ده راه مهم و موثر در مدیریت استرس

ده راه مهم و موثر در مدیریت استرس
استرس امروزه به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و این امری انکارناپذیر است. استرس هایی که چه برای زن و چه برای مرد می تواند از مسائل گوناگونی ناشی شود. از نوع شغل و مسئولیت کاری ، مسائل خانوادگی واقتصادی، بیماری ، طلاق، تحمل ترافیک ، ضرب العجل های زندگی تا مرگ همه و همه دغدغه هایی که در پی هم می آیند و ذهن انسان را مشغول می کنند.

معمولا انواع این استرس ها یکی پس از دیگری به سراغ ما می آیند پیش از آن که استرس و مشکل قبل از آن حل شده باشد.

طولانی شدن استرس به تایید تحقیقات متعددی که صورت گرفته است ، موجب می شود که کل بدن انسان تحت تاثیر قرار بگیرد و انسان را دچار بیماری های مزمنی مانند سردرد، درد های عصبی قلب، معده و به طور کل دستگاه گوارش کند.

در این جاست که مدیریت استرس های زندگی و مسائل و تبعات آن اهمیت می یابد. ده راه زیر به عنوان بهترین راه های علمی به افراد درگیر در این مسئله توصیه می شود.

و اما ده راه حل پیشنهادی ….

1. شاد باشید

افراد زیادی هستند که حقیقتا به قدرت شاد بودن در زندگی خود پی نبرده اند. هر بار که می خندید ماهیچه های بدن شما به آرامش می رسد. سعی کنید هر کار و فعالیتی که معمولا موجب شادی شما می شود را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

2. ورزش کردن

ورزش های معمول مانند دویدن ، شنا و یا نرمش های روزانه همه می تواند به نوعی در مدیریت استرس ناشی از مسائل جانبی کمک شایانی کند. این امر نه تنها باعث می شود که از استرس ها فاصله گرفته و از عوارض جانبی آن به بدن خود دوری کنید، بلکه سلامتی خود را نیز ارتقا دهید.

3. تمرکز و تعمق با مدیتیشن

مدیتیشن یکی از روش هایی است که به انسان قدرت تمرکز بر انرژی های مثبت درونی را می دهد. شاید این روش برای بسیاری ناشناخته باشد و یا تنها اسمی از آن را شنیده باشند. به نوعی با عمل مدیتیشن انسان سعی می کند بر انرژی ها مثبت تمرکز کند و بدین ترتیب می تواند آرامش اعصاب بالایی را به دست آورد.

4. کنترل تنفس
یکی از راه های کنترل استرس، تمرکز و مدیریت تنفس می باشد. تا به حال بسیار با این موضوع مواجه شده اید که در زمان عصبانیت، با چند بار نفس عمیق تسلط بیشتری بر اعصاب خود پیدا کرده اید. این نوع تنفس اگر به طور صحیح انجام شود بسیار در زندگی روزمره انسان تاثیر می گذارد. در نرمش های روزانه اگر به صورتی آرام حرکت نرمشی را انجام دهید و با آرامش در هوای آزاد نفس بگیرید تمام سلول ها و اعصاب بدن شما تحت تاثیر این عمل خواهند بود.

چهار بار به صورت عمیق نفس بکشید و در هر بار به مدت چند ثانیه نفس را در سینه حبس کنید و سپس به آرامی آن را رها کنید. این کار را تا 8 بار نیز می توانید ادامه دهید، تا زمانی که کاملا احساس آرامش کنید.

5. صحبت و دردل کردن با کسی

وقتی با کسی که با آن احساس نزدیکی و راحتی بیشتری دارید صحبت کنید ، مطمئنا از فشار روزمره بر روی شما کاسته می شود. معمولا سعی کنید کسی را برای صحبت و درددل خود انتخاب کنید که معولا بدون قضاوت های یکطرفه شنونده خوبی برای شما باشد.

6. یوگا

یوگا نیز همچون مدیتیشن یکی از تکنیک های مدرن است. در واقع نوعی از ورزش محسوب می شود که با تمرکز بر روی حرکات باعث می شود تاثیر مثبت و مطلوب تری از حرکات به دست آید. تمرکز بر بدن به طور کل یکی از راه های مدیریت استرس محسوب می شود.

7. حرکات آرامش دهنده

این کار برای کسانی که چند دقیقه ای وقت بیشتر ندارند تا به خود آرامش دهند بسیار مناسب است. لحظاتی که چشمان خود را ببندید و بر روی تک تک عضلات خود تمرکز کرده و به چیزی فکر نکنید و کمی استراحت کنید.

8. مدیریت زمان

یکی از اصلی ترین عوامل استرس زا در حال حاضر زمان است. این امر به دلیل آن است که معمولا مسئولیت های زیادی بر عهده یک فرد قرار می گیرد ولی زمان کافی برای انجام آن نیست. معمولا اولین کار موثر این است که از کارهای اضافی که در حد توان شما نیست خودداری کنید. برای کارها به درجه اهمیت الویت بندی کرده و اگر کاری هست که بتواند تفویض شود، به آن فرد واگذار کنید. همیشه باید سعی کرد نسبت به آینده و کارهای در پیش پیش بینی های لازم صورت گیرد.

9. تنظیم رژیم غذایی

چند عامل زیر در تنظیم رژیم و نوع رویه غذایی پیشنهاد می شود:
میزان مصرف کافئین، نسکافه را کاهش دهید
از مصرف بیش از اندازه شکر خودداری کنید
برای مصرف غذایی خود حد تعادل قائل شوید

10. پرهیز مطلق از بی تحرکی

به شدت پیشنهاد می شود زمانی که تحت فشار و استرس زیاد هستید از گوشه گیری و نشستن در یک جا و در یک کلام بی تحرکی خودداری کنید. چند قدمی راه بروید. و سعی کنید با قدم زدن آرام به خود آرامش دهید. مقالات و تحقیقات بسیاری در زمینه خودداری از بی تحرکی در زمان استرس و استفاده مفید از فضا به جهت انجام حرکات تحرکی صورت گرفته است.

حتی در بعضی موارد نسبت به آموزش نرمش های پشت میز نیز توصیه شده است. اما تاثیر قدم زدن در کاهش استرس بسیار مورد توجه بوده و تاثیرات آن نیز بیشتر قابل لمس است. مهم نیست که به چه میزان باشد، حتی در یک فضای کوچک چند گام برداشتن تاثیر بسیار مثبتی دارد.

علاوه بر این راه ها حتما باید در نظر داشت که هر انسانی نقطه اتکایی برای آرامش در زندگی خود دارد که می تواند آن را به عنوان راه حل درشرایط استرس زای زندگی خود در نظر بگیرد.به طور مثال برای افراد متدین دعا و عبادت یک راه آرامش است برخی مسافرت و استفاده از هوای طبیعی و برخی دیگر گوش کردن به موسیقی را از راه های آرامش خود می دانند. آن چیزی که بیش از همه در درجه اهمیت است این است که نسبت به این معضل که رهاورد زندگی مدرن است مدیریت صحیحی داشته باشیم.
منبع :banki

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *