رنگ درمانی چیست؟

رنگ درمانی چیست؟
رنگ درمانی یك روش جدید نیست و پیشینه كهن دارد. این روش درمانی را هزاران سال پیش در معبد «نور و رنگ شفابخش» در منطقه هلیوپولیس مصر باستان و در یونان پیش از میلاد مسیح و در فرهنگ‌های باستانی چین و هند استفاده می‌كرده‌اند.

نفوذ رنگ‌‌ها و اثرگذاری آن‌ها را در بدن انسان به طرق گوناگون ثابت كرده‌اند. پژوهش‌های متعدد درباره علل ترجیح رنگی بر رنگی دیگر، آثار رنگ‌ها بر ذهن آدمی، بر رفتار آدمی، بر حس تعادل فكری و جسمی، در تولید شادمانی یا افسردگی، در تولید آرامش یا بی قراری و چندی موارد دیگر سال‌ها در جریان بوده‌اند و آثار رنگ‌ها را در زندگی انسان نشان داده‌اند.

پژوهش‌های جدیدتر سال‌های اخیر نیز گزارش داده‌اند كه استفاده دقیق از رنگ‌هایی خاص می‌تواند آثار مفید در سلامتی و تعادل فكر، در آرامش جسمی و روانی، در بازیابی سریع‌تر تندرستی در دوران نقاهت و در تحریك یا تشویق مثبت كودكان کم هوش داشته باشد.
رنگ‌های خاص بی‌تردید آثار اقتصادی (فروش تولیدات، خدمات)، آثار اجتماعی (كسب اعتماد و احساس رضایت، یا تحریك و تشویق توده‌های مردم و بسیاری موارد دیگر)، آثار جنسی (تحریك یا جذب جنس مخالف)، آثار روانی (خوشحالی یا افسردگی)، آثار تعلیمی و تربیتی (به ویژه برای كودكان) و چندی دیگر دارند.

رنگ زرد را در آیین بودائیسم، رنگ كاه گلی را در آیین تصوف، رنگ سرخ را در آیین كمونیسم، و رنگ سیاه را در مراسم سوگواری همه ملل بر رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

محبوب‌ترین رنگ‌ها بین عامه مردم غرب رنگ آبی است. پس از آن رنگ سرخ است. نفرت انگیزترین رنگ، بنا به تحقیق روانشناسی به نام گرنجر از دانشگاه دورهام، رنگ زرد است. چندی پیش در انستیتوی هنرهای معاصر لندن، درون سه تالار را سه رنگ متفاوت زدند و در هر سه آن‌ها تعدادی اسباب‌های بازی فكری قرار دادند. حاصل این كه پس از چند روز افرادی كه در تالار زرد رنگ گرد می‌آمدند، همه اسباب‌های بازی‌های فكری آن تالار را یا شكستند یا دزدیدند، ولی چنان پدیده‌ها در دو تالار دیگر اتفاق نیفتاد. هیچ توضیحی برای چنان رفتار ناپسند به غیر از رنگ تالار یافت نشد. این دستاورد پژوهشی زمینه فرضیه پردازی‌های روانشناختی و جامعه شناختی شده و از جمله آن‌ها یكی این است كه تعداد و چگونگی تبهكاری در هر خیابان شهر، بستگی به رنگ نور چراغ‌های آن خیابان دارد. پاسخ قطعی به این گونه مسائل نظری را پژوهش های بیشتر عرضه خواهند كرد.

مسئله‌ای جدا از رنگ‌ها ولی مربوط به آن‌ها این است كه تنها رنگ‌ها نیستند كه بر ما نفوذ دارند و آثار گوناگونی بر ما می‌گذارند، بلکه شكل شیء نیز بی‌تردید آثاری بر انسان دارد. اشكال اشیاء مختلف، دلالت بر تولید آثاری با ریشه‌های عمیق روانی بر انسان دارند، و آن‌گاه كه اشكال اشیاء را با رنگ‌ها پیوسته می‌كنیم یا به طریقی ربط می‌دهیم، كل موضوع پیچیدگی و شگفتی بیش‌تر می‌یابد. تئوگیمبل كه یكی از مشهورترین رنگ درمانگران انگلستان است در تحقیقی كه روی 1100 آدم بالغ در انگلستان انجام داده گزارش می‌دهد كه نه تنها بیش‌تر مردم رنگ آبی را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند بلكه رنگ‌ها و شكل‌های اشیاء را به طرقی شگفت‌انگیز به یكدیگر ربط می‌دهند.

واكنش ما به رنگ، به احتمال زیاد واكنشی عاطفی است، در حالی كه واكنش ما به شكل، واكنشی فكری است. روانشناسی مشهور به نام دیوید كتس در تحقیقی كلاسیك، از گروهی كودك خواست كه دوایری سبز رنگ را با مجموعه‌ای از دوایر سرخ رنگ و مثلث‌های سبز رنگ كنار هم بچینند. كودكان بی‌درنگ هر شكل را كنار شكل همرنگ آن گذاشتند یا به عبارت دیگر اشیاء را با رنگ آن‌ها طبقه‌بندی كردند. او همین آزمایش را با گروهی بزرگسال انجام داد و دید كه هر یك از افراد گروه، پیش از طبقه‌بندی می‌پرسد كه اشیاء ‌در دسترس را باید براساس شكل یا رنگ آن‌ها طبقه‌بندی كند.

به هر حال ما درباره اهمیت و ماهیت رابطه بین رنگ و شكل هنوز خیلی كم می‌دانیم. برخی فرهنگی‌های باستان شناختی عمیق از این مسئله داشته‌اند و آثاری كه نمودارهای جالب آن شناخت هستند باقی گذاشته‌اند ولی من اینجا بیش از این به این مسئله می‌پردازم.

رنگ درماني بوسيله آب :

آب پديده اي است كه انسان براي زنده ماندن شديدا به آن نيازمند است . برخي از افراد به دلايلي مقدار اندكي آب را بصورت روزمره مورد استفاده قرار مي دهند و آن مقدار بسيار كمتر از ميزان نياز بدن آنان مي باشد . بايد توجه داشته باشيد كه شب هنگام و صبح ها پس از بيدار شدن حتما بايد آب نوشيد ، زيرا اين عمل باعث مي گردد كه نيازمندي بدن به آب رفع شده و سمومي كه در طول روز از صرف غذاها در بدن جمع شده بوسيله ادرار به راحتي از بدن دفع گردد .

براي اينكه آب را براي درمان دردها و ناراحتي هاي خود مورد استفاده قرار دهيد ، بايستي آنها را با مقداري از فركانس رنگ و نور در هم آميزيد تا مفيد واقع گردد . چندين روش وجود دارد كه به طريقه آنها مي توان انرژي رنگ ها را به آب انتقال داد . يكي از اين روش ها كه بسيار ساده مي باشد ، استفاده از يك ليوان پر از آب است .

براي اينكار يك ليوان را پر از آب كرده و در دست خود نگه داريد . دست ديگرتان را نيز بر دهانه ليوان بگذاريد . اين حالت نبايد به گونه اي باشد كه روي ليوان را بگيرد ، بلكه فاصله اي حدود 5 تا 6 سانتيمتر ميان دست شما و دهانه ي ليوان لازم است . پس از آن بر روي رنگ خاصي كه مورد نظرتان است تمركز داشته باشيد و به تنفسهاي عميق و يكنواخت ادامه دهيد .

بدين ترتيب انرژي رنگ مورد نظرشما از طريق دستانتان به ليوان منتقل خواهد شد . اين روش را 3 تا 5 دقيقه ادامه داده و پس از اتمام ، آب درون ليوان را جرعه جرعه و به آرامي بنوشيد .

يكي ديگر از روشهاي رايج شارژ كردن آب با رنگهاي درماني ، استفاده از انرژي خورشيد است . براي اين منظور شيشه صاف و تميزي را پر از آب كرده ، دور شيشه را با رنگ درماني كه نياز داريد بوسيله پارچه يا كاغذ رنگي بپوشانيد ، سپس شيشه را مقابل نور مستقيم خورشيد قرار دهيد . توجه داشته باشيد كه انجام اينكار در صبحگاهان يا مناطقي كه از آلودگي هوا مصون هستند موثر تر خواهد بود . نور خورشيد انرژي رنگ پارچه يا كاغذ را به حركت وادار خواهد كرد و از طريق شيشه وارد آبي خواهد شد كه در آن ريخته ايد . شما پس از خوردن آب مي توانيد اطمينان حاصل كنيد كه درمان شده ايد .

ناگفته نماند كه عمل انرژي گيري بايد 1 تا 3 ساعت ادامه يابد و در طول اين مدت بايد همواره شيشه مقابل نور مستقيم خورشيد صبحگاهي باشد .

افرادي كه در مورد كريستال ها و سنگ هاي زينتي درماني نيز اطلاعتي دارند ، مي دانند كه آن سنگها هم چنين تاثيري بر آب مي گذارند . به همين ترتيب نيز مي توان از سنگ براي سارژ كردن آب استفاده نمود .

استفاده از سنگ ها در بخش “سنگ درماني” به صورت مشروح مورد بررسي قرار خواهد گرفت .

تجسم رنگهاي درمان كننده :

اين تكنيك را يوگيها ، تجسم خلاق مي نامند . در كتاب اوپانيشادها آمده است ؛ روح را بشناسيد تا توانا گرديد و به تخيل دروني دست يابيد ، تا به ابديت ملحق شويد .

در اينجا منظور از روح ، بدن اثيري است و منظور از تخيل دروني نيز همان تجسم خلاق مي باشد . روش تجسم خلاق رنگها ، سبب رشد و تقويت تخيل مي گردد و توانايي فرد را بمنظور كسب آرامش و تمدد اعصاب ، افزايش مي دهد .

شيوه سنتي تجسم خلاق رنگها :

گام نخست : تجسم يك نور رنگي

گام دوم : تنفس عميق

گام سوم : آرامش اعصاب

نخست به طريقه مراقبه بنشينيد ( به عضلات خود فشار نياوريد ) در صورتيكه اين شيوه براي شما دچار است ، بر روي زمين دراز بكشيد ، چشمها را به بالا بدوزيد و پس از 1 دقيقه آرامش ، ديگر به هيچ چيز جز نفسهايتان نيانديشيد ، آهسته آهسته چشمها را ببنديد ، سپس رنگ درمان كننده خود را بصورت گرد و غبار تجسم كنيد ، در صورت عدم توانايي در تجسم ، از يك واسطه تصويري همچون يك شيء با همان رنگ مشخص استفاده كنيد .

اكنون يك سوال پيش مي آيد ، چگونه رنگ درمان كننده خود را مشخص كنيم ؟

در مطالب قبلي براي هر رنگ يك خاصيت درماني ذكر شد . هر فرد با تشخيص نوع بيماري ناشي از اختلالات ذهني _ جسمي و با استفاده از اطلاعات اوليه اين مبحث ، قادر خواهد بود كه رنگ درمان كننده را انتخاب كند .

بطور مثال ؛ رنگ آبي همانطور كه قبلا گفته شد ، تقويت كننده سيستم دفاعي بدن است ، پس در صورت دچار شدن به بيماريهاي ناشي از ضعف يا تداخل در سيستم ايمني بدن ، اين رنگ درمان كننده خواهد بود .
منبع :naghashirangine

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *