ریلکسیشن، تکنیکی موثر

ریلکسیشن، تکنیکی موثر
در مواقعی که وقت کافی نداریم و ناچارید که ظرف مدت کوتاهی، خود را آرام کنید، می توانید از ریلکسیشن سریع استفاده کنید

ریلکسیشن، تکنیکی برای آرام کردن عضله های بدن است و شما با استفاده از آن می توانید از تنش و فشاری که بر اعضای بدن تان وارد شده است . خلاص شوید و هم زمان با تمرکز درست، ذهن خود را نیز آرام کنید . فشارهای عصبی و عامل استرس زا، آن چنان بر اعصاب ما تاثیر می گذارند که گاهی خودمان متوجه انقباض بیش از حد عضله های بدن مان نمی شویم . اما بعد از این که آن ها را آرام کردیم، از روی احساس آرامشی که پیدا می کنیم، تازه پی می بریم وجودمان تا چه اندازه تحت استرس و فشار بوده است.

ریلکسیشن، تکنیکی است که می توانید آن را در هر زمان و مکانی به کار برده و از آن لذت ببرید.
ریلکسیشن سریع

در مواقعی که وقت کافی نداریم و ناچارید که ظرف مدت کوتاهی، خود را آرام کنید، می توانید از ریلکسیشن سریع استفاده کنید

ماهیچه ای انگشتان پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید در انگشتان پا احساس درد و فشار می کنید؛ سپس آن ها را رها کرده و به احساس آسودگی که انگستان پای تان ایجاد می شود، توجه کنید.

ماهیچه پا را منقبض کنید، تا ۱۰ بشمارید، سپس رها کنید.به ترتیب ران ها، شکم، کمر گردن و صورت را منقبض کرده و بعد از این که تا ده شمردید، رها کنید . در مدتی که این کار را انجام می دهید، عمیق و آرام نفس بکشید.همواره کردن این تکنیک با تنفس آرام و عمیق، بسیار موثر است . تنفس شما باید از بینی به درون کشیده شود، از شکم تا سینه ها احساس می شود و سپس از لبان تان خارج شود. حتی اگر کمی صدادار باشد، بهتر است.
ریلکسیشن طولانی

به طور معمول، از این فن می توانید در وقت های استراحت و فراغت استفاده کنید. ابتدا لباس راحتی بپوشید و در وضعیت آسوده ای بنشیند.مشت راست خود را منقبض کرده تا در آن فشار و درد احساس نمائید.نفس بکشید.سپس آن را رها کنید و آرام شوید . سعی کنید میزان آرامش دو دست خود را با هم مقایسه کنید. آن گاه خواهید دید دستی که از ریلکسیشن استفاده نکرده، چه قدر منقبض و فشرده است؛ در حالی که در گذشته تصور می کرید حالت طبیعی و آرامی دارد.

مشت چپ را سفت کنید . تا زمانی که احساس انقباض شدید و درد نکرده اید، آن را در همان حالت نگه دارید، سپس رها کنید و آرام شوید. اجازه دهید احساس آرامش، درون بازوها و تمام بدن شما پخش شود. اکنون به ترتیب، برخی از اندام های تان را منقبض و سپس رها کنید. یادتان باشد که هرگز در یک زمان به دو منطقه توجه نکنید و هر بار فقط یک نقطه را آرام سازید. ابتدا فشار زیادی بر نقاط بدن وارد کنید و توجه داشته باشید که دیگر اندام ها، آرام و در وضعیتی عادی باشند و انقباض فقط در آن نقطه وجود داشته باشد، سپس آ نها را رها کنید. در طول انقباض هر یک از اندام ها، باید دست کم ۵ نفس عمیق بکشید. در ریلکسیشن، آرام کردن شانه ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، شانه های تان را تا نزدیک گوش ها بالا بیاورید. آن را مدتی نگه دارید، سپس رها نظر می آئی که حد همیشگی و عادی خود کمی پائین تر می افتند. حقیقت این است که آن ها هرگز در حالت عادی نبوده اند بلکه همیشه تا حدی استرس و فشار داشتند و بالاتر از آن چه مه باید باشند، قرار می گرفتند.در زمانی انقباض گردن مراقب باشید که به گلوی خود فشار نیاورید و فک خود را منقبض نکنید. صورت شما گر چه یک عضو از بدن شما است، اما تک تک اجزای آن باید منقبض شده و رها شوند. یعنی ابتدا، فک و چانه را آرام سازید. سپس لب ها، بینی، چشم ها، پیشانی و در آخرین مرحله، تمام جمجمه را منقبض کنید و رها سازید. اگر نقاط خاصی در بدن شما درد دارند یا احساس بی حسی درآن ها می کنید، پس از تمام ریلکسیشن به سوی آن ها برگردید و آن ها را دوباره آرام کنید. نفس عمیق را فراموش نکنید. موج آرامش را حس کرده و آرام شوید.

اگر مسئله ای در زندگی شما وجود دارد که باعث ناراحتی و استرس در شما می شود، می توانید قبل از شروع ریلکسیشن به آن مسئله فکر کنید به طور کامل خود را با ناراحتی ها و برخوردها که ممکن است پیش بیایند؛ درگیر کنید. آن ها را با وضوح جلوی چشمان تان بیاورید و عمل ریلکسیشن را آغاز کنید. هنگامی که از نقطه ای به نقطهٔ دیگر می روید، دوبارهٔ آن منظره را در ذهن، زنده کنید. این کار با شما کمک می کند تا هنگامی که خود را در میان آن مسئلهٔ دردسر ساز ببینید، بتوانید آرام فکر کنید و همه چیز را راحت تر سپری کنید .

این تکنیک را روزی یک بار انجام دهید. در شرایط حاد و استرس زا می توانید آن را تا سه بار در روز تکرار کنید.

تکرار جمله ها و عبارت های تاکیدی در ذهن نیز بسیار سودمند است. می توانید در طول آرام سازی از جمله هائی مانند: ”زندگی زیباست“، ”من موفق هستم“، ”عشق و مهربانی در من جاری است“ استفاده کنید .

فن ریلکسیشن، ابتدا به وسیلهٔ مرتاضان کشف شد. اما امروزه، روان شناسان برای معالجهٔ انواع بیماری های روانی، از جمله ترس های شدید، اضطراب ها و افسردگی، از آن استفاده می کنند . این تکنیک ساده می تواند شما را تا بالاترین حد آرامش پرواز دهد؛ تا آن جا که احساس کنید در بهشتی واقعی به سر می برید.
منبع :آفتاب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *