روشهای تقویت حافظه

روشهای تقویت حافظه
وجود آنکه گاهی اوقات بعضی چیزها را فراموش می کنیم ، اما میتوان گفت روش ها یی وجود دارد که باکمک آنهامی توان حافظه خود را تقویت کنیم . باوجود یک حافظه قویتر، بهتر می توانیم فعالیت های روزانه خودرا انجام دهیم و از طرفی قادرخواهیم بود ،مغز خودرا دربرابربیماری آلزایمر محافظت کنیم. تحقیقات انجام شده در طول سالهای اخیر نشان می دهد کسانی که فعالیت های فکری انجام می دهند ، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قراردارند و از طرفی حیواناتی که مغز آنها بیشتر تحریک می شود ، مرکز حافظه بزرگتری دارند.شما نیز می توانید با انجام تغییرات کوچکی در زندگی خود علاوه برآنکه حافظه خودرا تقویت نمایید از بروز بیماری آلزایمر نیزپیشگیری کنید.

مراحل زیر می تواند شروعی برای این تغییرات محسوب شود.
مرحله اول : ازمیزان تنش ها بکاهید
تنش زیاد برای مغز مضر است ، مطالعات نشان میدهدحیواناتی که بطور دائم در معرض تنش قرار دارند ، از سلولهای حافظه کمتری برخوردارند .توجه به نکات زیر می تواند درکاهش فشارهای روانی وتنش ها موثر باشد.
۱- در طول روز ،زمانی را برای کاهش تنش قرار دهید نظیراختصاص دو دقیقه برای تمرین تنفس عمیق ولحظاتی برای تمرین یوگا
۲- میزان خواب خودرا افزایش دهید .
۳- از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بکاهید.
۴- به طور مرتب ورزش کنید.
۵- سعی کنید توقعات خود را از زندگی با واقعیت ها تطبیق دهید.
۶- بخندید و شاد باشید.
مرحله دوم : ورزش ذهنی داشته باشید
ورزش ذهنی نقش یک جک را برای مغز شما بازی می کند و گوِیی با آن می توانید مغز خود را از جا تکان دهید . فعالیت های ذهنی نظیر حل جدول ، یک مسئله نیمه مشکل ، معمای تصویری و کلامی و نظیر اینها به گونه ای که بطور لذت بخش انجام شوند. سبب فعال شدن ذهن شما می شوند.
مرحله سوم : رژیم غذایی سالم برای مغز
تغذیه نقش مهمی در سلامت مغز بر عهده دارد.
-شما باید فعالیت های خود را با مقدار مواد غذایی مصرفی تنظیم نمایید در غیراینصورت مواد غذایی که بیشتر از نیاز شما مصرف شود سبب ابتلا شما به بیماریهایی نظیر دیابت و فشارخون می شود.
-در مورد مصرف چربیها دقت نمایید.چربی ها نظیر امگا ۳ ، روغن زیتون ، روغن ماهی و گردو برای بدن مفید هستند ، اما خوردن چربی حیوانات می تواند برای سلامتی مضر باشد.
-غذاهایی را مصرف کنید که حاوی آنتی اکسیدان هستند.مطالعات نشان می دهد حیوانات آزمایشگاهی که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مصرف می کنند قابلیت ذهنی بالاتری دارند. غذاهایی که حاوی ویتامین C و E هستند و همچنین میوه جات و سبزیجات برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان هستند.
-در مورد مصرف کربوهیدراتها که می خورید دقت کنید غذاهایی فوری و فرآوری شده می توانند به یکباره قند خون شما را افزایش دهند و این خود بر مغز تاثیر گذار بوده می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.
مرحله چهارم : ورزش کنید
سلامت جسم بر سلامت مغز تاثیر گذار است .مطالعات اخیر نشان می دهد که رابطه ای میان فعالیت های فیزیکی و کاهش آلزایمر وجود دارد. یک ورزش آئروبیک که به همراه نرمش های کششی و ریتم موزیک اجرا می شود ، در صورتی که خطر صدمه به سر را در پی نداشته باشد ، می تواند تاثیر خوب بر سلامت ذهن شما داشته باشد .
مرحله پنجم : تغییر شیوه زندگی
دارا بودن یک حافظه قوی در طول دوران زندگی نیازمند انجام تغییرات در شیوه زندگی است ، توجه به نکات زیر علاوه بر موارد گفته شده قبلی ، می تواند در این رابطه موثر باشد:
۱- در صورت اعتیاد به سیگار ، آن را ترک کنید و از مصرف الکل اجتناب کنید.
۲-هدفمند زندگی کنید و در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشید.
۳- در صورت ابتلا به بیماری ، از طریق پزشک آن را درمان کنید.
۴- برای جلوگیری از فراموشی ، امور خود را سازماندهی کنید ، برای مثال با نصب قلاب هایی در آشپزخانه ، کلیدهای درها را در آنجا نصب کنید و یا وسایل مورد نیاز خود را در مکان های مشخص و ثابت قرار دهید و یک دفترچه یاداشت تاریخ دار داشته باشید تا از طریق آن بتوانید نکات مورد نیاز خود را یادداشت کنید و همیشه به خاطر داشته باشید .
منبع :brainpower

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *