ده روز، روزه فکری

ده روز، روزه فکری

ده روز، روزه فکری۳عادت، یا بهترین خدمتکار است یا بدترین ارباب.
(ناتانیل امونز)
برای ساختن آینده ای مطمئن، باید فکر خود را به هدف هایی عظیم و پرشکوه متوجه کنید و پس از آن باید بلا فاصله برنامه ای ریخت و تلا ش و کوششی بی وقفه را برای رسیدن به آن هدف آغاز کرد. توجه به امکانات، پیش بینی بهترین حالت ممکن و احساس پیشرفت و موفقیت باعث می شود که افراد به پیشرفت های بزرگتری دست یابند.

پس از تعیین هدف، هرگز آن هدف را کنار نگذارید، مگر این که عمل مثبتی را در جهت رسیدن به آن انجام داده باشید. حتی زدن یک تلفن، دادن یک قول یا کشیدن یک طرح مقدماتی شما را به جلو می راند. باید بدانیم که هدف غایی، خدمت و خیرخواهی است. پیدا کردن راهی برای کمک به دیگران، خصوصا آنان که عمیقا دوستشان می داریم.
تصور آینده مطمئن، احساس پوینده ای از رشد به ما می دهد. بدون این احساس انسان نیم زنده ای بیش نیستیم. داشتن این آینده محتوم، تفنن نیست، بلکه ضرورت است و نه فقط موجب موفقیت ما می شود، بلکه احساسی از شادمانی، خدمت به همنوع و رشد در ما به وجود میآید که به زندگانی ما معنی می بخشد. برای این منظور باید عادت به پیشرفت و بهروزی در ما به وجود آید و نوعی توجه فکری ایجاد شود که به کمک آن تاثیر قوی تری بر زندگی خود و دیگران بگذاریم. باید سطح فکر خود را بالا تر ببریم تا به سطحی بالا تر از موفقیت فردی و حرفه ای دست یابیم.
به محض این که افکار منفی در ذهن ما وارد شدند، باید هوشیار باشیم و متوجه وجود آنها شویم، به خود صدمه نزنیم و با آنها نجنگیم، بلکه به سادگی آن الگوی ذهنی منفی را در هم بریزیم واین کار را با سرعت و به محض ملا حظه آن فکر منفی، انجام دهیم و سپس به جای آن تخم های تازه ای از موفقیت ها را در ذهن بکاریم.
۱) ابتدا ببینید چه می خواهید؟ اگر خواهان شور و شوق، شادی و تسلط بر زندگی خود هستید، پس می دانید که چه می خواهید.
۲) باید انگیزه و اهرمی روانی در خود ایجاد کنید. از نفرتی که از رنج و علا قه ای که به کسب لذت دارید، استفاده کنید تا تغییرات لا زم را به وجود آورید و زندگی خود را به سطحی بالا تر ارتقا دهید.
۳) الگوهای محدود کننده را در هم بشکنید و بهترین راه، گرفتن «رژیم فکری» است.
در ده روز آینده که بهتر است از همین لحظه آغاز شود، خود را مقید کنید که کنترل کامل همه قوای فکری و عاطفی خود را به دست گیرید و در این مدت دچار افکار و احساسات تضعیف کننده و منفی نشوید. ساده ترین راه برای رفع نگرانی عبارتند از: «توجه به راه حل». از خود بپرسید: «در این لحظه چه باید بکنم تا وضعیت بهتر شود؟» به جای «نگرانم» بگویید: «کمی فکرم مشغول است».
در زندگی هرگز بیش از ۱۰ درصد از وقت خود را صرف هیچ مشکلی نکنید. ۹۰ درصد بقیه را به راه حل بیندیشید و مهمتر این که انرژی خود را به خاطر مسائل کم اهمیت هدر ندهید و یادتان باشد که بیشتر مسائل کم اهمیت هستند.
این روزه فکری ۴ قانون ساده و هم دارد:
۱) در این ده روز هیچ گونه فکر و احساسی منفی و تضعیف کننده به خود راه ندهید واز سوالا ت، کلمات و تمثیل های ناتوان کننده، دوری کنید.
۲) وقتی فکر منفی به سراغ شما آمد، از سوالا ت «مشکل گشا» استفاده کنید. مثلا «کدام جنبه آن خوب است. چه چیزی هنوز کامل نشده است؟» هر صبح از خود سوالا ت نیروبخش صبحگاهی را بپرسید و قبل از خواب هم، سوالا ت نیروبخش شبانه یا هر سوال مفید دیگر را مطرح کنید.
۳) در این ده روز توجه داشته باشید که فقط به راه حل مشکلا ت فکر کنید، نه به مشکلا ت وقتی مشکلی به نظرتان رسید، فکر خود را متوجه راه حل های ممکن کنید.
۴) اگر در این ده روز دچار لغزش شدید و خود را در افکار منفی دیدید، خود را سرزنش نکنید و ناراحت نشوید. چنان چه بلا فاصله فکر خود را عوض کردید، این خطا قابل گذشت است. اما اگر بیش از یک دقیقه افکار منفی ادامه یافت تا صبح روز بعد صبر کنید و از روز بعد به مدت ده روز دیگر روزه فکری را ادامه دهید.
● ده احساس نیروبخش
۱) احساس عشق و محبت:
هر نوع ارتباط انسانی، یا پاسخی است به محبت یا فریادی برای کمک. اگر کسی با حالت رنجش و عصبانیت نزد شما آمد و شما مرتبا پاسخ او را با محبت و گرمی دادید، کم کم روحیه او تغییر می کند و از شدت عواطف او کاسته می شود.
«اگر می توانستید به قدر کافی دوست بدارید مقتدرترین مرد جهان می شدید.»
۲) قدرشناسی و سپاس:
اگر این دو احساس را در زندگی خود داشته باشید، زندگیتان بسیار پرمعنی و پربار می شود. ایجاد این دو احساس، ایجاد زندگی است. همیشه قدرشناس و شکرگزار باشید.
۳) کنجکاوی:
اگر می خواهید کسالت شما رفع شود، کنجکاو باشید. اگر کنجکاو باشید همه گرفتاری ها کم اهمیت می شود و به طور خودکار به مطالعه رو میآورید. کنجکاوی را در خود تقویت کنید تا زندگی شما به صورت مطالعه ای بی پایان و لذت بخش درآید.
۴) شور و هیجان:
مانند ایجاد محبت و گرمی و سپاس و کنجکاوی است. باید تصمیم بگیریم که چنین احساسی داشته باشیم. از جسم خود استفاده کنید و با حرکات و حتی نفس کشیدن خود سعی در هیجان زدگی کنید.
۵) اراده و قاطعیت:
اگر می خواهید ارزشی جاودانی در این جهان، خلق کنید باید حتما این احساس را داشته باشید. این احساس به شما می گوید که چگونه با مشکلا ت و ناراحتی ها مقابله کنید و یاس و سرخوردگی ها را برطرف سازید. اراده و تصمیم، یعنی استفاده از قدرت برقآسای تعهد و الزام. همین که تصمیم قاطع به انجام کاری بگیرید، به طور خودکار، هر عملی را که برای رسیدن به هدف لا زم باشد، انجام می دهید. «تصمیم و قاطعیت، بیدارباشی است به اراده انسانی» قاطعیت بی جا، زیانآور است و انعطاف انسان را کم می کند.
۶) انعطاف پذیری و نرمش:
فقط همین مورد می تواند ضامن موفقیت شما باشد. تمام آن نشانه های عمل و آن چیزهایی که در نظر شما عواطف «منفی» تلقی می شوند، پیام هایی هستند که به شما می گویند انعطاف داشته باشید!
انعطاف پذیری، عامل خوشبختی انسان است و البته میزان شادمانی ما نیز وابسته به همین عامل است.
۷) اعتماد به نفس:
اعتماد به خویشتن، احساسی است که همه ما به آن نیاز داریم. عواطفی که شایسته شماست، در نظر آورید و به آن ها یقین داشته باشید. یکی از راه های ایجاد ایمان و اعتقاد تمرین است. برای ایجاد اعتماد به نفس دست به عمل بزنید و از ثمرات عجیب این احساس در همه جنبه های زندگی بهره مند شوید.
به یاد داشته باشید بسیاری از کسانی که به موفقیت های چشمگیر نائل شده اند، کسانی هستند که برای اقدام به عمل، دلا یل خیلی محکمی نداشته اند، بلکه براساس ایمان و باورهای خود عمل کرده اند.
۸) خوشرویی:
بین شادی درونی و لبخند ظاهری تفاوت زیادی است. خوشرویی اعتماد به نفس شما را زیاد می کند زندگی را دلپذیرتر می سازد و اطرافیان را نیز شاد می کند.
شادی و خوشرویی، عواطف ترس، آزردگی، خشم و ناکامی، یاس، افسردگی، احساس گناه و ناتوانی را زایل می کند. خوشرویی نشانه هوش فوق العاده است. زیرا هنگامی که احساس شادی می کنید، بهتر می توانید هر نوع مشکلی را که بر سر راه شماست، برطرف کنید.
۹) سلا مت و شادابی:
اگر مراقب وضع جسمانی خود نباشید، مشکل است که احساس شادابی کنید. مهمترین راه سلا مت جسمی این است که یاد بگیریم به طرز صحیح نفس بکشیم. مصرف انرژی باعث می شود که سلا مت بمانیم. جنبش و حرکت انرژی عصبی را افزایش می دهد. احساس شادابی و سرزندگی بسیار مهم است و موجب رفع بسیاری از عواطف منفی می شود.
۱۰) کمک و خیرخواهی:
اگر همیشه طوری نسبت به خود و دیگران بخشنده باشید که بدانید زندگی شما موثر و وجود شما مفید است، خود را بیشتر با دیگران مرتبط می یابید و چنان احساس افتخار و اعتماد به نفس پیدا می کنید که هرگز از طریق پول، موفقیت، شهرت و قدرشناسی به دست نمیآید. احساس خیرخواهی زندگی را ارزشمند می کند.
منبع :ویستا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *