید باشد که به بهبود سریع نیاز باشد مثلاً بیمار افکار خودکشی خیلی شدید داشته باشد.
در این روش جریان الکتریکی را به سر شخص وارد می‌کنند و یک حمله تشنجی ایجاد می‌شود.ECTبی‌خطر و بدون درد بوده و میزان عارضه آن کم و در حافظه کوتاه‌مدت می‌باشد.
۳) روان درمانی
این نوع درمان شامل درمانهایی است که از دارو استفاده نمی‌شود.
موارد زیر از جمله موفقترین شیوه‌های روان درمانی در درمان افسردگی است:
▪ شناخت درمانی،
▪ روان درمانی بین فردی،
▪ رفتار درمانی،
▪ روانکاوی و روان درمانی خانواده.
● درمانهای گیاهی و غذایی
بسیاری از فرآورده‌های گیاهی که در ایالات متحده آمریکا در دسترس عموم است جهت درمان بیماری افسردگی به‌کار می‌رود.
نوع خاصی از مخمر آبجو بنامs Wort St. Johnبا عوارض جانبی پایین در این زمینه شناخته شده و در درمان فرم خفیف تا متوسط افسردگی کاربرد دارد. در کشورهای دیگر مثل هند و سریلانکا، برگ گیاه برگاموت را بصورت اسانس در چای وارد کرده و در درمان افسردگی به‌کار برده‌اند.
به‌نظر می‌رسد که آمار افسردگی در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است. دلیل قطعی آن ناشناخته است ولی می‌تواند به علت تغییراتی در استرس روزانه، ساختار اجتماعی افراد، تغییرات ژنتیکی، تشخیص پیشرفته و اصلاح شده و یا تغییراتی در رژیم غذایی افراد باشد.
تغییرات در رژیم غذایی افراد میدان وسیعی برای تحقیقات دانشمندان می‌باشد.
از آنجائیکه بعضی از مواد غذایی به‌طور مستقیم در ساختمان سروتونینها (یک واسطه شیمیایی که در ایجاد افسردگی نقش بسیار قابل ملاحظه‌ای دارد) به‌کار می‌رود، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که مصرف این مواد غذایی از جمله ماهی و روغن ماهی نقش بازدارنده‌ای در ایجاد افسردگی دارند.
بعضی از دانشمندان با مصرف زیاد روغن ماهی (روغن امگا۳) در افراد داوطلب و مقایسه آن با افرادی که آن را مصرف نکرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که هر چقدر مصرف امگا۳ (روغن ماهی) در جوامع بیشتر باشد افسردگی به حداقل آن خواهد رسید.
همچنین نشان داده شده است که مصرف روغن ماهی در ایجاد بقیه بیماریهای روانی نقش بازدارنده‌ای نیز دارد. قبلاً نیز نقش بازدارنده روغن ماهی درایجاد بیماریهای قلبی و عروق ثابت شده بود.

منبع : کلینیک تخصصی افسردگی و اضطراب روان‌یار

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *