راه های تقویت حافظه: واژگان “خاص”

راه های تقویت حافظه: واژگان “خاص”

ده ها مورد از راههای تقویت حافظه در اطراف ما وجود دارد که هر کدام از این راه های تقویت حافظه کاربرد خاص خود را دارند. در این جا قصد نداریم تمام راه های تقویت حافظه را با هم مرور کنیم و واقعیت این است که نمی توانیم همه راه های تقویت حافظه را از نظر بگذرانیم، اما می توانیم به یکی از آن ها اشاره کنیم. روش واژگان خاص یکی از راه های تقویت حافظه می باشد که از مکانیزم کلی تداعی بهره می برد و کاربرد بسیار زیادی دارد. این یکی از راههای تقویت حافظه طرفداران زیادی دارد. بنابراین بیایید این یکی از راههای تقویت حافظه را بیاموزیم.

راه های تقویت حافظه : راههای تقویت حافظه واژگان “خاص” ( استراتژی کلی )

همانند سایر راه های تقویت حافظه (سیستم های حافظه) اینجا هم کلمه ی کلیدی “تداعی” می باشد . در ضمن یادگیری زبان ، خوب است که صدا ها ، تصویر ها و مشابهات را با هم مرتبط کنیم . این واقعیت را بپذیریم که صداها ، تصویر ها ، و … زبان های مشخصی از یک “خانواده” هستند و کلمات مرتبطی در این زبان ها موجود است .

راه های تقویت حافظه : راههای تقویت حافظه واژگان “خاص” ( مثالی از یک کلمه )

برای اینکه متوجه این شیوه ی برقراری پیوند در این راه تقویت حافظه شوید، بیایید چند واژه از زبان های انگلیسی ، فرانسوی ، لاتین، و آلمانی را در نظر بگیریم . فرض کنید می خواهید واژه ی انگلیسی vertigo را به خاطر سپارید . این کلمه در انگلیسی به معنی گیجی یا حالتی است که در آن سرگیجه و عدم تعادل ، احساس می کنیم . برای ثبت این واژه در حافظه ی خود ، می توانید نوای این کلمه را به عبارت Where to go مربوط کنید (این عبارت متشکل از سوالی است که ممکن است هنگامی که احساس می کنید دنیا دور سرتان می چرخد از خود بپرسید ! ) .

راه های تقویت حافظه : راههای تقویت حافظه واژگان “خاص” ( مثالی دیگر )

دو واژه ی انگلیسی که بسیاری از افراد آن ها را اشتباه می گیرند acrophobia و agoraphobia هستند . واژه ی اول ، ترس شدید از بلندی و واژه ی دوم ترس شدید از مکان ها و فضای باز است . تفاوت این دو واژه را به آسانی می توان با مرتبط کردن acro در کلمه acrophobia با کلمه ی acrobat (= بندبازی در ارتفاع زیاد) در ذهن تثبیت کرد . همچنین می توان بخش اول کلمه ی agoraphobia یعنی agora را با کلمه ی agriculture (=کشاورزی) ارتباط داد که در ذهن تصویر فضاها و دشت های باز را تداعی می کند .

راه های تقویت حافظه : راههای تقویت حافظه واژگان “خاص” ، زبان های خارجی تشکیل دهنده گروه های خاصی است

اگر بدانیم که زبان های خارجی تشکیل دهنده ی گروه های خاصی است، یادگیری آنها آسان تر خواهد بود. در عمل، همه ی زبان های اروپایی، به استثنای فنلاندی، مجارستانی، و باسک، بخشی از گروه “هندی – اروپایی” به شمار می آیند و در نتیجه، این زبان ها شامل واژگانی می شوند که از نظر آوا (تلفظ) و معنی مشابه یکدیگر هستند. برای مثال، کلمه ی father به معنی پدر را در نظر بگیرید. این واژه در زبان آلمانی vater، لاتین pater، فرانسوی pere، ایتالیایی و اسپانیایی padre می باشد.

راه های تقویت حافظه : راههای تقویت حافظه واژگان “خاص” ، اطلاع از زبان لاتین

داشتن اطلاعاتی از زبان لاتین می تواند کمک بسیار زیادی در فهمیدن تمام زبان ها نماید؛ چرا که در آن زبان ها بسیاری از واژه ها مشابهند. واژه عشق در زبان لاتین amor است. در زبان انگلیسی هم واژه ای که مربوط به عشق است، کلمه ی amorous می باشد که به معنی عاشق، شیفته، یا وابسته به عشق است. ارتباط این کلمات واضح است. همچنین، واژه ی خدا در زبان لاتین Deus می باشد. در زبان انگلیسی، کلماتی مثل deity و deify به ترتیب به معنی مقام الهی و پرستیدن به کار می روند. زبان فرانسوی از سخنان اعضای لژیون رومی مشتق شده که در زبان آنها واژه ی سر معادل testa بوده و بنابراین در زبان فرانسه این واژه معادل tete است. حدودا 50 درصد زبان متداول انگلیسی، از زبان لاتین (و یونانی) مشتق شده است و این اتفاق به طور مستقیم یا از طریق فرانسوی نورمن گرفته که این امر، دلیل وجود تشابهات بسیار در زبان انگلیسی و فرانسوی است.

راه های تقویت حافظه : راههای تقویت حافظه واژگان “خاص” ( ارتباطی جالب از راه های تقویت حافظه )

علاوه بر تشابهاتی که بر اساس گروه بندی های میان زبان ها وجود دارد، کلمات بیگانه را می توان به شیوه ای نه چندان متفاوت با روش پیشنهادی برای به خاطر سپردن واژه های انگلیسی در ذهن تثبیت نمود. حال که در خصوص زبان فرانسوی صحبت شد، دو مثال شایان ذکر است. در زبان فرانسوی،واژه ای که برای کتاب استفاده می شود، livre است. اگر به چهار حرف اول کلمه ی انگلیسی library توجه کنید ، این واژه ی فرانسوی را آسان تر به حافظه می سپارید. همچنین، همچنین معادل قلم در زبان فرانسوی plume است. این کلمه در زبان انگلیسی اشاره به پرِ پرندگان دارد، به خصوص پرهای بزرگی که برای تزئین و آراستن استفاده می شود. این تعبیر به سرعت قلم های پری را به خاطر می آورد که قبل از اختراع قلم نی، خودنویس و خودکار از آن ها بسیار استفاده می شد. ارتباطی که بین این کلمات برقرار شد، به خاطر سپردن واژه ی فرانسوی plume را آسان تر می سازد .
به غیر از واژه های لاتین ، یونانی و فرانسوی ، بخش عظیمی از زبان انگلیسی متشکل از واژه های آنگلوساکسُن (انگلیسی و ساکسُنی) و آلمانی است . این واقعیت سبب شده که واژه های متعددی در زبان های آلمانی و انگلیسی یکسان باشند: arm، hand، bank، wolf و سایر واژه های زیادی مشابه باشند : night ، light(licht) ، ship(schiff) ، stick(stock) ، book(buch)house(haus).
بنابراین، یادگیری زبان مادری و همچنین زبان کشور های دیگر، حتما نباید تجربه ای تلخ، خسته کننده، ناامید و افسرده کننده باشد. این یادگیری تنها نیازمند سازماندهی اطلاعاتی به یکی از راه های تقویت حافظه است که قصد دارید بیاموزید . این عمل باید به یکی از راه های تقویت حافظه صورت گیرد که ذهن شما را قادر سازد هرگونه اطلاعات قابل دسترسی را “به دام بیندازید”. امیدواریم از راههای تقویت حافظه ی گفته شده در این مقاله بهره کافی برده باشید در مقالات دیگر به طور مفصل تری در مورد راه های عملی تقویت حافظه سخن خواهیم گفت . البته همین روش که یکی از بهترین راههای تقویت حافظه بود، می تواند در کاربرد های عملی بسیار گسترده ای ظاهر شود و از جمله راههای تقویت حافظه است که می تواند کاربرد گسترده ای داشته باشد. به غیر از زمینه ی کاربرد این رویه موفق در راه های تقویت حافظه در واژگان، می توانیم از این روش در ثبت وقایع مهم ( در همین سایت توضیح داده شده است ) و یا ثبت شماره تلفن ها و غیره استفاده کنیم. البته این را هم بدانید که راه های تقویت حافظه بی شمار هستند و این نکته به شما نوید آن را می دهد که هرگز مایوس نشوید و بدانید که بالاخره یک روش خوب را خواهید یافت.
منبع :studyskill.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *