رژیم گیاه خواری

رژیم گیاه خواری

غذاهای گیاهی، لزوما غذاهایی یكنواخت، سرخ شده، بی مزه یا كسل كننده نیستند. امیدوارم كتاب حاضر این موضوع را به شما ثابت كند. گیاه خواران همانند دیگر مردم خواهان غذاهای خوش مزه ومتنوع هستند، با این تفاوت كه آن‌ها گوشت یا هر نوعی از فراورده‌های جانبی گوشت را مصرف نمی كنند. این امر به آسانی امكان پذیر است. (البته زمانی كه شما بدانید چه طور؟ ) .

بازارهای امروزی برای گیاه خواران بیشتر از گذشته غذا تدارك می بینند. سال ها قبل، غذاهای گیاهی تنها در مغازه‌های غذاهای بهداشتی در دسترس بودند، اما خوشبختانه امروزه سوپر ماركتها و حتی مغازه‌های كوچك تر درصددند بیشتر غذای گیاهی عرضه كنند. حتی بسیاری از فروشگاه‌های غذا‌های آماده ( فست فود )كه قبلا به خاطر منوی گوشتیشان معروف بودند به منوی خود غذاهای گیاهی را نیز افزوده اند، كه تنها می تواند ناشی از درخواست عامه مردم باشد. به طور خلاصه گیاه خواری گسترده تر شده است و دیگر مردم بهآن بعنوان یك هوس یا حالت گذرا نگاه نمی كنند.

 

در گذشته اقلیت مردم، كه كمی هم غیر عادی بودند، به غذاهای گیاهی فكر می كردند، این فكر تا حدی ناشی از غفلت رسانه‌های گروهی بود. برای مثال : نیل (شخصیتی در یانگ وانز، در یك كمدی مشهور در دهه 1980 بعنوان یك دانش آموز گیاه خواری، كه كمی هم احمق بود، نشان داده شده بود. نیل سوژه بسیاری از جوكهای مردمی بود و با خمره‌های بزرگی از عدس كه تهیه می كرد و تا حد ممكن بی مزه به نظر می رسید، زندگی می كرد.

شاید نیازی به گفتن نباشد، برای مدت‌های مدیدی مردم فكر می كردند منظور از غذای گیاهی عدس، لوبیا، گردو، فندق، پسته و بطور كلی خوردن این جور چیزهاست. البته اگر این غذاها به روش درست تهیه شوند بسیار اشتها آورمی باشند. خوشبختانه، نگرشها نسبت به گیاه خواری در حال تغییر است. و علت این امر می تواند تا حد زیادی مربوط به داستآن‌های وحشتناكی باشد كه از رسانه ها در سال‌های اخیر در مورد دام ها، گوشت و فراورده‌های جانبی گوشتی گزارش شده است.

امروزه، اكثریت مردم كمتر گوشت می خورند. در واقع، نظرخواهی ها نشان می دهد تعدادی از مردم، غذاهایی را می خورند كه دارای گوشت نمی باشد، اگر چه آن‌ها گیاه خوار نیستند. بعضی اوقات مردم گوشت خوار فكر می كنند در غذا حتما باید گوشت باشد تا جزو وعده غذایی به حساب آید اما اگر از آن‌ها بخواهید، ذهنشان را به چند هفته قبل برگردانند، بدون شك زمانی را به یاد می آورند كه غذایی خوشمزه و بدون گوشت خورده اند. برای مثال یك بسته چیپس كه به روش خانگی در روغن حیوانی سرخ شده است. این غذای گیاهی است ( در حقیقت غذای سالمی نیست، اما غذای گیاهی می باشد. )

امیدوارم كتاب حاضر به همان اندازه كه برای گیاه خواران جالب است برای گوشت خواران هم جالب باشد.

اگر برای مثال، شما از گوشت لذت می برید ولی در عین حال شروع كرده اید به اندیشیدن در مورد كاهش مقدار مصرف گوشت، پس كتاب حاضر به شما كمك خواهد كرد. اگر شما شروع به تجربه گیاه خواری كرده اید یا یكی از اعضای خانواده تان گیاه خوار است مطمئنم كه كتاب حاضر برای شما مفید خواهد بود. زیرا دارای غذاهایی است كه می تواند برای اعضای خانواده لذت بخش باشد، و هم رژیم گیاه خواری و هم رژیم گوشت خواری را دنبال كند، بسیاری از غذاها وجود دارند كه انواع سلیقه ها را راضی خواهند كرد. گاهی اوقات تصور می كنم كه بهتر است وجود یا عدم وجود عناصر غذایی مشخصی مثل گوشت در غذا ذكر نشود و در عوض فقط عقب بنشینیم و ببینیم نتیجه چه می شود. موقعیت‌های بسیاری بوجود آمده است كه من وعده‌ای از غذای گیاهی، خواه غذای خانگی یا بعنوان مثال غذای آماده هندی را تهیه كرده ام، بدون اینكه برای افراد گوشت خوار عدم وجود گوشت را در آن غذا ذكر كنم. به هر حال در پایان از وجود بشقاب‌های خالی و نگاه‌های رضایت بخش نتیجه مثبتی بدست آورده ام.

این تجربه نشان می دهدكه امكان دارد عدم وجود گوشت در غذا احساس نشود مگر اینكه به این موضوع اشاره شود. به هر حال كاملا مطمئنم كه در ابتدای اقدام به گیاه خواری، از آنجائیكه افراد گوشت خوار معتقدند كه اگر گوشت در دستور غذایی وجود نداشته باشد غذا فاقد چاشنی است یا اینكه لذت بخش نیست كمی غرولند خواهند كرد.

در بازارجایگزین‌های بسیار خوبی برای گوشت وجود دارد. بنابراین اگر فكر می كنید گوشت سرخ كرده، گوشت كپك زده خوك و سوسیس را از دست می دهید به بخش‌های گیاه خواری سوپر ماركت ها یا فروشگاه‌های بهداشتی نگاهی بیندازید و یكی از پیشنهادهایی را كه در اینجا مطرح شده امتحان كنید. مطمئنم كه در مورد عناصر مشكوك یا اجزای بدن كه درفراورده‌های گوشتی پیدا شده چیزهایی خوانده یا شنیده اید. پس غذایی گیاهی بخرید و در مورد محتویات آن نگران نباشید.

انجمن گیاه خواری اطلاعات ارزشمندی را فراهم می كند. من در ادامه به اطلاعاتی از وب سایتشان (www.vegsoc.org) تكیه می كنم.

 

منبع " کتاب آشپزی گیاهی  با ترجمه دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *