زمرد و خواص آن

زمرد و خواص آن
به کانی بریل سبز که منشاء رنگ آن از کرومیوم می باشد زمرد می گویند. این گوهر بسیارگران قیمت است.حکمای ایرانی و یونانی خواص طبی زمرد را به این ترتیب می دانند هر کسی زمرد را به همراه داشته و یا آن را به شکل دارو استفاده نماید، ناراحتی و درد معده او را درمان می نماید، حرکت نبض را تیز و عادی می سازد، روح را تقویتی نماید.

برای گاز معده و استفراغ مفید بوده و از نظر برودت و یبوست در درجه دوم می باشد. اگر کسی در اثر خوردن زهر مسموم شده باشد و یا اینکه جانوری سمی او را نیش زده باشد، استفاده از زمرد بقدر ۸ دانه گندم او را درمان نموده و پادزهر می باشد.

خواص زمرد از لحاظ مذهب اسلام

از حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) منقول است که انگشتری زمرد در دست کردن موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد. در حدیثی دیگر از حضرت امام رضا (علیه السلام) به همین لفظ وارد شده اما به لفظ زبرجد. و فرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند.

در کتاب عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات آمده است:

الزاء – زمرد جوهری ثمین (گرانبها) است و از چند نوع بود: نفطی و ریحانی و صابونی و اغلب شکسته بود. معدن وی کوه های مشرق بود و آنجا که زمرد بود معدن زر بود. طبع زمرد گرم و خشک است و دافع همه ی زهر هاست که بسایند و در دوغ علیل را دهند که زهر خورده بود ببول از وی جدا گردد و بعضی گویند که زمرد را اگر بر چشم افعی بمالند چشم افعی آب شود و کور گردد. زمرد معدن ظلمات است و اسکندر ازآن بسیار استفاده کرده است.

کسی که زمرد را به همراه داشته و یا انرا به شکل دارو استفاده کند ناراحتی و درد معده را درمان نماید. حرکت نبض را تیز و عادی می سازد روح را تقویت می نماید مغز و معده و قلب را تقویت می نماید. جذام، صرع، تشنجف بیماری های جگر، اقسام بیماری های سنگی را درمان می کند. برای گاز معده و استفراغ مفید است. زمرد از نظر برودت و یبوست در درجه دوم می باشد. اگر کسی در اثر خوردن زهر مسموم شده باشد، یا اینکه جانور سمی او را نیش زده باشد، استفاده از کشته زمرد او را درمان نموده و پادزهر می باشد.و اما خلاصه ای از خواص سحری زمرد:

زمرد محبت بین زن و شوهر را زیاد می کند و زمرد جن و دیو را از آدمی دور می سازد. اگر زنان باردار از زمرد استفاده نمایند، برای آنان مشکلی پیش نیامده و فرزند آنان به راحتی به دنیا می آید. درد زایمان زنان باردار را کم می کند. اگر زمرد بصورت گردنبند استفاده شود سحر و جادو را از ما دور می کند. اگر کسی ما را جادو کرده باشد، زمرد آن جادو را از بین می برد. استفاده از زمرد ضعف و بیماری های چشم را از بین می برد. دل و روح را تقویت نموده و برکت می آورد و از مسمومیت جلوگیری می کند.
منبع :khavasgoharha

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *