روانشناسی رنگها و خواص روانی رنگها

روانشناسی رنگها و خواص روانی رنگها
از نظر روانشناسی رنگها و خواص روانی رنگها چهار رنگ اصلی قرمز و آبی و زرد و سبز وجود داره و بقیه از ترکیب این رنگها به وجود میان و خواص روانی این چهار رنگ رو براتون توضیح دادیم. این مطلب در واقع ادامه همون مطلب قبلی هست و روانشناسی رنگها و خواص روانی بقیه رنگها رو هم براتون گزاشتیم.روانشناسی رنگ بنفش:

بنفش رنگی روحانی ست.

خواص روانی مثبت این رنگ آگاهی معنوی، چشم نوازی، صحت، حقیقت و کیفیت هست.

خواص روانی منفی این رنگ هم درونگرایی، انحطاط، سرکوب و حقارته.این رنگ دارای کوتاهترین طول موج هست. این رنگ بالاترین سطح آگاهی و تفکر حتی در عرصه های معنوی رو داراست. این رنگ بسیار دعوت کننده به درون است و اونقدر تفکر رو عمیق میکنه که میشه در مدیتیشنها استفاده بشه و در این مورد بیشترین کیفیت رو داراست. این رنگ آخرین طول موجی هست که قبل از اشعه ماورا بنفش قابل مشاهده است و این ویژیگی این رنگ رو با زمان و فضا و کل هستی مرتبط میکنه. استفاده بیش از حد از بنفش و یا استفاده تنالیته اشتباهش میتونه درونگرایی بیش از حد رو به ارمغان بیاره و میتونه بسیار تند و زننده باشه.
روانشناسی رنگ نارنجی:

خواص روانی مثبت نارجی آسایش فیزیکی، اشتها، گرما، امنیت، هوسرانی، شور و شوق، فراوانی و سرگرمی هست

خواص روانی منفیش هم محرومیت، سرخوردگی، بیهودگی و نارسی هست.این رنگ ترکیبی از رنگ قرمز و زرد هست. نارنجی محرک هست و این تحریک ترکیبی از واکنش فیزیکی و عاطفی ست. این رنگ، رنگ سرگرمی ذهن هست و آسایش فیزیکی ذهن رو فراهم میکنه. غذا، گرما، سرپناه و غیره از تاثیرات نارنجی است و در مقابل اینها میتونه حس محرومیت رو هم منتقل بکنه. استفاده بیش از حد این رنگ میتونه بیهودگی و فقدان جدی ارزشهای فکری رو ایجاد کنه.
روانشناسی رنگ صورتی:

خواص روانی مثبت این رنگ آرامش جسمی، پرورش، گرما، زنانگی، عشق، جنسیت و بقای گونه هاست.

خواص روانی منفیش هم مهار،احساس ترس، از دست دادن مردانگی و ضعف هست.

صورتی از ترکیب قرمز و سفید هست. بیشتر ویيگی های قرمز رو داره ولی پر از آرامش هست. این رنگ از لحاظ جسمی تسکین دهنده است و آرامش بخشه. صورتی باعث تخلیه روح و جسم میشه.
روانشناسی رنگ سیاه:

خواص روانی مثبت این رنگ پختگی، زرق و برق، امنیت عاطفی و بازدهی هست.

خواص روانی منفیش هم ظلم، سردی، تهدید و سنگینی هست.سیاه ترکیب همه رنگها با هم هست. کاملا جذب میشهو پیامدهای روانی قابل توجهی هم داره. تمام انرژی ها رو به سمت شما جذب میکنه و شخصیت شمارو میپوشونه. این رنگ اساسا فقدان نوره و هیچ طول موجی رو منعکس نمیکنه و اصلا به همین دلیل سیاهه و همین تاریکی باعث میشه که ترس و حس شوم بودن رو ایجاد کنه. همچنین باعث میشه حجم اجسام کمتر از واقعیت به نظر برسه. به عبارتی اگر یک استوانه سیاه و یک استوانه با همون مشخصات سبز داشته باشیم، استوانه سیاه کوپکتر به نظر میرسه.
روانشناسی رنگ سفید:

خواص روانی مثبت رنگ سفید بهداشتی بودن، شفافیت، خلوص، پاکی، سادگی، پیچیدگی و بازده هست.

خواص روانی منفی این رنگ هم سردی، ناباروری، غیر دوستانه بودن هست.همونطور که سیاه جذب همه رنگهاست، سفید بازتاب تمام رنگهاست و این نشان دهنده حجوم نیروی همه طیفها به چشمان ماست و همین یعنی ایجاد مانع. سفید تمیز، بهداشتی و استریل است. از طرفی هم میتونه مفهوم منفی ناباروری رو داره. از لحاظ بصری، سفید درک بالایی از فضا میده و فضا رو بازتر نشون میده، همچنین ترکیب این رنگ با رنگهای گرم احساس شعله وری میده.
روانشناسی رنگ قهوه ای:

خواص روانی مثبت این رنگ جدی بودن، گرما، طبیعت، قابل اطمینان بودن و پشتیبانی هست.

خواص روانی منفی این رنگ هم عئم شوخ طبعی، سنگینی و عدم پیچیدگی هست.قهوه ای معمولا ترکیبی از قرمز و زرد با درصد زیادی سیاه است. در نتیجه به جدیت سیاه هست، ولی کمی نرمتر و گرمتر. خواص روانی قرمز و زرد رو تا حدودی داراست. این رنگ مرتبط با زمین و جهان طبیعی هست. این رنگ یک رنگ جامد و قابل اعتماد هست.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *