رفع سرماخوردگي با آب درماني

رفع سرماخوردگي با آب درماني

سرماخوردگي و گلودرد يك عفونت حاد (كوتاه مدت ) ويروسي در قسمت مجراي تنفسي فوقاني است كه از طريق هوا (عطسه يا تماس با افراد مبتلا به بيماري،) از فردي به فرد ديگر سرايت مي كند.

آب ريزش و گرفتگي بيني ، گلو درد ، بي تابي و التهاب از جمله علايم عمده سرماخوردگي است . بيشتر اوقات گلو درد علاوه بر سرماخوردگي ، مي تواند علايم جدي برخي از بيماري ها مانند گلودرد استرپتوككي (ميكروبي) كه احتياج به تشخيص پزشكي و درمان با آنتي بيوتيك دارد ، باشد . وقتي كه عفونت ويروسي است ،‌آنتي بيوتيك ها تأثيري در بهبود سرماخوردگي ندارند. لذا براي رهايي هرچه سريع تر علاوه بر مراجعه به پزشك ، لازم است فرد تغذيه مناسب داشته و نكات مهمي را رعايت كند. هم چنين استفاده از برخي گياهان جهت درمان مفيد است . به شرط آن كه از انواع بهداشتي و مناسب آن ها استفاده شود.
عامل سرماخوردگي يك ويروس است كه باعث التهاب مجاري تنفسي مي شودو قابل انتقال بوده و واگيردار است . اكثر افراد تصور مي كنند سرماخوردگي با قرارگرفتن در معرض هواي سرد و پوشيدن لباس كم و يا … بروز مي كند! در صورتي كه دليل اصلي آن قرار گرفتن افراد در فضاهاي بسته وبدون رطوبت و دركنارافراد مبتلا و در اثر انتشار ويروس ها مي باشد.
شيوع سرماخوردگي در كودكان بيش از بزرگسالان است؛ چه سيستم ايمني كودكان نسبت به افراد بزرگسال ضعيف تر است .
گرفتگي بيني ، سردرد ، آب ريزش بيني و چشم ها ، سرفه خشك به همراه بلغم و عفونت حنجره را مي توان از علايم سرماخوردگي برشمرد.
متخصصان معتقدند مصرف سير چه به صورت خام و چه به صورت پخته در كاهش دوره سرماخوردگي مؤثر است .
در صورت ابتلا به سرماخوردگي ، فرد بايد دوره بيماري را طي كندكه معمولاً يك هفته طول مي كشد و تقريباً مي توان گفت هيچ دارويي براي ازبين بردن آن وجود ندارد.
در طول دوره بيماري بهتر است بدن را گرم نگه داريد و از مايعات و غذاهاي آبكي استفاده نماييد.
مي توانيد از مسكن جهت تسكين درد عضلات و مفاصل استفاده كنيد . توصيه مي شود از داروهاي ضد احتقان بيش از 5 روز استفاده نكنيد ؛چه عوارضي از جمله سرگيجه به همراه دارد.
در صورت تب بالاي 38 درجه سانتي گراد مراجعه به پزشك ضروري است . هم چنين چنان چه علاوه بر تب ، فرد با مشكل گرفتگي ، تنفس ، سرگيجه ، آبي شدن رنگ زبان و لب ها مواجه بود مراجعه فوري به اورژانس لازم است .
آب درماني در سرماخوردگي
آب درماني يكي از روش هاي مؤثر براي درمان بسياري از بيماري ها شناخته شده است كه سرماخوردگي يكي از آن ها است . در زير به برخي از روش هاي استفاده از آب جهت بهبود سرماخوردگي اشاره مي شود:
ـ با مشاهده علايم سرماخوردگي ، چه خوب است كه در يك وان آب گرم بنشينيد ( به مدت 20 دقيقه).
ـ‌ در حالت تب ، قرار دادن پارچه اي آغشته به آب سرد بر روي پيشاني به كاهش دماي بدن كمك مي كند. البته لازم است هر چند دقيقه يك بار با گرم شدن پارچه ، آن را مجدداً با آب سرد بشوييد و مجدداً در ناحيه قرار دهيد . البته پارچه خيس را مي توانيد در نواحي قفسه سينه ، پشت زانوها و بازوها نيز قرار دهيد . بسيار گفتني است در صورت تب شديد پارچه را با آب ولرم خيس كنيد.
ـ دوش گرفتن با آب سرد و يا كمي ولرم نه تنها باعث تحريك سيستم گردش خون مي شود ، به آرامش اعصاب هم كمك مي كند. متخصصان معتقدند دوش آب سرد در جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي مؤثر است .
ـ حمام بخار نيز در اين شرايط بسيار مفيد است و به رفع التهاب و احتقان كمك مي كند. حمام بخار براي مجاري تنفسي نيز مفيد است . اين روش به رفع ترشحات بيني و گرفتگي بيني كمك مي كند.
ـ همان طور كه اشاره شد ، نشستن در وان آب گرم نيز بسيار مفيد است ولي آن چه بايد مورد توجه قرار گيرد اين كه بايد بدن را كاملاً بپوشانيد و در يك رختخواب گرم استراحت كنيد.
در مواقع تب ،پاشويه با آب سرد و نمك به كاهش تب كمك مي كند . البته بعد از اين كار ، پا را كاملاً خشك كرده و چند دقيقه دور آن پارچه بپيچيد.
ـ تأمين آب مورد نياز بدن نيز نكته ديگري است كه بايد مد نظر قرار گيرد. نوشيدن آب و چاي كم رنگ ولرم در رفع تب و بهبود سرماخوردگي تأثير دارد.
ـ در ضمن بهتر است فرد بيمار با آب نمك قرقره كند. قرقره آب نمك براي درمان گلودرد مناسب است . بدين منظور يك قاشق چاي خوري نمك را داخل يك ليوان آب ولرم حل كرده ، سپس با آن قرقره كنيد.
نكته مفيد : قرار دادن پياز قاچ شده در گوشه هاي منزل ، باعث جذب ميكروب ها شده و به پاكي محيط كمك مي كند.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي ،شماره 80.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *