درمان باور نکردنی بیماری ها با طب سوزنی

درمان باور نکردنی بیماری ها با طب سوزنی
علت اختلالات در اعضای بدن و بیماری ها طبق باورهای طب سنتی چین عبارت است از:
بهم خوردن و نابسامانی انرژی حیاتی (چی) در ارگانها بدن و کانالهای انرژی(مریدینها) مربوطه که توام با ناهماهنگی (یین ویانگ) نیز می باشد .به همین جهت نحوه درمان در طب سنتی چین از بین بردن اختلال جریان های انرژی حیاتی در کانالها(مریدینها) و تعدیل و توازن (یین و ینگ)در بدن تعبیر می شود .

هنگامی که در بدن بیماری به وجود می آید ابتدا قدرت مقابله و مقاومت تشدید شده و برای از بین بردن عوامل پاتوژن خارجی و داخلی هماهنگی در فزونی و کمبود انرژی حیاتی Qi در کانالها ایجاد و توازن به وجود می آید.در این مواقع علاوه بر طب سوزنی موکسی باسشن و استفاده از گیاهان داروئی و رژیم غذائی مناسب نیز برای درمان اساسی بیماری نقش موثری را بازی می کند.

بنا به عقاید سنتی چین ،جسم و روح از هم جدا نیستند و کل وجود انسان در ارتباط دائم با طبیعت و محیط زندگی در نظر گرفته می شود با در نظر داشتن قوانین طب سنتی چین ، تنظیم جریان (چی) علاوه بر محدوده و ناحیه ای از بدن که دچار بیماری شده است باید در کل بدن نیز این تنظیم انرژی ایجاد شود.

اثر سوزن‌های شفا بخش در طب سوزنی :

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن بسیار نازک از طریق پوست بیمار در نقاط خاص بدن است. سوزن در عمق های مختلف قرار داده می شود. محققان مطمئن نیستند كه طب سوزنی چگونه به طور علمی كار می كند. با این حال ، طب سوزنی دارای برخی از مزایای درمانی ، شامل تسكین درد و كاهش از تهوع ناشی از شیمی درمانی است.

با توجه به نظریه سنتی چینی پزشكی ، نقاط طب سوزنی بر روی نصف النهارهایی كه از طریق آن انرژی حیاتی چی اجرا می شود، قرار دارد . هیچ مدرك بافتی ، تشریحی یا علمی كه ثابت كند این نصف النهارها یا نقاط طب سوزنی وجود دارند، نیست. طب سوزنی همچنان بحث انگیز در میان پزشكان غربی پزشكی و دانشمندان است. ایجاد مطالعات موردی كه از كنترل های مناسب علمی استفاده می كند به دلیل طبیعت تهاجمی طب سوزنی مشكل است.

درمان های باور نکردنی بیماری ها با طب سوزنی و طب چینی

بر طبق استاندارد سازمان بهداشت (سازمان بهداشت جهانی) ، طب سوزنی برای درمان 28 شرایط موثر است، در حالی كه شواهد نشان می دهد ممكن است مقدار موثر برای درمان بیشتر باشد. با توجه به مطالعه انجام شده در دانشگاه فنی مونیخ آلمان افراد مبتلا به سردرد تنشی یا میگرن ممكن است طب سوزنی را بسیار موثر در كاهش علائم خود بدانند. مطالعه دیگری در مركز سرطان دكتر اندرسون دانشگاه تگزاس در بر داشت كه درمان های طب سوزنی دو بار در هفته باعث از بین بردن علائم ناتوان كننده از خشكی دهان -‌خشكی شدید دهان – در بین بیماران درمان شده توسط تابش برای سرطان سر و گردن است.

در سال 1989 سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما طب سوزنی را برای بیش از چهل نوع بیماری به جهانیان و دانشمندان و اطبای همه كشورها معرفی كرد. این سازمان كه معتبر ترین سازمان علمی و پزشكی دنیاست طب سوزنی را به عنوان بی عارضه ترین راه درمانی برای درمان بیماری هایی اعلام كرد كه طب كلاسیك را با تمام پیشرفت های فعلی خود در درمان آن ها عاجز می كرد. ‌نكته قابل ذكر این است كه طب سوزنی در این بیماری ها می تواند به صورت درمان اولیه و بدون مصرف دارو یا به صورت درمان كمكی در تعامل با سایر تخصص ها عمل نماید . به هر حال مسئله جالب این است كه پس از تایید طب سوزنی توسط (WHO) بسیاری از كمپانی های داروسازی معتبر جهان به مخالفت و تضعیف آن پرداختند كه این مسئله هم اكنون نیز ادامه دارد.

اگر طبق نظریه سازمان بهداشت جهانی (WHO) طب سوزنی یك روش درمانی كاملا بدون عارضه دانسته شود، آن وقت ارزش بی نظیر این درمان در مقایسه با روش های درمانی بسیار پر عارضه داروئی، مشخص می شود.طب سوزنی از طریق وارد كردن سوزن های نازك مخصوص در نقاط مشخصی از بدن باعث تسكین درد ها یا درمان تعدادی از بیماری ها می شود. در رابطه با چگونگی تاثیر و كار طب سوزنی تئوری هایی وجود دارد .

به عنوان مثال طب سوزنی رشته های عصبی را در عضله ها فعال می كند و این اثر سه مركز نخاع مغز میانی ، هیپوفیز و هیپو تالاموس را برای ایجاد بی دردی فعال می سازد . این تئوری یكی از مكانیسم هایی را كه توسط آن درد در بیماران آرتروزی كاهش می یابد بیان می دارد . البته طب سوزنی توسط مكانیسم های دیگری نیز عمل درمانی خود را انجام می دهد كه هنگام طرح در هر مبحث مكانیسم مربوطه نیز شرح داده خواهد شد.هم اكنون اكثر مردم جهان با طب سوزنی آشنا هستند و به اثرات درمانی آن پی برده اند و آن را به عنوان یك شیوه مناسب درمانی پذیرفته اند.

حال این پرسش مطرح می شود كه چرا در كشور ایران، طب سوزنی چندان شناخته شده نیست و رشد كافی و مناسبی نداشته است. پاسخ این سوال در سه نكته نهفته است:

1-عدم آشنایی مسئولان و پزشكان و دانشجویان با طب سوزنی
2-مداخله افراد غیر متخصص و استفاده غیر صحیح از این روش درمانی
3-عدم آگاهی مردم نسبت به طب سوزنی و كاربرد آن

دلایل فوق باعث شده است كه طب سوزنی در كشور ما وضعیت خاصی پیدا كند ، به طوری كه باورهای مردم در این رابطه كاملا دو قطبی باشد، عده ای فكر می كنند طب سوزنی برای تمام بیماری ها مفید است و عده ای دیگر فكر می كنند كه طب سوزنی اثرات درمانی برای درمان بیماری ها ندارد، البته هر دو تفكر ناصحیح است. بیان كننده تفكر صحیح در این میان سازمان بهداشت جهانی (WHO) است كه این طب را برای تعدادی از بیماری های بسیار شایع كاملا درمانگر ، برای تعدادی از بیماری ها ، روش درمانی جانبی در كنار روش های دیگر و برای بعضی از بیماری ها غیر درمانی ذكر می‌كند.

طبق آخرین بررسی های انجام شده و همچنان كه در كتاب Modern-Advanced Text of Acupuncture طب سوزنی وجود دارد طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری به شرح زیر موثر است:

1- انواع بیماری های گوارشی مثل زخم معده- اثنی عشر – ورم روده ها (كولیت) یبوست مزمن
2- بیماری های استخوانی و مفاصل شامل آرتروز مفاصل مختلف مثل زانو، گردن درد عصب سیاتیك دست و پا و غیره و همچنین ورم مفاصل یا بیماری های مختلف استخوان ها
3- بـیـمـاری هـای اعصـاب مـاننـد افسـردگـی، اضطراب، بی خوابی، بیماری وسواس فكری و بعضی بیماری های روان
4- بـیماری های زنان مانند نازایی، درد های قــاعــدگــی، پـریـودهـای نـامـنـظـم، بـیـمـاری هـای تخمدان، پرولاپس رحم، پریودهای دردناك
5- بیماری های گوش و حلق و بینی مثل وزوز گوش یاTenitus، كری عصبی، كری استخوانی، سر گیجه ، تهوع و استفراغ
6- سردردهای مختلف مانند میگرن سردرد های سینوزیتی، سردردهای عروقی، سینوزیت و سردرد های عصبی
7- بــیــمــــاری هــــای ریــــوی مــثــــل آســــم ریـــه حساسیت‌ها، سرفه، خلط
8- بـه مـنـظـور تـقویت كبد و سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ایدز و هپاتیت ها

تاثیر طب سوزنی در دردهای مزمن دردناک :

در سال های گذشته نتایج مطالعاتی متعددی در مورد اثر ضددرد طب سوزنی در نمونه های مقایسه ای، در اکثر آنها بسیار مثبت و در عده ای دیگر امتیاز کمتری را برای درمان وتخفیف دردهای مزمن قائل بوده اند.

در این اواخر در برگزاری آزمونی،تاثیرات طب سوزنی در سه رده ی مختلف گروه مبتلا به دردهای مزمن نتایج بسیار واضحی را به دست اندرکاران تحقیق کننده ثابت کرد که:

گروه A :
گروهی از بیمارن بودند که در هیچکدام از افراد آن اقدامات درمانی به عمل نیامده وفقط برای مقایسه در نظر گرفته شده بودند.

گروه B :
گروهی از بیماران بودند که سوزنهای طب سوزنی را در غیر از محل نقاط اصلی آناتومیک موثر فرو می کردند.

گروه C:
این گروه به دو دسته تقسیم شده بودند در عده ای سوزن ها را به صورت پلاسبو به وسیله یک دستگاه مخصوص Tensکه برق نداشته و خاموش شده بود،سوزنها به وسیله نوار چسبی در محل های نقاط طب سوزنی در حالی که به داخل پوست فرو نکرده بودند چسبانده شد که در سطح پوست قرار داشتند.

عده دیگر رده C سوزن های طب سوزنی در محل های آناتومیک و حقیقی بسته به نوع درد بیماری ها استفاده شده بود(طب سوزنی کلاسیک).دسته اول رده C که پلاسبو و سوزن ها در پوست بدن بیمار وارد نشده بود را باید یک طب سوزنی ساختگی و مصنوعی در نظر گرفت.

تکرار و تداوم متعدد این تحقیقات نشان داد که در بیماران گروه طب سوزنی ساختگی نتیجه درمانی 33 تا 50درصد و نتیجه درمانی گروه طب سوزنی حقیقی در حدود 55 تا 85 درصد بهبودی داشتند.

بعد از تجدید نظری که در این نوع مطالعات مقایسه ای توسطLowith وMachin به عمل آمد قانع شدند که تاثیرات درمانی طب سوزنی پلاسبو در حدود 40درصد و گروه طب سوزنی اصلی 70 درصد بیماران را شامل می شود.

چون ممکن بود استدلال فوق تا حدودی غیر واقعی جلوه دهد برای روشن نمودن بیشتر،یکبار دیگر روی 122 بیمار مطالعه به عمل آمد این بار از مقایسه گروه هایC نتیجه گرفتند که طب سوزنی حقیقی در 55 تا85درصد در بهبودی بیماران مبتلا به درد مزمن کمک کرده و در نتیجه تاثیر روش پلاسبو فقط 30تا 35 درصد بوده است که اختلاف درمانی قابل توجهی با همدیگر داشتند.

علاوه بر مطالعات روی گروههای((A.B.C در اواخر تحقیقات روی دو گروه که یکی بیماران مبتلا به دردهای مزمن دریافت کننده طب سوزنی درمانی و گروه دیگر درمان معمولی استاندارد دارویی را دریافت می کردند نتیجه نشان داد که تاثیر ضددردی و درمانی طب سوزنی از تاثیر داروهای معمولی ضددرد استاندارد کارایی بیشتری داشته است.

ولی در برخی مطالعات دیگر در گروه های مقایسه ای با دارو و طب سوزنی تشابه نزدیکی بین دو روش درمانی موجود بوده و اختلاف فاحشی در نتیجه درمان وجود نداشته است.باید در نظر داشت اغلب اثرات جانبی داروهای شیمیایی در بدن حتی تساوی اثرات این دو روش برای طب سوزنی که اغلب هیچ گونه عوارضی در بیمار برجای نمی گذارد موفقیت بسیار بزرگی به حساب می آید.

در ادامه تحقیقات مکرر و تجدید آزمایشات متعدد فوق این نتیجه به دست آمد که درمان با طب سوزنی در دردهای مزمن بهتر و موثرتر از پلاسبو کلاسCو دارویی می باشد.به عبارت دیگر در حالی که تاثیر تزریق مورفین در تسکین دردهای مزمن در حدود70 درصد بوده تاثیر ضددردی طب سوزنی در اغلب موارد در بیماری های مزمن دردناک معادل یا بهتر از درمان دارویی با داروهای مسکن و ضد درد به اثبات رسیده است و به همین جهت با اطمینان بیشتری به عنوان روش انتخابی و موثر در بهبودی دردهای مزمن نباید طب سوزنی را از یاد برد.از طرف دیگر طب سوزنی اثرات درمانی نیز روی بیماری اصلی ایجاد کننده درد مزمن خواهد داشت.

بیماری های اعضای حرکتی بدن :

این بیماریها در اغلب موارد از تحرک طبیعی اعضای حرکتی جلوگیری و با همراه بودن درد و سایر تظاهرات مزاحم ،اختلال شدیدی را در فعالیت های روزمره ایجاد می کنند . استفاده از داروهای ضد درد و تورم -فیزیوتراپی – ژیمناستیک طبی همراه با استفاده از تاثیرات طب سوزنی اقدام بسیار مثبتی برای بهبودی بیمار می باشد .

بیماری های اعضای حرکتی از بیماری های روزمره است که طب سوزنی در آنها بسیار تاثیر داشته و در کلینیک های غرب بیشتر از 50% مراجعین برای درمان با طب سوزنی را بیماران مبتلا به اختلالات و بیماری های اعضای حرکتی تشکیل می دهند .

از آنجایی که تاثیر درمانی طب سوزنی در بیماریهای مزمن اعضای حرکتی شگفت انگیز و تحسین برانگیز است ، لذا در مطب های شخصی و کلینیک های اختصاصی این درمان توام با موفقیت ها انجام می شود . به عقیده طب سنتی چین ، علت این بیماری ها یک اختلال در جریان انرژی حیاتی چی و خون در کنار برتری تاثیرفاکتورهای پاتوژن خارجی آب و هوایی و اکثرا” کمبود انرژی حیاتی در اعضای داخلی می باشد .

تشخیص سنتی بیماری های اعضای حرکتی در برنامه ریزی درمانی آنها بسیار اهمیت دارد . در کنار بی نظمی درجریان چی وخون در بیماری های مفاصل، اغلب کمبود و ضعف انرژی در ارگان طحال و یا کلیه و در موارد شدید بیماری، اختلال انرژی چی با (یین و یانگ) همراه است .

در بهم خوردن هارمونی انرژی حیاتی در طحال و کلیه ، اختلال در بافت همبندی و در کمبود انرژی حیاتی کلیه ، درد در مفاصل و گاهی در اثر کمبود انرژی در کبد ،کرامف و انقباض و درد در عضلات دیده می شود .

در بیماری های حاد اعضای حرکتی اغلب یک اختلال سطحی در جریان چی در عمق تاثیرات فاکتورهای خارجی پاتوژن وجود دارد که در ضربه ها و تحمیل های حرکتی بیش از اندازه به مفاصل دیده می شود که با انجام طب سوزنی 2 تا 3 نقطه مربوطه باعث باز شدن گرفتگی جریان چی شده و با جریان یافتن انرژی حیاتی(چی) در آن ناحیه، بهبودی حاصل می شود .

طب سوزنی و درمان فشار خون :

بنا به عقاید طب سنتی چین در فشار خون بالا،اختلال نوع فزونی کبد و بیشتر شدن انرژی یانگ و آتش کبد که اغلب با نوع کمبود انرژی کلیه همراه می باشد وجود دارد.
در حالی که درمان طب سوزنی برای بیماربه عمل می آید باید با سیر بهبودی داروهای شیمیایی مصرفی به تدریج کمتر شود.در فشار خون کم بیشتر علائم نوع کمبود انرژی مثل سرگیجه – خستگی – ضعف عمومی – لرزش – احساس سرما و پاهای سرد وجود دارد.

طب سنتی چین علت آن را اختلال در کمبود انرژی کلیه و ندرتا کمبود انرژی یین درکبد معرفی می کند.

درمان کمر درد با طب سوزنی :

نتیجه مطالعاتی كه در آلمان صورت گرفته نشان می دهد برای معالجه كمردرد، طب سوزنی موثرتر از درمان های معمول و متداول است. درد كمر حدود نیمی از بیمارانی كه در این برنامه مطالعاتی، با طب سوزنی تحت مداوا قرار گرفته بودند، برای چندین ماه به كلی از بین رفته بود، در حالی كه تنها یك چهارم كسانی كه با داروها و سایر روش های درمان متداول در غرب، مداوا می شدند، احساس بهبود كرده بودند.

طب سوزنی یك راه حل بسیار موثر و نوید بخش برای معالجه كمردردهای مزمن است. نه تنها با استفاده از طب سوزنی شدت درد بیمار كاهش می یابد، ناتوانی های جسمی بیمار نیز كه غالبا ناشی از كمردرد است رو به بهبودی گذاشته و در نتیجه كیفیت زندگی بیمار بهتر می شود.

در این برنامه تجربی كه توسط دانشگاه بوخوم، در آلمان صورت گرفته بیش از یك هزار بیمار شركت داشتند. عده ای از این بیماران با طب سوزنی و عده ای نیز با داروها و روش های متداول، تحت درمان قرار گرفتند. پس از 6 ماه، 47 درصد بیمارانی كه با طـب سـوزنـی معـالجـه می شدند، كاهش قابل ملاحظه ای در شدت درد احساس مـی‌كـردنـد در حـالـی كـه تنهـا 27 درصـد بیمارانی كه با روش های متداول معالجه می‌شدند، احساس بهتری می كردند. در این تحقیقات، قرص های ضد درد، تزریق، گرم كردن محل درد و نیز ماساژ از جمله روش های متداول درمان بود. طب سوزنی، بر اساس یك تئوری قدیمی چینی اعمال می شود كه می گوید از سوزن می توان برای آزاد كردن انرژی حیاتی بدن، استفاده كرد.

طب سوزنی موثر ترین روش درمانی برای دیسک كمر :

ستون فقرات انسان شامل 7 مهره گردنی ،12 مهره سینه ای ، 5 مهره كمری ، یك استخوان خاجی و یك استخوان دنبالچه است . بین مهره ها نیز موادی غضروفی و ژلاتینی قرار داشته كه باعث حركت آسان مهره ها روی هم می شود. حال اگر به علت فشارهای زیاد و یا حركاتی كه در جهت های بد و نامناسب به ستون فقرات وارد شود‌، ماده ژلاتینی وسط غضروف بین مهره ای از محل خود بیرون زده و به ریشه های عصبی كه از سوراخ های بین مهره ای خارج می شوند فشار وارد می كند و باعث درد در ناحیه مهره و در مسیر عصب می شود. به این ترتیب فرد دچار بیماری می شود كه اصطلاحا دیسك كمر نامیده می شود.

‌اگر از این بیماران عكسی ساده از ستون فقرات گرفته شود، كاهش فضای مفصلی بین دو مهره كمری مشاهده می شود . در MRIبه عمل آمده از كمر این بیماران نیز، بیرون زدگی (پروتروژن) دیسك یا دیسك های بین مهره ای همراه با تنگ شدن كانال نخاعی دیده می شود.

‌امروزه در اروپا و امریكا روش های درمانی متفاوتی برای این بیماران انجام می شود كه در 95 درصــد مــوارد شــامــل استـراحـت مطلـق و اسـتـفـاده از مـسـكـن هـا ، آب درمـانـی ، مـاساژ درمانی ، طب سوزنی، (VAX-Dروش برداشتن فشار از ستون فقرات ) و كایروپراكتیك است و در این میان طب سوزنی به عنوان سر سلسله طـب مـكـمل و جایگزین، در درصد بالایی از بیماران ، كاملا درمانگر است و تنها در 5 درصد بـیماران، كار به عمل جراحی می رسد كه در آن‌هـا نـیـز از تـكـنـیـك هـای عـمل متفاوتی ، از بـــرداشــتـــن دیــســك بـیــرون زده تــا قــرار دادن دیـسـك‌هـای مـصـنوعی بین مهره ها یا جوش دادن مـهـره‌ها به یكدیگر و ثابت كردن ستون فقرات استفاده می شود.

‌در سال 1989 سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را به عنوان یكی از موثر ترین راه های درمان بیماری دیسك كمر معرفی كرد، چرا كه عمل جراحی دیسك كمر بسیار پرعارضه بوده و در بـسـیـاری از مـوارد بـیـمـار عـلـیـرغـم عمل جـراحـی، بـهـبـود كـافـی پـیدا نمی كند اما طب سوزنی با دو مكانیسم باعث بهبود دیسك كمر ( و دیسك سایر نقاط ستون فقرات ) می شود.

1-افزایش سلول های دفاعی بدن و مایع بین بـافـتـی اطـراف دیـسـك مـبـتلا در نتیجه جبران كاهش آب دیسك و افزایش فعالیت بدن برای ترمیم دیسک بین مهره ای بیمار
2-از بین بردن درد بیمار توسط بلوكه كردن رشته عصبی پس سیناپی

طب سوزنی مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد كـه از درد كـمـر رنج می برند. این روش درمـانـی مـوثر و بی عارضه (البته اگر كاملا به روش صحیح و علمی خود انجام پذیرد ) در هر جلسه درمان روی تمامی مهره های كمری و نیز مـهره خاجی و هچنین روی مفاصل خاجی ، لـگـنـی كـمـر نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود و كاهش درد و التهاب در این مفاصل می شود. البته در طول درمان این بیماران پزشك حتما از درمان های جانبی دیگری مثل “گرما درمانی“، انجام حركات ورزشی خاص چینی ‌و “ماساژ درمانی” نیز استفاده می كند كه مجموع این درمان ها باعث می شود تا بیمار از درد و محدودیت حركتی رهایی یابد.

‌متاسفانه عمل دیسك كمر در ذات خود یك عمل پر عارضه محسوب می شود و به طور كلی هر چه محل عمل وسیع تر باشد ، عوارض جانبی آن به صورت تنگی كانال نخـاعی و فشار ثانویه روی ریشه اعصاب نخاعی بیشتر بوده و بیمار پس از عمل ،مشكلات بیشتری خواهد داشت.

بر اساس اصول طب سوزنی، بیماری وقتی ایجاد می شود كه بدن از حالت تعادل خود خارج شود و به عبارت دیگر در مورد ایجاد دیسك كمر وقتی حادث می شود كه فرد به علت حركات یا موقعیت های نامناسب از تعادل خارج شود. حال چنین بیماری اگر تحت هر نوع درمانی قرارگرفته و بهبود یابد ، باید حركاتی را كه موجب بیماری وی شده اند ، اصلاح كند و اگر این كار را انجام ندهد متاسفانه مجددا‡ دچار این بیماری خواهد شد. لازم به ذكر است كه طب سوزنی در درمان بیماران دیسك كمر هیچ‌گونه عارضه جانبی ندارد.

درمان سردرد و میگرن در طب سوزنی :

سردردی که بنام میگرن معروف است یک طرفی بوده و اغلب با حالات دپرسیون خفیف،بی اشتهایی تحریک پذیری شدید و بعضی اختلالات مختصر در دید چشم ( در معاینات چشم اختلالات عضوی وجود ندارد ) تظاهر می کند .

بنا به عقیده دانشمندان ، وراثت خانوادگی ،غدد مترشحه داخلی ،انقباض یا انبساط عروق جمجمه را جزو علل این بیماری می توان شمرد . اهمیت میگرن در این است که 5 تا 10 درصد مردم دنیا از این ناراحتی و انواع مختلف آن و سردرد مزمن رنج می برند .

درمان و تخفیف حملات این ناراحتی شدید ، طب سوزنی را که در بهبودی حملات و اغلب برای درمان دائمی یا دراز مدت آن موثر می باشد یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات درمانی بر علیه این عارضه آزار دهنده معرفی کرده اند .

20 تا 30 درصد بیمارانی که به کلینیک های طب سوزنی در غرب مراجعه می کنند دچار سردرد مزمن و میگرن می باشند و به همین جهت این نوع بیماری از مهم ترین اندیکاسیون های طب سوزنی شمرده شده و تاثیرات ضددردی طب سوزنی دردهای بسیار شدید میگرن را دفع می نماید .

بیماری فلج نیمه ی بدن و درمان با طب سوزنی :

درمان فلج نیمه ی بدن در کلینیک های مربوطه طب سوزنی اهمیت و جای بسیار بالایی داشنه و در درمان با طب سوزنی در نوع فلج که در اثر سکته مغزی به عمل آمده اند نتیجه بهتری نسبت به فلج های ناشی از ترومای جمجمه دارند.تجارب شخصی در درمان طب سوزنی روی فلج اسپاستیک کاهش واضح 30درصد اسپاسم در بیماران را نشان می دهد.

درمان های زودرس بعد از سکته مغزی بسیار خوب بوده و حتی در موارد کهنه شدن فلج،اغلب با طب درمان سوزنی بهبودی های شگفت آوری حاصل می شود.بنا به باورهای طب سنتی چین در این بیماری یک اختلال شدید کمبود انرژی کلیه وطحال وپانکراس با بلوکه شدن وسیع جریان چی و خون وجود دارد.

که همراه اختلال در ناحیه سطحی و جداری کانالهای انرژی روده بزرگ و در معده باشدکه بعدا” در حدود 2 تا 5 سانتی متر به عمق عضلات نفوذ می کند.درمان از نقاط روی کانال روده بزرگ و معده به طور عمقی روی عضلات سوزن زده می شوند.

طب سوزنی در بهبود و درمان انواع فلج از جمله فلج های پس از سکته مغزی بسیار کمک کننده است

طب سوزنی در درمان عوارض مختلف پس از سکته مغزی از جمله فلج یک نیمه بدن، اختلال بلع و تکلم، اختلال در راه رفتن وسایر مشکلات حسی حرکتی یکی از بهترین روش هاست، افزود: ممکن است برخی بیماران پس از استفاده از طب سوزنی به طور کامل درمان شوند اما بعضی بیماران تنها بهبود نسبی بیدا می کنند.

از طب سوزنی می توان برای کمک به درمان تمام بیماری های سیستم اعصاب از جمله پارکینسون، ام اس، بی خوابی ، سردردهای میګرنی و تیک های عصبی استفاده کرد. این روش همچنین برای افرادی که فلج ناشی از ضایعات مغزی یا مادرزادی دارند نیز کمک کننده است. حتی بیمارانی که قطع نخاع شده اند نیز می توانند با استفاده از آن برخی از توانایی های خود را بازیابند.

یکی از مهمترین مسائل مطرح در خصوص طب سوزنی انجام این روش درمانی توسط افراد متخصص و در مراکز درمانی معتبر است، در حالی که امروزه بسیاری از پزشکان که مبادرت به انجام طب سوزنی می‌کنند از فلسفه و دانش کهن آن اطلاعی ندارند و بدون تشخیص صحیح، تنها به کم کردن اشتهای بیماران می پردازند، این افراد ضربه مهلکی به این طب وارد می‌آورند؛ زیرا بیماران را نسبت به این طب بدبین می‌کنند.

مسلماً مسئله اصلی، انجام این کار توسط فرد متخصص است و پزشکی که به طب سوزنی اقدام می کند باید تمامی نقاط موثر و چگونگی تاثیرگذاری آنها را بشناسد.علاوه بر نقاط موثر، مسائلی چون چرخش، عمق و مدل سوزن زدن در تاثیرگذاری این روش از اهمیت بسزایی برخوردار است و در همین راستا باید توسط فرد متخصص انجام گیرد.

قابل ذکر است که در ایران اقدامات بسیار خوبی در جهت توسعه طب سوزنی انجام شده است، و طب سوزنی بیشتر از طب سنتی مورد توجه قرار گرفته و روی آن کار شده است و آموزشهایی نیز برای سایر پزشکان عمومی در نظر گرفته شده است.

اما در مقابل این اظهارنظرها موضع گیری های متخصصان طب مدرن یا غربی نیز قابل توجه بوده و نزاع قدیمی طب سنتی و مدرن در این مورد نیز به خوبی نمایان است؛ به طوری كه متخصصان و کارشناسان تغذیه در طب مدرن تاثیر طب سوزنی در رفع چاقی را تاثیری کوتاه مدت، القایی و موقت می دانند.

لازم هست که بدانید مهمترین اقدام برای لاغر شدن افراد، علاوه بر درمان با طب سوزنی و روش امبدینگ، اصلاح شیوه زندگی و روش اصلاح تغذیه ای فرد است که این نکات به شما گفته خواهد شد تا درمان ماندگار تری را بعد از رسیدن به تناسب اندام داشته باشید..

درمان بیماریهای زنان و زایمان با طب سوزنی :

در سراسر دنیا از طب سوزنی به عنوان روشی کم‌خطر در درمان بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود. بیماری‌های زنان از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه متخصصان طب سوزنی قرار می‌گیرد. این مقاله مروری دارد بر اثرات آزمایش شده طب سوزنی و فشاری در بهداشت زنانی که در سنین باروری قرار دارند. زنان حامله مورد نظر نبوده‌اند.

دیسمنوره (قاعدگی دردناک زنان) و طب سوزنی :

اولین بررسی و تحقیقی که در مورد اثر طب سوزنی بر روی دیسمنوره انجام شد به روی ۴۸ زن در رده سنی ۲۸ سال بود. این تحقیق در کلینیک زنان در آمریکا انجام شد. عده‌ای از زنان به صورت اتفاقی انتخاب شده و به یک متخصص طب سوزنی ارجاع داده شدند. این عده در سه گروه دسته‌بندی شدند.

گروه درمان که طب سوزنی به صورت کامل روی آنها انجام می‌شد. اینکار روی نقاط قدیمی و سنتی که بر روی پاها، شکم و نقطه‌ای روی مچ‌ پا انجام گرفت.

گروه کنترل که طب سوزنی پلاسبو دریافت می‌کردند که در این روش سوزنها در هیچ نقطه یا نصف‌النهاری روی پاها و بازوها وارد نمی‌شد. هر دو گروه درمان را هر هفته ( به جز در طی دوران پریود) برای ۱۲ هفته دریافت کردند. ارتباط هر دو گروه با پزشک یکسان بود.

سومین گروه که گروه Visitation control نامیده می‌شوند. پزشکان و متخصصان کلینیک در فواصل ماهانه به مدت ۳ ساعت جهت بررسی علائم و مشاوره با ایشان ملاقات می‌کردند. این گروه طب سوزنی دریافت نمی‌کرد. همه بیماران علائم پریود را به صورت یادداشتهای روزانه فورا ثبت می‌کردند تا زمانی که مطالعه و تحقیق به یکسال رسید. بیمارانی در قسمت بهبود یافتگان دسته بندی می‌شدند که درد آنها از بین می‌رفت و یا به کمتر از ۵۰ درصد کاهش می‌یافت. ۴۳ بیمار کاملا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج کاهش چشمگیر درد را در گروه اول که با طب سوزنی درمان می‌شدند، نشان می‌داد . کاهش درد کمتری در گروه دوم که طب سوزنی به صورت پلاسبو روی آنها انجام می‌شد دیده شد. و شکست درمان در گروه سوم وجود داشت. میزان موفقیت به صورت چشمگیری در گروهی که طب سوزنی دریافت می‌کردند بالا بود.

دومین تحقیق که بر روی افراد انجام شد در بخش زنان بیمارستان Karolinska در استکلهم سوئد بود. در این تحقیق ۳۱ بیمار به صورت اتفاقی انتخاب شدند. این بیماران افرادی بودند که دیسمنوره را بیشتر از ۵ سال تجربه کرده بودند. ۱۹ نفر از این بیماران (در رده سنی ۳۰ سال) دو دوره درمان با طب سوزنی را برای چند روز قبل از پریود در چهار سیکل متوالی دریافت کردند. اشکال مختلف طب سوزنی در مورد آنها به‌کار می‌رفت و ۵ نقطه در پاها، شکم و پشت تحریک می‌شد. شکلهای مختلف طب سوزنی عبارت بودند از:

به صورت دستی (چرخشی مکرر)، الکتریکی با تناوب کوتاه، الکتریکی با تناوب بلند Periosteal. (کشیدن مختصر نوک سوزن روی پریوست استخوان).نتایج حاکی از آن بود که اکثر بیماران تحت درمان، قبل از پنجمین سیکل پریود درد کمتری داشتند.

در یک بررسی و مطالعه که بر روی طب فشاری انجام شد ۶۱ زن به صورت اتفاقی انتخاب و دسته‌بندی شدند. گروه کنترل که مراقبت معمولی داشتند. گروه آزمایش پوشش مخصوصی را که برای اینکار طراحی شده بود از جنس پنبه لاکرا با ده نوار لاستیکی که در بالای پایین‌ترین قسمت شکم و پایین کمر در جایی که نقاط مربوط به طب فشاری در درمان دیسمنوره استفاده می‌شود فیکس شده بود، می‌پوشیدند.

این پوشش در سه روز اول پریود، برای ۲ سیکل متوالی پوشیده می‌شد و به بیماران توصیه شده بود که از پوشش تا جایی که احساس ناراحتی نکنند استفاده کنند. بعضی از بیماران بیشتر از ۳ روز ادامه دادند تا ۲۹ ساعت و چهار بیمار هم مشکلات زیادی پیدا کردند و این باعث شد که در دومین سیکل خود استفاده نکنند. نتایج نشان داد بیمارانی که لباس مربوط به طب فشاری را می‌پوشیدند،‌ نسبت به گروه کنترل کاهش درد بیشتری داشتند. همچنین آمار نشان داد که بیش از دوسوم زنانی که از پوشش استفاده کردند بالای ۵۰ درصد کاهش در درد را گزارش کردند.

در دومین تحقیقی که برای مسئله طب فشاری انجام شد ۲۱۶ دختر محصل در رده سنی ۱۴-۱۸ سال انتخاب شدند که در سه گروه تقسیم بندی شدند: یک گروه دخترانی که به صورت منظم بروفن مصرف می‌کردند. یک گروه طب فشاری یاد می‌گرفتند و دسته سوم طب فشاری پلاسبو دریافت می‌کردند. این درمان‌ها قبل از پریود برای سه سیکل متوالی انجام شد در پایان شدت دسیمنوره در این سه گروه به این ترتیب گزارش شد:

در گروهی که طب فشاری دریافت کرده بودند ۵۰ درصد افراد عنوان کردند که میزان درد آنها به صفر رسیده و در گروهی که درمان پلاسبو گرفته بودند ۱۸ درصد افراد میزان دردشان به صفر رسیده بود.
نکته مهمی که باید بدانیم اینکه در تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده که طب سوزنی اثری بر روی جریان خون قاعدگی ندارد. و تا به حال هیچ مدرک و شاهدی در دست نیست که نشان دهد طب سوزنی اثری روی منوراژی (خونریزیهای زیاد) داشته باشد .

نحوه انجام طب سوزنی :

فشـار بـر نقـاطـی خـاص از بـدن بـا الگـوهای خاص درد پیوند دارد و تحریك كوتاه و شدید آن نقـاط بـا سـوزن‌هـا، رهـایی بلند مدت از درد را موجب می شود. مغز انسان در واكنش به سوزن درمانی، گروهی مواد طبیعی تسكین دهنده درد كه به آن‌ها اندورفین می‌گویند تولید می‌كند.
نقاط سوزنی را معمولا با سوزن‌های خاص تـحـریـك مـی‌كننـد بیشتـر درمـانگـران بـا تجـربـه چـیـنـی مـی‌گـویـنـد كـه بـهـتـریـن نتایج درمانی را تحریك سوزنی تولید می‌كند . متون كهن چینی‌، حدود 50 راه گوناگون فرو كردن سوزن را شرح می‌دهند، ولی زمانی كه سوزن در نقطه صحیح فرو شده تنها شش اصل هستند است كه در موثر بودن تحریك سوزنی نقش دارد:

1- تیزی نوك سوزن
2- زاویه نفوذ سوزن
3- عمقی كه سوزن فرو می‌رود
4- مقدار حركت (لرزش) سوزن در نقطه
5-طول زمانی كه سوزن در نقطه می‌ماند.
6-تعداد جلسات درمان

زمانی كه پزشك مكان نقطه را دقیقا مشخص كرد، سوزن را در آن فرو می‌كند و از چند ثانیه تا چند دقیقه در آن باقی می‌گذارد.

بیماران اغلب از اینكه تعداد زیادی سوزن به آن ها زده می شود نگران و ناراحت هستند، اما مهارت یك متخصص طب سوزنی در این نهفته است كه چگونه بیمار را با زدن حداقل تعداد سوزن ممكن، درمان كند. اغلب یك بیمار ممكن است با كمتر از چهار یا پنج سوزن درمان شود و گاهی اوقات نیز تنها یك سوزن برای درمان كافی است. اگر پنج نقطه به طور صحیح برای درمان یك بیماری انتخاب شوند اثر آن ها به خوبی 10 سوزن است. در بعضی موارد، ممكن است تعداد زیادی از نقاط برای درمان یك بیماری مناسب باشند، اما نباید از تمام این نقاط در یك نوبت استفاده كرد. با این حال از آنجایی كه ممكن است مدت درمان به چند هفته یا چند ماه نیاز داشته باشد می توان به طور نوبتی از تمام این نقاط طب سوزنی استفاده كرد.

تصور بسیاری از افراد این است كه این سوزن ها نیز همانند سوزن های آمپول هایی كه برای تزریق داروها استفاده می شوند دردناك هستند. به همین علت، اغلب آن ها نمی‌توانند درك كنند كه چگونه سوزن هایی كه در طب سوزنی استفاده می شوند بی درد یا كم درد هستند. دو علت اصلی وجود دارد كه سوزن هایی كه در آمپول ها یا سرنگ های تزریق دارو استفاده می شوند نسبت به سوزن های طب سوزنی دردناك هستند. علت اول آن است كه از آنجا كه سوزن های سرنگ ها به دلیل آنكه دارو را باید به داخل بدن وارد كنند باید دارای مجرایی در داخلشان باشند در نتیجه هنگام ورود به بدن، قسمت كوچكی از بافت بدن را پاره نموده و باعث بروز درد می شوند. علت دیگر ،آن است كه دارویی كه از طریق این سرنگ ها به داخل بافت بدن تزریق می شود، در داخل بافت باعث فشار وارد آوردن به سلول های بافت و انتهاهای عصبی شده و در نتیجه باعث بروز درد شدیدی می شود.

اما برخلاف سوزن های سرنگ ها، سوزن هایی كه در طب سوزنی استفاده می شود بسیار نازك و ظریف هستند. در داخل این سوزن ها مجرایی وجود ندارد و چیزی هم از طریق آن‌ها به بدن تزریق نمی شود. بنابراین احساسی كه در وارد شدن این سوزن ها به فرد دست می دهد با آن چیزی كه در تزریق سرنگ ها در فرد ایجاد می شود فرق می كند. ‌طول سوزن های طب سوزنی از یك سانتیمتر تا ده سانتیمتر متفاوت است و هر كدام از این سوزن ها دارای دسته ای در انتهای آن هستند. تنها قسمتی از طول این سوزن ها وارد بدن می شود و به ندرت اتفاق می افتد كه لازم باشد تمام طول سوزن وارد بدن شود.

در مناطقی از بدن كه عضله كمی بر روی استخوان قرار دارد (مثل پیشانی و دست) فقط نوك این سوزن ها وارد بدن می شود. فرو كردن عمقی این سوزن‌ها فقط در مناطقی از بدن كه دارای عضله زیاد است انجام می شود. طول مدت زمانی كه سوزن در بدن بیمار باقی می ماند بستگی به پزشك و نحوه درمانی دارد كه برای بیمار انجام می شود (معمولا حدود 20 دقیقه.) گاهی اوقات فقط یك یا دو ثانیه لازم است كه سوزن در بدن بیمار باقی بماند.

امروزه بیشتر متخصصان طب سوزنی از سوزن های استیل ضد زنگ یك بار مصرف استفاده می كنند كه قطر آن ها بین 18/0 تا 51/0 میلی متر است و با اكسید اتیلن استریل می‌شود. این سوزن ها از سوزن های تزریق زیر پوستی كه باید برای تزریق خالی باشند، بسیـار نازك تر بوده و در نتیجه درد كمتری را ناشی می شوند. یك سوم بالای این سوزن‌ها با غشاء ضخیم تری (معمولا برنز) یا پلاستیك پوشانده می شوند تا محكم بـایستنـد و متخصـص طـب سوزنی بتواند به راحتی آن ها را در دست بگیرد. اندازه سوزن‌های استفاده شده و عمق قرارگیری آن ها به روش طب سوزنی كه در حال استفاده شدن است بستگی دارد. بیش از 700 نقطه در بدن تعریف شده كه 360 نقطه اصلی و بقیه اضافی هستند. در مورد تأثیر این نقاط، فرضیه های مختلفی مطرح شده كه بخش زیادی از آن ها ثابت شده و بخش دیگری در دست تحقیق و بررسی تكمیلی است.

طبق این مستندات ، هر نقطه از پوست تصویری در قشر مغز دارد، با تحریك یك نقطه توسط سوزن ، رشته های عصبی كوچك كه در عضله ها قرار گرفته اند فعال می شوند و تحریكات را به نخاع می فرستند. به این ترتیب مركز عصبی در نخاع، مغز میانی ، محور هیپوفیز- هیپوتالاموس و از طریق مایع مغزی نخاعی ، تمام سیستم عصبی و نیز سیستم سمپاتیك و پاراسمپاتیك فعال شده و باعث آزاد سازی واسطه های عصبی و هورمونی می شود كه از طریق جریان خون به سلول های عضو هدف رسیده و تأثیرات خاص خود را اعمال می كنند.

از طرفی ، نیش سوزن باعث آزادسازی موادی در خود سلول ها می شود كه روی دستگاه غدد مترشحه اثر می گذارند و باعث تقویت سیستم ایمنی و تحریك رشد سلول می شود.

همچنیـن یـون هـای فلزی سوزن، بی نظمی تعادل یونی را به یك جهت اختصاصی هدایت می‌كند و یون های مورد نیاز را به بدن رسانده و یون های مثبت اضافی را تخلیه می كند.

مقاومت پوستی در این نقاط كمتر از پوست اطراف است و نفوذ سوزن یك جریان الكتریكی ضعیـف بـا قطب منفی ایجاد می كند كه باعث حركت و رشد سلول های عصبی به سمت قطب منفی می شود، از همه مهم تر سوزن زدن باعث كاهش بلندمدت مقاومت پوست تا حدود 9000 اهــم مــی شــود و ســرعــت جــریــانــی مـعـادل 10 میكروآمپر ایجاد می كند و این دقیقا همان شدت جـریانی است كه باعث رشد اعصاب و ترمیم اندام ها می شود.

سوزن ها در طب سوزنی روی بدن چه اثری می گذارد :

تحقیقات نشان می دهد تحریک نقاط طب سوزنی می تواند موجب فعال شدن عصب های سطحی، مركز و برخی از نقاط مغز شود. فعال شدن این نقاط مغزی سبب ترشح هورمون هایی در بدن می شود كه سیستم كنترل درد، ایمنی و ترمیمی را فعال می كند.طبق فلسفه طب سوزنی، در بدن مسیرها یا كانال های حركت انرژی وجود دارد و هرگاه حركت انرژی در این كانال ها مختل شود، بیماری حاصل می شود، از این رو با سوزن زدن بر روی نقاط یاد شده، حركت انرژی در كانال ها، تعمیم داده شده و سیستم ترمیم كننده بدن فعال می شود. این كانال ها نه تنها با یكدیگر در ارتباط هستند بلكه با ارگان های درون بدن مثل كلیه، كبد، ریه و غیره نیز در ارتباط هستند در نتیجه تحریك این نقاط می تواند متابولیسم ارگان های درون را تحت تأثیر قرار داده و سبب بهبودی شود.

تحقیقات بسیاری نشان می دهد، طب سوزنی دارای الكتریكال، پتانسیل، كمتری نسبت به دیگر نقاط بدن هستند و دانشمندان بیش از 50 گیرنده عصبی را در این نقاط كشف كرده اند، آزمایش های خون، عكس برداری از مغز، سونوگرافی از رگ های مغزی و بسیاری از آزمایشات دیگر این حقیقت را به اثبات رسانیده است.

با وجود درمان‌های كمكی متعدد برای كاهش درد، طب سوزنی به عنوان بهترین روش كمكی برای كاهش درد كودكان توصیه می شود. مطالعه‌ای در كشور آمریكا در مورد میزان رضایت كودكان و خانواده آن ها از طب سوزنی صورت گرفته است كه این مطالعه از طریق مصاحبه تلفنی بر روی 47 كودك و خانواده آن ها كه طب سوزنی را به عنوان درمان دردشان انتخاب كرده بودند انجام گرفته و نتایج به دست آمده حاكی از آن است كه اكثریت خانواده ها ( 69 درصد ) و كودكان ( 67 درصد ) از انتخاب این روش راضی بودند و اكثریت خانواده ها ( 56 درصد ) و كودكان ( 70 درصد ) بیان می‌كردند كه این روش درمانی باعث كاهش درد در آن ها شده است. یافته های به‌دست آمده در این پژوهش نشان می‌دهد كه میانگین سن كودكان در زمان مصاحبه تلفنی 16 سال بود و 79 درصد آن ها مونث بودند و اغلب از سه مشكل سردرد، دردهای قاعدگی و تحریك عصبی ناشی از نقص عضو رنج می‌برند و روش هایی كه توسط متخصص طب سوزنی در كودكان برای آن ها اجرا شده بود شامل فروكردن سوزن (98 درصد موارد)، ضربه زدن ( 85 درصد موارد)، نیروی مغناطیسی ( 26 درصد موارد ) و حجامت ( 26 درصد موارد ) بوده است. بنابراین طب سوزنی می‌تواند به عنوان یك درمان مكمل در كاهش دردهای مزمن و حاد و شدید حتی برای كودكان و خانواده آن‌ها، قابل پذیرش و رضایت بخش باشد.

طب سوزنی و كاهش درد زایمان :

ترس از لیبر، منجر به افزایش بی‌رویه سزارین می شود. به دلیل عوارض متعدد مادری و جنینی روش‌های بی دردی دارویی، مادران تمایل به استفاده از روش‌های غیردارویی دارند. یكی از روش‌های غیردارویی، طب سوزنی است. این روش با هدف بررسی آثار طب سوزنی بر شدت درد زایمان انجام شده است.

این بررسی در دو گروه30 نفری طب سوزنی <حقیقی> و طب سوزنی <كاذب>، جمعا 60 نفر انجام شد. در این تحقیق برای گروه مورد، از 12 نقطه طب سوزنی و در گروه شاهد از 6 نقطه استفاده شد. شركت‌كنندگان از نظر شدت درد در قبل از طب سوزنی، نیم ساعت، یك ساعت و دو ساعت بعد از طب سوزنی و دو ساعت پس از زایمان، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای ارزیابی درد در دو گروه از جدول مقایسه‌ای بصری استفاده شد.

به‌منظور مقایسه درد و آرامش از آزمون من ویتنی و جهت همسان‌سازی متغیرها از آزمون كلموگروف اسمیرنوف استفاده شد.

نتایج تحقیق نشان داد كه بین میانگین شدت درد و آرامش در دو گروه قبل از طب سوزنی، نیم ساعت، یك ساعت و دو ساعت بعد طب سـوزنـی و دو سـاعـت بعـد از زایمان اختلاف معنادار آماری دیده نشد .از طرفی نتایج در ارتباط با آرامش نیز در دو گروه، قبل از طب سـوزنی، نیم‌ساعت، یك ساعت و دو ساعت بعد از طب سوزنی و دو ساعت بعد از زایمان اختلاف معنادار آماری را نشان نداد.

در بـررسـی مقایسه اختلاف شدت درد در گروه مورد، قبل از طب سوزنی با نیم ساعت بعد، با یك ساعت بعد، با دو ساعت بعد، نیم ساعت بعد با یك ساعت بعد از طب سوزنی و بین دو ساعت با یك ساعت بعد از طب سوزنی، اختـلاف معنادار آماری دیده شد نتـایـج ایـن تحقیـق نشـان می‌دهد بین میانگین شدت درد هر دو گروه، اختلاف آماری دیده نشـد.هـم‌چنیـن بر اثر روش طب سوزنی طی دوره هیچ عارضه‌ای برای مادران پیش نیامد.

یافته‌های نهایی بررسی حاكی از آن است كه طب سوزنی تأثیری بر درد زایمان گروه مورد نداشت اما بر آرامش مادر در یك ساعت پس از طب سوزنی موثر بود.
اگر زنان در مورد فرایند زایمان، روش‌های بی دردی و كاهش اضطراب آموزش ببینند آمار سـزارین و به تبع آن عوارض این نوع زایمان كاهش می‌یابد.
محققـان ایـن طـرح امیـدوارنـد با استفاده از افزایش نقاط طب سوزنی، به نتایج بهتری در كاهش درد زایمان دست یابند.

طب سوزنی در درمان آرتروز :

آرتــروز یــا استئـوآرتـریـت بـه سـائیـدگـی در مـفـاصـل اطلاق می شود. شروع این تغییرات معمولا در سنین جوانی در مفاصل فرد ایجاد می شود كه در بعضی مفاصل مثل شانه و زانو ابتدا به صورت نرمی غضروف مفصلی شروع شـــده كــه در صــورت عــدم درمــان مـنـجــر بــه ســائـیــدگــی سـطــح مـفـصـلــی غـضــروف هـا یـا استئوآرتریت خواهد شد.

یـكــی از شــاخــه هـای طـب سـوزنـی نـوعـی ورزش است كه به نام (چی کونگ) نامیده می شود . در این ورزش با حركات بسیارآهسته و مـوزون و با هماهنگی ذهن ، بدن و تنفس، تعادل كاملی بین عضلات و استخوان های بدن انسان ایجاد شده و با افزایش حمایت عضلات از مـفـاصـل درگیر به بهبود بیماران آرتروزی كمك شایانی خواهد كرد. در طب غربی گاهی در مراحل شدید بیماری در بعضی مفاصل مثل زانـو و مـفـصـل لـگـن، تـعویض مفصل با عمل جراحی توصیه می شود.

اما بررسی های فراوان كه در اروپا و امریكا درباره طب سوزنی انجام شده نشان می دهد كه طب سوزنی در درمان استئوآرتریت ها به خصوص در مفاصل گردن ، سینه ، كمر و شانه بسیار موفق عمل كرده و ضریب موفقیت آن تا حدود نود درصد است .

درمـان آرتروز زانوها در طب سوزنی بستگی مستقیم به شدت بیماری ، طول بیماری و وزن بیمار دارد . در این روش درمانی ، متخصص طب سوزنی از سوزن هایی به قطر چند تار مو استفاده كرده و با گذاشتن آن ها در نقاط تعین شده و انجام مانورهای لازم ، دردهای بیمار را كاهش داده و گاهی كاملا از بین می برد . به طوری كه خود بیمار واقعـا از ایـن درمان متعجب خواهد شد. طول درمان با طب سوزنی برای مفاصل مختلف بدن و نیز بر اساس شدت بیماری، سن و وزن بیمار متفاوت خواهد بود . لازم به ذكر است كه بر اساس طب چینی اگر بیمار در گذشته تزریق كورتون داخل مفصلی داشته باشد ، هنگام درمان آرتروز آن مفصل ، بهبود بیماری به تاخیر افتاده و مفصل مبتلا ، تعداد جلسات بیشتری نیاز به درمان خواهد داشت .

‌در ضمن اگر فردی دچار بیماری عروقی در اندامی به خصوص پاها باشد، عدم گردش خون و لنف در اندام ها باعث عدم امكان گردش صحیح یون های الكتریكی در آن منطقه شده و درمان را به تاخیر خواهد انداخت.

طبـق اعـلام سـازمـان بهـداشـت جهـانـی (WHO) و نیـز انستیتـوی جهـانی سلامت (NIH) ،همه بیماران مبتلا به آرتروز از انجام حداقل یك دوره درمانی طب سوزنی در درمان بیماریشان سود می برند . بنابر این انجام طب سوزنی در این بیماران نه تنها به عنوان تنها روش درمانی بدون عارضه جانبی توصیه می شود، بلكه در درمان آن ها بسیار موثر بوده و مصرف بسیاری از داروهای پر عارضه را می كاهد و نیز كیفیت زندگی (Quality of life) بیمار را نیز بهبود خواهد بخشید.

درمان داروئی آرتروز هنوز فاصله زیادی با كمال مطلوب دارد. در حال حاضر داروهـای در دسترس، باعث بهبودی علامتی محدود می شوند و دارای عوارض جانبی بی شماری هستند. در چنین وضعیتی نیاز به درمان های غیر دارویی با اثر بیشتر و بـا عوارض حداقل احساس می شوند. آكوپانكچر یا طب سوزنی ، از جمله این درمان‌ها است. طب سوزنی می تواند درد را بهبود بخشد، التهاب را كاهش دهد و محدودیت حركتی بیمار را بازسازی كند.

بیشتر بیماران آرتروز نه تنها توان عضلانی ضعیفی دارند بلكه در عضلات درگیر دارای نقاط درد ماشه ای یا تریگرپوینت هستند و ورزش های آیروبیك به تنهایی ، قادر به برگشت توان عضلانی و بهبود اسپاسم عضلانی نیست.

تحریك الكتریكی نقاط طب سوزنی بهترین وسـیـلـــه بـــرای ایـــن مـقـصـــد اســـت . تـــاكـنــون آزمـون‌‌هـای علمـی زیـادی جهـت بـررسـی اثر بخشی طب سوزنی و مقایسه آن با درمان های داروئـی رایـج انجـام گـرفتـه اسـت. بیشتـر این آزمون ها موید اثر بخشی خوب و قابل مقایسه این نوع درمان با درمان های رایج است.امـــا آنـچـــه كــه درمــان‌هــای فـیــزیـكــی و بــه خـصـوص طـب سـوزنـی را در درمـان آرتـروز متمایز می كند حذف اثرات جانبی درمان های رایج در صورت استفاده از این نوع درمان است.

مـسـئـلـه ای كـه با در نظر گرفتن سن بالای بـیـمـاران آرتـروز و اسـتفاده همزمان داروهای متعدد در این بیماران اهمیت آن بیشتر آشكار می شود.طب سوزنی می تواند بهبود درد را از چند ماه تـا چـند سال در پی داشته باشد. این درمان را مـی‌تـوان در صـورت لـزوم در فـواصـل زمـانـی طولانی مانند یک بار در ماه یا بیشتر انجام داد و به این طریق اثر بخشی آن را تداوم بخشید.

طب سوزنی و درمان بیماری های مزمن معده و روده :

استرس های فراوان زندگی ماشینی، بی تحركی مفرط جامعه امروز و عدم تناسب زمان غذا خوردن و حجم غذاهای هر وعده میزان ابتلا به بیماری های گوارشی را به شدت افزایش داده است.
شدت بیماری بر اساس نوع بیماری، طول مدت بیماری، فاكتور های ژنتیك ، میزان فاكتورهای مستعد كننده وغیره متغیر است كه این طیف می تواند از یك التهاب و تورم ساده مری و معده تا زخم های شدید دستگاه گوارش كه باعث خونریزی های شدید و سوراخ شدن معده و روده می شود متغیر باشد.

تئوری های مختلفی برای چگونگی ایجاد بیماری های معده و روده بیان می شود از جمله :

-افزایش اسید و آنزیم های گوارشی
-تخریب سد های محافظتی معده و روده توسط داروها یا مواد شیمیایی دیگر
-افزایش تحرك عصب واگ و به عبارت دیگر عدم تعادل در سیستم اعصاب خـودكـار دستگـاه گـوارش، چنیـن بیمارانی معمولا سال های طولانی از داروهای مختلفی جهت تسكین درد های خوداستفاده می كنند.

بر اساس تئوری طب سوزنی كه شاخه ای از طب سنتی چین است، بدن انسان از تقـابـل دو انـرژی مثبـت و منفی (یین و یانگ ) ســاختـه شـده اسـت كـه ایـن دو انـرژی تـوسـط جـریـانـی از انـرژی در بـدن كه چی یا انرژی حیاتی نامیده می‌شود با هم در تعادل قرار دارند یعنی وجود جریان طبیعی انرژی چی در بدن، باعث ایجاد تعادل بین اعضای مختلف آن و در نتیجه حفظ سـلامتی بدن می شود .این انرژی در چهارده مسیر اصلی (در طب سوزنی به آن ها مریدین گـفـتـه می شود) و چند مسیر فرعی جریان دارد .حال اگر به هر علتی جریان (چی) در هـر نـقـطـه ای از مـریـدیـن هـا بـلوک شده یا افـزایـش‌چـشـمـگـیـری داشـتـه باشد باعث از بین رفتن تعادل(یین و یانگ )در بدن شده و در نتیجه بیماری در فرد ایجاد می شود.

با توجه به این توضیحات می توان دریافت كـه تـشـخـیـص افـتراقی در طب سوزنی بسیار وسیع بوده و اختلال در هر یك از مریدین های مربوط به دستگاه گوارش باعث ایجاد بیماری خـواهـد شـد‌. ایـن نـكـتـه روشـن مـی سـازد كـه همیشه برای درمان بیماری مثل زخم معده از سوزن زدن روی معده سود برده نمی شود بلكه در مــواردی حتـی بـا اینكـار سبـب بـدتـر شـدن بیماری فرد خواهد شد.

طب سوزنی در نوع علمی و آكادمیک خود قادر است :

1- تحرك عصب راگ را كم كرده و در نتیجه تعادل بین سیستم اعصاب خودكار دستگاه گوارش (سمپاتیك و پاراسمپاتیك ) ایجاد كند.
2- ترشح اسید و آنزیم را در دستگاه گوارش كاهش دهد.
3- با آرام سازی بیمار، از تحریكات عصبی نا خواسته دستگاه گوارش جلوگیری كند .

پس با نگاه كردن به این مكانیسم ها پی برده می شود كه طب سوزنی در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های گوارشی نقش مهمی داشته و به كاهش مصرف داروها و حتی قطع آن ها در بعضی از بیماران منجر خواهد شد.

توجه به این نكته ضروری است كه اگر به هزینه های درمانی و تشخیص فعلی مثل آنـدوسكـوپـی دستگـاه گوارش، رادیولوژی ، سونوگرافی، آزمایش های تشخیص بیماری‌های عفونی و انگلی معده و روده و نیز هزینه داروهای مصرفی در سال های طولانی توجه شود ارزش درمانی و اقتصادی درمان طب سوزنی بیشتر آشكار خواهد شد.

در درمـان بیمـاری هـای گـوارشـی اكـوپـانكچریست(متخصص طب سوزنی ) با گذاشتن سوزن های بسیار ظریف در مناطق خاصی از بدن، تعادل از دست رفته را به دستگاه گوارش برمی گرداند و پس از آن با رعایت رژیم غذایی، سلامتی كامل بیمار باز می گردد .

البته لازم به ذكر است كه تحقیقات مراكز علمی دنیا در چندین دهه اخیر بیشتر بر روی بیماری های شایع دستگاه گوارش مثل زخم های گوارشی ،افزایش اسید معده، رفـلـكـس معـده بـه مـری، بیمـاری هـای التهـابـی روده و سنـدرم روده تحـرك پـذیـر )I.B.S(مـتـمـركـز بوده است و بنابراین فقط همین موارد از طرف سازمان بهداشت جـهــانـی مـورد تـایـیـد قـرار گـرفـتـه اسـت. در مـورد تـومـورهـای دسـتـگـاه گـوارش و بیماری‌های بد خیم و بعضی موارد دیگر هنوز تحقیقات مجامع علمی دنیا ادامه داشته و كامل نشده است، ولی به دلیل اینكه طب سوزنی كاملا بدون عوارض جانبی است، در كشور چین در درمان تمام بیماری های مزمن (و حتی از نظر طب غربی لاعلاج) از طب سوزنی استفاده می شود كه در بسیاری موارد نتایج درمانی بسیار شگفت انگیز بوده و بیماران از آن سود می برند .

سوزن های طب سوزنی به قطر چند تار مو بوده و بنا بر نظر بیماران درد چندانی ندارد و هر سوزن برای بیمار اختصاصی بوده و بسته به شدت و طول مدت بیماری طی چند جلسه درمان آثار مفید درمانی خود را ظاهر می سازند.

درمان زگیل با طب سوزنی :

درمان زگیل با طب سوزنی به وسیله از بین بردن سلول های پوستی آلوده است. سوزن ها می توانند اطراف ناحیه را محصور كرده و آن را بر دارند. با داخل كردن سوزن‌ها زیر ناحیه آلوده ، مكانیسم طبیعی دفاعی بدن ، همان طور كه سوزن ها انرژی شفا بخش چی را به ناحیه هدایت می كنند، به آن جا هجوم می برد.

به صورت جایگزین ، طب سوزنی ممكن است روشی دیگر را برگزیند. اگر به زگیل یا میخچه در پا دقت كنید، ممكن است نقاط سیاه رنگی در وسط آن ببینید. این نقاط انتهای رگ‌ها است كه زگیل از آن تغذیه می كند. با سوزن زدن مستقیم به این رگ ها تهیه خون متوقف شده و مدت عفونت را كوتاه می سازد.

درمان بیماری MS با طب سوزنی :

طب سوزنی می تواند به مشكلات مربوط به ادرار در بیماران ام اس كمك كند. استفاده از طب سوزنی برای بیماری های مختلف مورد آزمون قرار گرفته است اما مطـالعـات كمـی در خصـوص بیمـاری ام اس و طب سوزنی صورت گرفته است. تحقیقی در رابطه با مشكل ادرار در بیماران ام اس و استفاده از طب سوزنی برای درمان آن صورت گرفته است. در این تحقیق چهل و یك بیمار ام اس از انواع عود كننده و پیشرفته انتخاب و به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول هیچ نوع درمانی دریافت نكردند، گروه دوم داروهای رایج مربوط به كنترل مثانه را دریافت كردند، گروه سوم روی آن ها طب سوزنی انجام شد، گروه چهارم نیز هم طب سوزنی و هم داروهای رایج كنترل مثانه را دریافت كردند.

آ‌زمایش به این ترتیب بود كه پس از هر بار ادرار مقدار ادرار باقیمانده در مثانه اندازه‌گیری می شد. نتیجه اینكه گروه دوم ( آن هائی كه از درمان های داروئی رایج استفاده می كردند) و گروه سوم (آن هائی كه از طب سوزنی استفاده می كردند) بهترین نتیجه را به دست آوردند.

این تحقیق همچنین به طور مقدماتی شواهدی را ارائه می دهد كه طب سوزنی می‌تواند در درمان مشكلات مربوط به مثانه مفید باشد ضمن اینكه نشان می دهد داروهای مرسوم و رایج همراه با طب سوزنی در این مورد می توانند بدون مشكل به كار برده شود.

درمان وزوز و صدای گوش با طب سوزنی :

وزوز گوش از جمله معضلات دست و پا گیر امروزه در جامعه شده است. متاسفانه علت آن همـواره معلوم نیست و چون علت آن معلوم نمی شود آثار درمانی و تمهیداتی كه مصروف ریشـه كـن سـاختن این عارضه می شود عقیم می‌ماند، بنابراین افراد متوسل به انواع و اقسام كارهایی از قبیل مدی تیشن، یوگا، هیپنوتیزم وغیره می شوند و طب سوزنی نیز از همان قبیل است. در این جهت تحقیقاتی اخیرا در سوئد صـورت پـذیـرفتـه اسـت كـه نتایج آن در مجله لارنگـوسكـوپ كه معتبرترین نشریه گوش و حلق و بینی جهان است چاپ شده و متاسفانه این نتایج مایوس كننده و تقریبا بی فایده بوده اســت. مطـالعـه دیگـری در انگلستـان صـورت گـرفـتـه كـه باز نتایج امیدبخشی نداشته است. وزوز از آن مــعــضـــلاتـــی اســـت كـــه از بـسـتــر آشفتگی‌‌های روانی بر می خیزد. لذا تلقینات و تـاثیرات روانی طب سوزنی را در حالاتی كه وزوز بیشتر جنبه روانی دارد نباید از یاد ببرد.

طب سوزنی روی لاله گوش نیز آثار درمانی جـالـبـی داشـتـه كـه در ایـن‌جـا با سوزن زدن یا چـسباندن چسب‌های حاوی دانه‌های سفت (گـیــاهــی یــا مـغـنــاطـیـسـی) یـا سـوزن‌هـای ریـز مخصـوص بـر نقـاط خـاص روی لاله گوش، نقاط مربوطه تحریك می‌شوند و بیمار با فشار دادن گهگاهی آن‌ها در روز باعث ادامه تحریك می‌شود كه خود می‌تواند موجب بهبود برخی از بیماری‌ها شود. سوزن زدن در طب سوزنی شــامـل 3 مـرحلـه اسـت. اول، نقـاط محـل درد سوزن زده می‌شود؛ سپس نقاط نزدیك به محل درد كـــه روی مــســیــر انــرژی هـسـتـنــد ســوزن می‌خورند و دست آخر، به نقاط دور از محل درد و داخل مسیر انرژی كه تأثیر زیادی دارند، سوزن زده می‌شود. در جلسات اول، معمولا از تـعـداد سـوزن‌های كمتری استفاده می‌شود تا بـیمار حساس نشود و در صورتی‌كه در نیمه درمان هنوز پاسخ مناسبی به دست نیامده باشد، از تعداد سوزن‌های بیشتری استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، طب سوزنی در درمان صداهایی مانند وزوز و سوت در داخل گوش می‌تواند مؤثر باشد. یكی از محققان دانشگاه میشیگان آمریكا در این خصوص معتقد است از جـمـلـه نـشـانـه‌هـای شـنـیـدن صدای وزوز و سوت در گوش این است كه فرد حس می‌كند چیزی یا كسی روی صورت و گردن او حركت می‌كند یا دست می‌كشد.

بـر پـایـه ایـن پـژوهـش ، سـلـول‌هـای عـصبی احـسـاس لـمـس شـدن پـس از بـه وجـود آمدن صدای سوت و وزوز در مغز فعال می‌شوند و آسـیــب‌هــایــی را ایـجــاد مــی‌كـنـنـد. هـمـچـنـیـن خــاطــرنـشــان شــده اســت كــه فـعــالیـت بـالای نرون‌های احساس لمس شدن به احتمال زیاد نقشی مهم در ایجاد صدا و وزوز در گوش ایفا می‌كند. با انجام این پژوهش بر روی حیوانات، دانشمندان شیوه‌هایی از قبیل اجرای طب سوزنی بر نواحی سر و گردن را در درمان صدای وزوز داخل گوش مؤثر می‌دانند.

درمان بیماریها با طب سوزنی در موارد زیر هم انجام می شود :

مشکلات مغز ، روان و اعصاب : فلج بعد از سکته مغزی MS،لنکت زبان،تیک یا پرشهای مختلف صورت و بدن،مشکلات خواب،افسردگی،اضطراب و وسواس،کابوسهای شبانه،خستگی مزمن،عصبانیت و پرخاشگری،ضایعات نخاعی،آلزایمر،خستگی مزمن،تشنج،روان پریشی،فراموشی،اسپاسم عصبی صورت،فلج عصب صورت،درد عصب صورت،سر درد،میگرن،سرگیجه

مشکلات اسکلتی و ماهیچه ای : دیسک کمر و گردن،آرتروزها،ورم و خشکی مفاصل،گرفتگی ها عضلانی،دردهای بعد از شکستگی،کمر درد،سیاتیک

بیماریهای پوستی : اگزما،کهیر،خارش پوست،جوش صورت و بدن،پیسوریازیس

بیماریهای زنان : ناراحتیهای عادات ماهانه،خونریزی شدید،کیست تخمدان،مسائل یائسگی،کمبود شیردهی بعد از زایمان

مشکلات گوش و حلق و بینی : سرگیجه،سینوزیت،سرفه،آسم،تنگی نفس و غیره

مشکلات غدد : سرد بودن دستها و پاها،تعریق دست و پا،مشکلات تیروئید،دیابت،زردی،مسائل کبدی

مشکلات گوارشی : درد و ناراحتی معده،رفلاکس معده،تهوع و استفراغ،زخم معده،نفخ شکم،سوزش معده،اسهال و یبوست،کولیت و التهاب روده،بواسیر،هموروئید و شقاق،سکسه

مشکلات قلبی عروقی : تپش قلب،فشار خون بالا و پایین،افزایش چربی خون و اسید اوریک،انسداد عروق قلبی

مشکلات دهان : بوی بد دهان،ورم و درد گلو،احساس گلوله غذا در گلو،مسائل حنجره،قطع صدا(مسائل تارهای صوتی)
منبع :salamatehoma

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *