درمان سردرد با مدیتیشن

درمان سردرد با مدیتیشن
مدیتیشن یا مراقبه، نوعی تمرین معنوی باستانی است که امروزه مردم بسیاری در جهان برای تسکین انواع دردها از آن استفاده می کنند.به نظر می رسد این روش با آرام سازی ذهن و بدن استرس هایی که منجر به ایجاد درد در بدن می شوند را از بین می برند.برای ملیون ها نفر از مردمی که در سراسر جهان از سردردهای مزمن و میگرن رنج می برند،مدیتیشن و مراقبه می تواند یک گزینه ی درمانی مناسب باشد.در مطالعات اخیری که در مورد طب مکمل و روش های درمانی جایگزین انجام شده اند گزارش شده است که مدیتیشن به عنوان یکی از روش های درمانی موثر در کاهش درد مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که تمرین ها آرام سازی و خودآگاهی ذهن و بدن می توانند در کاهش سردرد و سایر انواع دردهای مزمن موثر واقع شوند.برای مثال، یک مطالعه ی منتشر شده در مجله ی روان پزشکی نشان می دهد که افراد آموزش دیده در زمینه ی مدیتیشن، مراقبه و ذن به طور کلی درد کمتری را تجربه می کنند و آستانه ی تحمل درد بالاتری دارند.
بر اساس سنت های کهن معنوی، افراد آموزش دیده در زمینه ی مراقبه و مدتیشن می آموزند که چگونه ذهن و بدن خود را به بالاترین حد آرامش، آگاهی و تمرکز و تعادل برسانند که این حالت می تواند چند دقیقه تا چند ساعت به طول بینجامد.
انواع بسیاری از مدیتیشن در سرار جهان وجود دارند.برخی از شایع ترین تمرینات مراقبه عبارت اند از:
1- تمرکز حواس یا ذهن آگاهی: این نوع از مدیتیشن که به وسیله ی مرکز مطالعات ملی طب مکمل مورد بررسی قرار گرفته است بخشی از دین بودایی است که در آن افراد آموزش می بینند که چگونه حواس خود را کاملا متمرکز سازند.تمرینات با تمرکز بر تنفس و سایر اعمال بدن شروع می شوند.هدف این است که فرد کاملا در لحظه باشد و به نوعی هشیاری و آگاهی بدون قضاوت دست پیدا کند. هدف نهایی در این نوع مراقبه این است که فرد یاد بگیرد در مقابل تجربه ی زندگی روزمره پذیرش، تعادل و هشیاری بیشتری داشته باشد.
2- ذن: مراقبه ی دن به معنای قرار دادن کامل جسم و ذهن در حالت آرامش و تمرکز برای رسیدن به قدرت درک خود واقعی است.
3- مراقبه ی مانترا: این شکل از مراقبه توسط مرکز مطالعات ملی طب مکمل بررسی شده است و شامل تکرار کلمات و عبارات مخصوص برای جلوگیری از انحراف افکار و ذهن و رسیدن به حالت عمیق هشیاری است.

در زمینه ی اثربخشی مراقبه و مدیتیشن در کاهش دردهای مزمن شواهد علمی بسیاری وجود دارد.مطالعات نشان می دهند که 72 درصد بیماران مبتلا به انواع دردهای مزمن که تحت آموزش مراقبه قرار گرفتند کاهش قابل توجهی در سطح درد داشته اند.هم چنین پژوهش ها نشان می دهند که بیماران مبتلا به میگرن مزمن، بعد از درمان به وسیله روش های مراقبه تحمل درد بالاتر و احساس آرامش بیشتری داشته اند.
محققان توجه زیادی به نحوه ی اثرگذاری مدیتیشن در کاهش درد داشته اند.در حال حاضر این عقیده وجود دارد که ممکن است مراقبه بخشی از فعالیت سیستم عصبی بدن که در کنترل میزان ضربان قلب و فشار خون نقش دارد افزایش می دهد و بر عکس منجر به بازداری سیستم عصبی دریافت کننده ی عوامل استرس زا می شود.هم چنینی تحقیقات جدید نشان می دهند که مراقبه و مدیتیشن می توانند بر ریتم امواج مغزی اثر گذار باشند.از آن جایی که بخش عمده ای از عوامل زمینه ساز و محرک سردرد و میگرن تحت تاثیر استرس زا ها قرار دارد، مدیتیشن با کنترل عوامل استرس زا و کاهش استرس زمینه ای، به سادگی می تواند در کاهش سردردهای مزمن موثر باشد.
با وجود اثربخشی این روش درمانی در کاهش دردهای مزمن، نمی توان از مدیتیشن و مراقبه به عنوان درمان جایگزین دارودرمانی و سایر روش های درمانی قطعی استفاده کرد.اما استفاده از روش های مقابله با استرس و آرام سازی در برنامه ی درمان میگرن و سردرد می تواند اثربخشی کلی درمان را افزایش دهد.
منبع :http://www.irmind.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *