راه‌های غلبه بر تنبلی

راه‌های غلبه بر تنبلی
تنبلی در انواع مختلف و با میزان متفاوت در همه وجود دارد.
از این‌رو فراگیری روش‌های بهره گرفتن از این تنبلی و تبدیل آن به فعالیت مفید، ارزشمند است. شرط اول برای غلبه بر تنبلی پیشگیری …

تنبلی در انواع مختلف و با میزان متفاوت در همه وجود دارد.

از این‌رو فراگیری روش‌های بهره گرفتن از این تنبلی و تبدیل آن به فعالیت مفید، ارزشمند است. شرط اول برای غلبه بر تنبلی پیشگیری از به‌وجود آمدن احساس سرزنش نسبت به خود و سپس بهره‌گیری مثبت از آن است.

تنبل‌ترین افراد اغلب باهوش‌هستند

زیرا آنها همیشه از زیر انجام کار در می‌روند و یا قصد دارند روشی برای آسان‌تر به انجام رساندن کارها پیدا کنند و از این‌رو از خلاقیت خود بیشترین بهره را گرفته و با ایده‌هایی مبتکرانه و جدید مانند اختراع کامپیوتر، مایکروویو، ماشین… ظاهر می‌شوند. به نظر می‌رسد اگر از این منظر به تنبلی نگریسته شود، تنبلی دیگر یک خصیصه منفی نبوده و بهره‌وری را همراه خواهد داشت.
ساخت مانع:

افراد تنبل اغلب از انجام کارهای سخت بیزارند. از این‌رو توصیه می‌شود تا برای غلبه بر تنبلی همیشه برای انجام سخت‌ترین کارها، برای خود محدودیت‌هایی ایجاد کنند.

برای مثال اگر تماشای تلویزیون را به کار کردن ترجیح می‌دهند، کنترل تلویزیون را جایی قرار دهند که دستیابی به آن سخت‌تر از انجام کار باشد.

این در حالی است که افراد تنبل هرگز بدون دردست داشتن کنترل به تماشای تلویزیون نمی‌پردازند و قطعاً انجام کار را ترجیح خواهند داد و یا این‌که مثلاً به دیگران بگویند که اگر این پروژه امروز به اتمام نرسد ماشین آنها را خواهند شست و …

با این روش تمام احتمالات به تعویق انداختن کار منتفی خواهد شد.
لیست‌بندی:

افراد تنبل معمولاً برای به تعویق انداختن انجام کارهای سخت به انجام تعداد زیادی کار آسان می‌پردازند و اگرچه پویایی خود را حفظ کرده‌اند اما مهم‌ترین کار خود را انجام نداده‌اند. از این‌رو توصیه می‌شود تا با قرار دادن سخت‌ترین کار درصدر لیست انجام وظایف و انجام به موقع آن مانع از ظهور تنبلی شوند.
تقسیم وظایف:

افراد تنبل تمایل زیادی به مشاغل مدیریتی دارند زیرا این قدرت را به آنها می‌دهد که در عین این‌که فعال به نظر می‌رسند کارها را نیز به دیگران محول می‌کنند.

از این‌رو با آگاهی از روش‌های تقسیم وظایف و محول کردن آنها انجام کارها آسان‌تر خواهد شد.
به صورت خودکار درآوردن:

به جای انجام دادن یک کار به‌طور مداوم، توصیه می‌شود تا راهی برای به صورت خودکار درآوردن آن پیدا شود.

این کار نیاز به خلاقیت دارد و افراد تنبل هم دارای خلاقیت زیادی هستند.
حذف کردن:

همواره با نگاه مجدد به لیست وظایف، تعدادی از کارهای غیرضروری خط می‌خورند و از لیست حذف می‌شوند.
آسان‌سازی:

شروع انجام کارهای پیچیده و سخت نیاز به همت و اراده دارد. برای آسان شدن انجام این کارها توصیه می‌شود تا روش‌هایی برای آسان‌سازی کار انجام شود. برای مثال لیستی از اقدامات، محدودیت‌ها و … تهیه شده و سپس طبق برنامه‌ریزی اقدامات صورت گیرد تا از صرف انرژی اضافه نیز خودداری شود.

جلوگیری از انجام کار در آخرین لحظات: بدین‌منظور توصیه می‌شود تا افراد تنبل، شرایط لحظات نهایی را قبل از فرارسیدن آن بازسازی کنند. برای مثال از دوست خود بخواهند تا قبل از لحظه نهایی بدون اطلاع برای آنها ۱۰ ایمیل اخطار ارسال کند.
قرار دادن جایزه:

افراد تنبل باید برای خود جایزه قرار دهند و هر بار پس از انجام بموقع کارها، خود را با دیدن یک فیلم، خوردن خوراکی مورد علاقه و … تشویق کنند.
ایجاد هیجان:

گاهی اوقات تنبلی به دلیل خسته‌کننده بودن کار رخ می‌دهد.

از این‌رو توصیه می‌شود کارهای پرهیجان درصدر لیست قرار بگیرند تا انجام کارهای خسته‌کننده مانع از انجام آنها نشود.

پس از آن برای انجام کارهای کسل‌کننده مثل مورد بالا، جوایزی در نظر گرفته شده و به جای فکر کردن به سخت بودن کار، به فواید انجام آن تمرکز شود.
منبع :آفتاب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *