روش هوشمندانه جواب دادن به سوالات

روش هوشمندانه جواب دادن به سوالات

هوشمندانه بلوف زدن، پرسشهای عينی

بلوف زدن در پرسشهاي عيني دشوارتر از پرسشهاي ذهني است. ولي مي‌توانيد با اين نوع بلوف زدن نيز نمراتي به دست آوريد.

مشکل‏ترين نوع بلوف زدن در اين مقوله پر کردن جاهاي خالي است. اگر بين دو پاسخ مردد هستيد، توجه خود را روي دومين پاسخ معطوف کنيد. زيرا احتمال صحيح بودن آن بيشتر است. ولي اگر کاملاً گيج شده‌ايد، هر دو پاسخ را در جاي خالي بنويسيد. در چنين حالتي اکثر مصححان نمره شما را خواهند داد مشروط بر اينکه دو پاسخ متضاد نباشند! از اعلام لغو پاسخ خودداري کنيد زيرا اين امر توجه مصححان را به اشتباهات شما جلب خواهد کرد.

بلوف زدن در سؤالات تست چهار جوابي آسانتر است. معمولاً احتمال درست بودن گزينه‌هايي که در وسط قرار دارند بيشتر است.

مي‌توانيد از نيروي ذهني خود نيز بهره ببريد و با تجزيه و تحليل برخي گزينه‌ها را حذف کنيد. در اين صورت در آخر يک گزينه صحيح باقي خواهد ماند که همان پاسخ مي‌باشد.

پرسشهاي دو گزينه‌اي درست يا غلط، يک قاعده ساده دارد. به مابقي پاسخها نگاه کنيد و اگر بيشتر آنها درست هستند، احتمال نادرست بودن آن پاسخ خاص بيشتر خواهد بود و بالعکس. به اين ترتيب قوانين احتمالات را به نحو ساده‌اي به کار گرفته‌ايد. به هر حال اگر گيج شده‌ايد، شانس صحيح بودن آن پاسخ‏تان بيشتر خواهد بود. اين يعني استفاده از قواي ذهن .

 

 

اگر پرسش به شکل گزينه‌هاي چهار جوابي است، حداقل شانس مربوط به گزينه‌اي است که پاسخ پرسش قبل بوده است. شما بايد اين روند را در نظر بگيريد و در نظر بگيريد کدام گزينه پاسخهاي کمتري داشته است. همواره احتمال صحيح بودن اين پاسخ بيشتر است.

تطابق ستونها باعث مي‌شود که به رؤياي خود در زمينه نمره گرفتن دست يابيد. ابتدا بايد پاسخهايي را که از آنها مطمئن هستيد مطابقت کنيد و بعد از مابقي آنها انتخاب کنيد. به اين ترتيب گزينه‌هاي بي‌فايده حذف مي‌شوند. به خاطر داشته باشيد که هيچ گزينه‌اي مستقيماً مطابق آنها نمي‌شود به جز در موارد خيلي نادر. از اين دانش نيز به نفع خود استفاده کنيد.

بلوف زدن هنري است که بايد براي استفاده از احتمالات از آن سود ببريد. به خاطر داشته باشيد که ضعيفترين حلقه زنجير قدرت آن است. از بلوف زدن هوشمندانه فقط براي احتمالات استفاده کنيد. به انجام اين کار عادت نکنيد والا متضرر خواهيد شد. هر چه کمتر از اين روش استفاده کنيد، موفقتر خواهيد بود.

 

کاربرد عملی

 

تا جايي که ‌مي‌توانيد از آن دوري کنيد. اما وقتي مجبور مي‌شويد بلوف بزنيد، آن را همچون يک فرد داراي اعتماد به نفس انجام دهيد. کي مي‌داند، شايد مؤثر واقع شود. خوب کاچي به از هيچ چي!

سؤالات امتحاني گذشته را برداريد و روش بلوف زدن هوشمندانه را تمرين کنيد.

براي تمرين کردن اين روش ستونهاي ذيل را با يکديگر تطابق دهيد.

1) بيرون رفتن ………………………………….. الف) نصيحت کردن

2) حريق ب) پيچيدن

3) مؤثر   ………………………………………….. پ) خروج

4) پرخاشگر        ………………………………. ت) جهنم

5) شکنجه‌گر …………………………………… ث) توانا

ابتدا ببينيد كدام يک از پاسخها را مي‌دانيد. اول پاسخهايي را که مي‌دانيد با يکديگر تطابق دهيد.

بعد از اين کار مي‌توانيد از روش بلوف زدن استفاده کنيد. در اين حال کاملاً مطمئن هستيد که واژگان با يکديگر مطابق نخواهند شد.

 پاسخها را اينجا بنويسيد.

 

 

 

پاسخهاي صحيح عبارتند از:

1. پ

2. ت

3. ث

4. الف

5. ب

 

شما چطور جواب داده‏ ايد؟

 

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *