راه های کاهش اضطراب

راه های کاهش اضطراب

راه های کاهش اضطراباضطراب یکی از شایع ترین حالات روحی است که تقریباً در همه انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می کند. اضطراب امتحان نیز معمولاً با نزدیک شدن امتحانات مشکل شایع افراد است. به طوری که هرکسی در طول زندگی خودحداقل یک بار این احساس را تجربه کرده است.

انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش به وسیله دیگران حداکثر امتیاز ممکن را کسب کند. به همین خاطر هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار می گیرد دچار اضطراب می شود. هرچند بارها و بارها تمرین کرده باشد.
دانش آموزی که درسش را خوانده و یا فردی که برای استخدام باید در مصاحبه شرکت کند اگرچه می داند از او سؤالات معمولی پرسیده خواهد شد، اما با نزدیک شدن زمان خاص آزمون مضطرب تر می شود، چون که برای اکثر مردم کلمه امتحان یادآور جلسات خشکی است که امتحان دهندگان باید با سکوت کامل در آن حضور پیدا کرده و گاهی اخطارهای پیاپی همراه با قوانین خشک، رسمی و انعطاف ناپذیر که بر مبنای بی اعتمادی به دانش آموز است بر شدت ترس و نگرانی دانش آموزان می افزاید. البته مقدار اندکی اضطراب در فرد هم طبیعی و هم لازم است، چون موجب ایجاد تحرک و رقابت در او می شود، ولی اگر از حد بگذرد برایش مشکل ساز شده به طوری که با داشتن اطلاعات و مهارت قادر نخواهد بود امتیاز لازم را کسب نماید.
اضطراب امتحان نوعی خودمشغولی ذهنی است که با خود پنداره ضعیف و تردید فرد درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالباً با شناخت منفی، تمرکز نداشتن حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است البته چند راه برای کم کردن اضطراب در بچه ها وجود دارد:
۱) یادآوری اینکه همواره به خدا توکل و هر کاری را با نام او شروع کند، زیرا یاد خدا آرامش دهنده دل های بی قرار است.
۲) بر توانایی های فرزندمان تأکید کنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.
۳) عملکرد فرزند را با خودش مقایسه کرده در صورت پیشرفت او را تشویق کنیم و در غیر این صورت درصدد علت یابی و رفع آن باشیم.
۴) امتحان جزئی از فرآیند آموزش است آن را طبیعی و معمولی جلوه دهیم.
۵) شرایط فیزیکی و عاطفی مناسب در خانواده را در ایام امتحانات مهیا کنیم.
۶) از ابتدای سال تحصیلی فرزندمان را با نحوه برنامه ریزی صحیح و روش مناسب مطالعه و مرور درس آشنا سازیم تا در زمان امتحان از انباشته شدن مطالب درسی بکاهیم.
۷) آخرین وضعیت درسی او را از معلم یا معلم هایش جویا شویم تا بتوانیم بهتر به او کمک کنیم.
۸) در ایام امتحان از شرکت در جشن ها و میهمانی ها یا برگزاری آنها حتی الامکان خودداری کنیم.
۹) برای ایجاد تنوع و رفع خستگی فرزندانمان در ایام امتحان زمانی را برای تفریح و یا بازی و تماشای تلویزیون در نظر بگیریم.
۱۰) ساعت خواب فرزندان طوری تنظیم شود که خواب مورد نیاز تأمین شود. شب ها زودتر بخوابند تا صبح زود بیدار شوند. مطالعه تا نیمه های شب علاوه بر خستگی یادگیری را کاهش می دهد.
۱۱) به فرزندان آموزش دهیم که دعا باعث آرامش و رسیدن به موفقیت می شود اما شرط استجابت آن تلاش و کوشش خود ماست.
۱۲) برنامه امتحانی را در محلی نصب کنیم و به آنها بگوییم روی هر امتحانی که می دهند یک خط بکشند چون این کار باعث ایجاد آرامش و احساس نزدیکی به پایان امتحان را دارد.
۱۳) بهتر است معلمان محیط مساعد و آرامی را برای دانش آموزان در جلسه امتحان فراهم نمایند.
۱۴) توجه داشته باشیم با تمام تلاش و کوشش ها اگر فرزندمان نمره بدی در امتحانات قبلی گرفته این موضوع به معنی بد بودن آنها نیست بلکه بدان معناست که فعالیت او در درس کم بوده و یا مفاهیم اساسی آن درس را نمی داند.
منبع :ویستا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *