روانشناسی رنگ قرمز و آبی

روانشناسی رنگ قرمز و آبی
سال‌های سال است که دانشمندان درباره‌ی رنگ‌ها تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند تا از تاثیرات رنگ‌ها بر زندگی و شخصیت افراد آگاه شوند.
پس از بررسی‌های بسیار زیاد در زمینه رنگ‌ها متوجه شدند که رنگ‌ها دارای انرژی‌های مثبت و منفی هستند و این تاثیرات به خود رنگ بر می‌گردد ، نه افرادی که آن رنگ را دوست دارند.

به طور مثال رنگ قرمز شور و هیجان زیادی را به وجود می‌آورد و حتی اگر فرد این رنگ را دوست نداشته باشد ، باز هم در محیطی به رنگ قرمز ، هیجان بیشتری را نسبت به زمانی که در محیطی به رنگ آبی قرار بگیرد ، تجربه می‌کند و احتمال این که صفات موجود در رنگ قرمز را در رفتارش نشان دهد ، بیشتر می‌باشد.
ممکن است هر فرد تحت تاثیر هر رنگ ، تنها برخی از این خصوصیات را نشان دهد و این به دلیل تفاوت‌های فردی و شیوه‌های متفاوت تربیتی است.
,منیره دانایی,روانشناسی رنگ ها,رنگ قرمز,تست روانشناسی ،آزمون روانشناسی،سوالات روانشناسی
روانشناسی
منیره دانایی,روانشناسی رنگ ها,رنگ قرمز,رنگ آبی,روانشاسی قرمز,قرمز,آبی,روانشناسی آبی,رنگها,شخصیت افراد,افسردگی,رنگ آبی آسمانی,
رنگ قرمز
رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است و نشان دهنده‌ی عشق ، گرما و صمیمیت می‌باشد.
قرمز اولین رنگی است که شما در تاریکی می‌بینید و از فاصله‌ی بسیار زیاد به خوبی دیده نمی‌شود.
این رنگ ف بیش از رنگ‌های دیگر حواس را تحریک می کند و بیش از سایر رنگ‌ها جلب توجه می‌کند.
رنگ قرمز ، رنگی گرم است که باعث به وجود آمدن هیجانات قوی در شما می‌شود و یادآور خطر آتش است.
قرار گرفتن در میان رنگ قرمز ، باعث افزایش جریان خون شده در نتیجه میزان ترشح آدرنالین مغز افزایش می‌یابد.
برای به جریان انداختن انرژی ذخیره شده‌ی بدن و بالا بردن گرمای بدنتان ، می‌توانید از رنگ قرمز استفاده کنید.
قرمز رنگی بسیار انرژی‌‌‌زا و هیجان‌‌‌اور است ، زمانی که احساس کمبود انرژی افسردگی یا ضعف جسمی دارید ، رنگ قرمز را در ذهنتان تصور کرده و یا به رنگ قرمز نگاه کنید ؛ البته قرار گرفتن بیش از حد در محیطی با رنگ قرمز خسته کننده می‌باشد و باعث تمام شدن انرژی فرد می‌شود.
رنگ قرمز هیجان ، سرعت ، قدرت و لذت ایجاد می‌کند. هیجاناتی که با دیدن رنگ قرمز به وجود می‌آیند متفاوتند و می‌توانند دامنه‌ی وسیعی داشته باشند : شور و شوق ، عشق و هوس ، عصبانیت ، خشم و قتل.
برای جلب توجه در تبلیغات و نمایش‌ها از رنگ قرمز استفاده می‌کنند.
رنگ قرمز ، رنگ جالبی برای پارچه‌های طرح دار است و به اتاق ، حس گرمی و مهمان نوازی می‌دهد.
طبیعت رنگ قرمز بسیار مثبت است و افکار و احساسات منفی را از بین می‌برد.
رنگ قرمز می تواند خشم ، تمایل جنسی و دمدمی مزاجی را تحریک کند.
رنگ قرمز برای از بین بردن احساست منفی مفید است و می تواند به کسانی که خجالتی هستند یا اعتماد به نفس پایینی دارند ، کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری رفتار کنند.
این رنگ به فرد احساس نشاط و سلامتی می‌دهد و در درمان سستی ، بی حالی ، افسردگی و ترس بسیار موثر است.
رنگ قرمز نشان دهنده‌ی خطر ، نیرو ، حمله و موفقیت است و انگیزه‌ی پیروزی ، فعالیت ، ورزش ، رقابت و احساسات عاشقانه و حس قدرتمند بودن را به شما می دهد.
رنگ قرمز ، نشان دهنده‌ی شور و شوق و نیروی آتشین است. خصوصیت اصلی این رنگ قدرت عمل است. این رنگ انسان را وادار می‌کند به سرعت دست به کار شود و به نتیجه برسد.
اگر جرت شروع کار مهمی را ندارید و از بزرگ بودن کاری که می‌خواهی انجام دهید می‌ترسید ، در محیط اطراف خود از اشیای قرمز استفاده کرده و به رنگ قرمز نگاه کنید. نیروی رنگ قرمز ترس را از بین می‌برد و اعتماد به نفس زیادی به شما می‌دهد.
هنگامی که به شدت ناراحت ، هیجانی ، مضطرب و یا تحت فشار و استرس هستید ، از لباس و زیورآلات قرمز استفاده نکنید ؛ چون این رنگ خشم و عصبانیت شما را بیشتر می‌کند.
اگر به قدرت رسیدن به آرزوهای بزرگ علاقه‌مندید ، در محیط اطرافتان از وسایلی به رنگ قرمز استفاده کنید. زیرا این رنگ افراد را به جنب و جوش تشویق می‌کند و انرژی لازم برای بلندپروازی و دستیابی به آرزوها را به همراه می‌آورد.
در کنار رنگ قرمز ، باید از رنگ‌های آرام بخش مانند آبی نیز استفاده کنید. زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در محیطی که فقط رنگ قرمز به کار رفته باشد ، باعث نارضایتی ، بی قراری ، خستگی ، پرخاشگری و شتاب زدگی می‌شود.
اگر کودکتان کم اشتها است ، بهتر است برای مدت بسیار کوتاهی ، غذای او را در ظرف قرمز بریزید تا اشتهایش زیاد شود.
,منیره دانایی,روانشناسی رنگ ها,رنگ قرمز,تست روانشناسی ،آزمون روانشناسی،سوالات روانشناسی
روانشناسی رنگ آبی
رنگ آبی حس ارتفاعی به اندازه‌ی آسمان و عمقی به وسعت دریا را در بیننده به وجود می‌‌آورد و یادآور معنویت و احساسات است.
وقتی رنگ آبی اقیانوس را می‌بینیم ، بسیاری از ما آسمان و آب‌‌های آرام بخش و گاه حضور در یک جزیر‌ه‌ی آرام را تصور می‌کنیم.
رنگ آبی به رنگ حقیقت مشهور است و نشانه‌ی ذهن عالی و هوش سرشار می‌باشد.
رنگ آبی را می توان رنگ نظم و ترتیب دانست. این رنگ نشان‌دهنده‌ی حساسیت ، ظرافت ، عشق به خانواده ، وحدت و دلبستگی است.
رنگ آبی آرام بخش است و به شخص کمک می‌کند بر خودخواهی‌اش غلبه کرده و شخصیت آرامی داشته باشد.
رنگ‌ آبی ، رنگ صلح و برتری است و همه‌ی ارتباطات افراد با رنگ آبی مثبت کرده است.
این رنگ در دنیای پر استرس ، تفکر منطقی را به خاطر می‌‌آورد. رنگی آرام که کمک می‌کند موانع کنار رفته و مشکلات حل شوند.
برای آشتی دادن ، استفاده از رنگ آبی بسیار موثر است ، زیرا آرام ، منظم و تسکین دهنده است.
قرار گرفتن در میان اشیای آبی تمایل به فکر کردن را زیاد می‌کند و به فرد توانایی مقابله با ناراحتی‌‌های روحی و به دست آوردن آرامش خیال می‌دهد.
این رنگ انسان را متوجه درون می‌کند و باعث می‌شود فرد به خود و احساساتش بیندیشد و تمایل بیشتری به افکار روشن فکرانه داشته باشد.
وجود نور آبی در فضا سبب می‌شود افراد بسیار محترم ، متفکر ، متعادل و با اخلاق به نظر برسند و دیگران آن ها را بسیار قابل اعتماد و وفادار بدانند.
رنگ آبی نشانه‌ی خودآگاهی بسیار بالاست یعنی فرد ویژگی‌های ، استعدادها ، افکار ، احساسات و نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسد و تنفر از این رنگ نشان می دهد که فرد نسبت به خود و باورهای عمیقش صادق نیست.
آبی رنگ مورد علاقه‌ی بسیاری از مردم و محبوب‌ترین رنگ در بین مردان است.
رنگ آبی باعث می‌شود فرد به ویژگی‌‌های روحی و جسمی خودش توجه کند و به اسرار درونی خود پی ببرد. به همین دلیل استفاده بیش از حد از این رنگ در اطراف ، گاهی باعث ایجاد افسردگی ، ترس و جدا شدن از دنیای واقعی می‌شود.
هم چنین این رنگ می‌تواند در بعضی افراد احساس غم ، درون گرایی و گوشه گیری را به وجود آورد.
رنگ آبی سرد و آرام است و به همین دلیل تمایل به بی تفاوتی ، گوشه گیری و فراهم کردن فضایی به دور از هر گونه نگرانی را در افراد تقویت می‌کند.
اگر برای شروع کاری مهم اعتماد به نفس و شجاعت لازم را ندارید ، می‌توانید با حذف رنگ آبی از محیط بر این ترس خود غلبه کنید. زیرا افراد در محیط‌های سرشار از رنگ آبی احساس ضعف و ناتوانی بیشتری می‌کنند و تمایل بیشتری به رفتار محتاطانه نشان می‌دهند.
آبی پر رنگ به وجود آورنده‌ی احترام و نشان‌دهنده‌ی صمیمیت ، عشق ، ایثار ، صداقت ، وفاداری ، عفت ، قابل اعتماد بودن ، حساسیت ، رضایت خاطر و ظرافت است. سیاستمداران اغلب لباس کارشان را آبی انتخاب می‌کنند تا قابل اعتماد شناخته شوند.
معمولا برای دکور دفاتر از رنگ آبی استفاده می‌شود ، زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌های آبی کارایی بیشتری دارند.
افراد افسرده و عصبی بهتر است از رنگ آبی آسمانی و روشن استفاده کنند ، زیرا رنگ آبی تیره میل به گوشه گیری و افسردگی را زیاد می‌کند.
رنگ آبی برای درمان تب موثر است. در زمان‌های قدیم بیماران تب‌دار را با پارچه‌ای آبی می‌پوشاندند.
وقتی در عضوی از بدن احساس درد کردید ، آن عضو را در رنگ آبی تصور کنید. برای درمان التهاب پوستی نیز می‌توانید پوست را با جوهر آبی کم رنگ بپوشانید.
رنگ آبی یکی از رنگ‌هایی سات که باعث کم شدن اشتها می‌شود ، به همین دلیل در برخی از برنامه‌های
کاهش وزن توصیه می‌شود که غذای خود را در بشقاب‌های آبی بکشید.
منبع : pardad.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *