دنیای پررنج خجالتی ها/۸ فرمان برای خجالتی ها

دنیای پررنج خجالتی ها/۸ فرمان برای خجالتی ها

دنیای پررنج خجالتی ها/۸ فرمان برای خجالتی ها
زندگی انسان در کنار دیگران معنا پیدا می کند، تماس نداشتن با افراد دیگر موجب فروپاشی جسمی و روحی می شود. یک فرد جدامانده از اجتماع دچار بیماری، اضطراب و حتی انگیزه های خودکشی می شود و خجالتی بودن مهم ترین مانع برای رسیدن به این نیاز حیاتی انسان است.

خجالتی بودن به طور معمول مشکلی درون فردی است که از سوی نیروهای بیرونی در جامعه تشدید می شود.

البته باید گفت گاهی خجالتی بودن خوب است. مثلا خجالت می تواند رفتار اشخاص را در شرایط متفاوت مانند کلاس درس، هنگام تعامل بادیگران و مسائل کاری کنترل کند، اما بیش از حد آن، گاهی اوقات وضعی کاملا متفاوت به وجود می آورد. در بیشتر مواقع خجالتی بودن باعث می شود فرد از سوی همسالان خود طرد شود، زیرا این افراد مهارت های اجتماعی لازم را یاد نگرفته اند و نمی توانند با دیگران روابط مطلوب و رضایت بخشی داشته باشند و از آنها دور می مانند. همین موضوع موجب خشم و احساس بیگانگی شان نسبت به دیگران می شود و از آنجا که دچار درد و رنج بی پایانی می شوند برای کنترل این احساس شان سعی می کنند خود را نسبت به دیگران بی تفاوت و حتی برتر نشان دهند.

مصائب فرد خجالتی

فرد خجالتی وقتی در موقعیت های جدید یا اضطراب آور قرار می گیرد، زمان بیشتری لازم دارد تا بتواند خود را با محیط وفق دهد و شروع به صحبت کند. همچنین زمان بیشتری طول می کشد تا در حل مشکلات زندگی مهارت یابد. خبر خوب این که فرد خجالتی سرانجام هرکاری را که دیگران انجام می دهند، می تواند انجام دهد. آنها ازدواج می کنند و بچه دار می شوند، اما خبر بد این که این مراحل بیش از حد لازم طول می کشد.

همچنین فرد خجالتی شروع به مقایسه های غیرواقعی اجتماعی بین خود و دیگران می کند. آنها در مکان های نسبتا پرجمعیت مانند مهمانی ها، بیشتر مواقع توجه شان به سمت افرادی جمع می شود که بسیار پرجنب و جوش و برونگرا هستند و نسبت به خود ارزیابی منفی می کنند و به این ترتیب خودآگاهی شان بیش از پیش افزایش یافته و از عملکردشان کاسته می شود.

آنها تصور می کنند مدام از سوی دیگران ارزیابی می شوند. سپس روی نقایص شان متمرکز می شوند و تصور می کنند فقط خودشان چنین مشکلاتی دارند. اما تحقیقات نشان داده است تقریبا ۴۸ درصد از مردم درجاتی از خجالت را حس کرده اند. مهم ترین مشکلی که برای افراد خجالتی پیش می آید این است که در روابط شان با دیگران دچار مشکل می شوند. آنها در برخورد اول براحتی نمی توانند خود را معرفی کرده و حتی اگر به مهمانی بروند، دوست تازه ای پیدا نمی کنند.

ترفندهای خجالتی ها

افراد خجالتی بسیار تلاش می کنند بر مشکل شان غلبه کنند، اما تمهیداتی که به کار می برند معمولا موثر نیست. حتی گاهی اوقات ممکن است خطرناک هم باشد. یکی از این استراتژی ها این است که خود را وادار می کنند برونگرا باشند و سعی می کنند در مهمانی ها و گردهمایی ها شرکت کنند. این کار خوب است، اما وقتی درجمع هستند توقع دارند دیگران به سمتشان آمده و آنها را از تنهایی درآورند. فقط در جمع حاضرشدن روش موثری برای کنترل خجالتی بودن نیست.

دومین استراتژی شان به کار بردن جملاتی برای انگیزه دادن به خود است. مثلا به خودشان می گویند: من به اندازه کافی خوب هستم. باهوش هستم، مردم مرا دوست دارند و از این قبیل جملات، اما فقط صحبت کردن با خود هم کافی نیست. شما باید یاد بگیرید با دیگران چگونه صحبت کنید.

عده دیگر از افراد خجالتی از کتاب های خودیاری و سمینارها استفاده می کنند که روش های خوبی است اما کافی نیست. باید ترفند های لازم دربرخورد با مردم را بیاموزند.

برخی دیگر هم برای این که بر احساس خجالتی بودن خود غلبه کنند به مواد مخدر یا الکل روی می آورند که این شرایط از اوایل نوجوانی شان شروع می شود. آنها به خیال خود این گونه شهامت حضور در جامعه را پیدا می کنند، اما متاسفانه با این نوع رفتار آنها مهارت های اجتماعی واقعی و دانش برخورد با دیگران را نمی آموزند و نه تنها در روابط شان با افراد جامعه بهبودی مشاهده نمی شود، بلکه سرخورده تر از پیش به مواد مخدر و الکل بیشتری پناه می آورند. در واقع در تحقیقی معلوم شده است که بیشتر الکلی ها خجالتی بوده اند.

۸ فرمان برای خجالتی ها

-هرگز برای کنار گذاشتن خجالت و ایجاد اعتماد اجتماعی دیر نیست. اگر می خواهید دیگران شما را خجالتی ندانند و همچنین محبوب باشید کارهای زیر را که معمولا افراد بسیار محبوب جامعه انجام می دهند، انجام دهید:

-برای داشتن یک زندگی اجتماعی موفق برنامه ریزی کنید: امکان ندارد مهارت های اجتماعی را بدون تخصیص زمان به آنها بیاموزید. با مردم شروع به رفت و آمد کنید و با دوستان صمیمی تان به گردش بروید.

-مثبت اندیش باشید: افراد متزلزل به دیگران با نگرانی نزدیک می شوند و احساس می کنند مجبورند به آنها ثابت کنند آدم های باهوشی هستند. اما افراد مطمئن به نفس خود، نسبت به واکنش مثبت دیگران به خود خوشبین هستند.

-مطلع باشید: همیشه و در همه حال به رفتار دیگران بدرستی توجه کنید تا بتوانید احساساتشان را بدرستی درک کنید و در لحظه مناسب با آنها وارد گفت وگو شوید.

-موقرانه رفتار کنید: مراقب نحوه برخورد خود با دیگران باشید و محترمانه رفتار کنید. این رفتار باعث می شود در جمع دیگران همیشه جایی داشته باشید.

-با شکست هایتان بدرستی برخورد کنید: این حقیقت را بپذیرید که ممکن است در جمعی پذیرفته نشوید و آن را ایرادی از جانب خود ندانید. این اتفاق ممکن است برای محبوب ترین افراد هر جامعه ای نیز رخ دهد. بنابراین سعی کنید با خود مهربان باشید و به خود فرصتی دوباره بدهید. گروه های بسیاردیگری هستند که به گرمی از شما استقبال خواهند کرد.

-احساسات خود را کنترل کنید: وقتی مشکلی در جمع پیش می آید مراقب باشید ازکوره درنروید تا بتوانید با آرامش راه حل مناسبی پیدا کنید. کنترل نکردن احساسات موجب می شود فرد کم کم از جمع رانده و طرد شود.

-اختلاف ها را به حداقل برسانید: گاهی اوقات در روابط اجتماعی با ناسازگاری هایی مواجه می شوید. به جای این که گناه همه این موارد را به گردن خودتان بیندازید، یاد بگیرید از موضع خود دفاع کنید و سپس با روشی مناسب و منطقی دیگران را نیز آگاه کنید و تا آنجا که می توانید از اختلاف ها بکاهید. به این ترتیب به جای فرار از موضوع روش های درست بحث کردن را در کنار جمع می آموزید و اعتماد به نفس خود و همچنین محبوبیت تان در جمع بیشتر می شود.

-کمی هم بخندید: خندیدن در جمع تنها مهارت اجتماعی است که بلافاصله تشویق می شود. این کار سریع ترین روش برای محبوب شدن در جمعی است. شوخ طبع بودن کمک می کند همیشه از طرف گروه های مختلف اجتماعی پذیرفته شوید و با این ویژگی می توانید بدترین شرایط را به نفع خود تغییر دهید.

راه حل هایی مفید برای خجالتی ها

افراد خجالتی، خجالتی بودن را مشکلی می دانند که از درون وجودشان برمی خیزد، اما تحقیقات خلاف این را نشان داده است. اگر خجالتی هستید، برای رهایی از این زندان، باید ناامنی های وجودتان را از میان برداشته و به افراد دور و برتان بیشتر توجه کنید. پیش از هرچیز باید تشخیص دهید خجالتی هستید. سپس آن را از هرنظر بشناسید. بعد با رها شدن از خود آگاهی و توجه افراطی به خود و بیشتر روی دیگران متمرکز شدن، به خود کمی تسلی دهید.

اگر نگران هستید که نتوانید در جمع صحبت کنید، از قبل درباره این که درخصوص چه چیزی صحبت کنید برنامه ریزی کرده و اگر قرار است به یک مهمانی بروید، سعی کنید جزو نفرات اول باشید تا زمان بیشتری برای گفت وگو داشته باشید. کاری که خجالتی ها دقیقا عکس آن عمل می کنند. اگر می خواهید خجالتتان بریزد، تا آنجا که می توانید با اطرافیانتان برسر مسائل مختلف صحبت کنید. مثلا هنگام خرید روزنامه با فروشنده صحبت و از او تشکر کنید. این کار باعث به وجود آمدن محیط گرم اجتماعی و تعاملات مثبت می شود.
منبع :psychologytoday

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *