درمان چینی با طب سوزنی

درمان چینی با طب سوزنی
واژه طب سوزني که اصطلاح انگليسي آن اکيوپانچر (Acupuncture) است براي اولين بار توسط يک پزشک آلماني با نام ويلم تن راين در اوايل قرن هفدهم به کار برده شد.
چيني ها نيز طب سوزني را با واژه Chen توضيح مي دهند که از نظر ادبي به معني تحريک کردن با يک سوزن است.

تاريخ مکتوب طب سوزني به حدود 2 هزار سال پيش بازمي گردد، اما برخي متخصصان هم معتقدند اين شيوه درماني از عصر حجر به يادگار مانده است.
آنها مدعي هستند که در آن زمان از چاقوهاي سنگي يا ديگر ادوات لبه تيز براي بيرون کشيدن چرک از دمل هاي چرکي استفاده مي شد. همچنين واژه قديمي Biqn در چين باستان به معناي استفاده از سنگهايي لبه دار تيز براي درمان امراض به کار برده مي شد.
طب چيني را مي توان داستاني سحرآميز دانست که طب سوزني تنها يک وجه از سيستم پزشکي آن به شمار مي آيد، تاريخ اولين تلاش به ثبت رسيده در درمان امراض به اين طريق به حدود 1500 سال قبل از ميلاد مسيح يعني سلسله شانگ برمي گردد.
به نظر مي رسد فلسفه طب چيني باستاني بر ايجاد توازن بين ارواح نيک و پليد ساکن زمين بوده است. طب سوزني يا همان اکيوپانچر که از دو کلمه لاتين اکيو يعني سوزن و پانچر به معني سوراخ کردن تشکيل شده است ، در مشرق زمين ازجمله ايران وجود داشته و هر کشور مطابق با شرايط اقليمي و فرهنگي خودش از اين شيوه درماني استفاده کرده است.
اين طب بين سالهاي 1911 تا 1960 در چين به علت شرايط خاص سياسي ، حاکم ، بسرعت رشد کرد و در سال 1960 با باز شدن درهاي بسته چين بر دنياي غرب و به دنبال آن درمان درد شديد آپانديس يکي از خبرنگاران نيويورک تايمز که به چين رفته بود، به وسيله طب سوزني کنجکاوي غرب نسبت به اين طب برانگيخته شد.
منبع :cam

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *