سلامت روان چیست؟

سلامت روان چیست؟
سلامت روان به معنای آن است که افراد حس خوشایندی نسبت به خود داشته باشند، مهارت های لازم برای برقراری ارتباط موثر را کسب کرده باشند، احساسات شان را مدیریت کنند و بتوانند مشکلات را از میان بردارند. سلامت روان به معنای از میان رفتن و ناپدید شدن مشکلات و اختلالات روحی روانی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، سلامت روان فراتر از عدم وجود اختلالات روحی روانی – افسردگی، اضطراب، دلشوره و … – است. سلامت روان به معنای داشتن شخصیت مثبت، احساس خوب به زندگی، مسائل و مشکلات روزمره و … است.

ویژگی های افرادی که از موهبت سلامت روان برخوردارند عبارتند از:

– قناعت

– علاقه زیاد به استفاده از توانایی ها و لذت بردن از زندگی

– توانایی کنترل و مدیریت اضطراب و دلشوره

– انعطاف پذیری و آموختن سریع مسائل

– ایجاد تعادل میان کار، بازی، فعالیت و استراحت

– توانایی ایجاد و حفظ ارتباط

– اعتماد به نفس بالا

ویژگی های مثبت و سلامت روح و روان به افراد کمک می کند تا در فعالیت های گوناگون حضور فعال داشته باشند، ارتباطات قوی برقرار کنند و بر مشکلات زندگی و اضطراب پیروز شوند.

سه قدم تا ارتباط موثر با دیگران

گوشه‌نشینی و خجالتی بودن از جمله عوامل موثر در گرایش افراد به اعتیاد است، ارتباط موثر با دیگران و اجتماعی شدن می‌تواند این خطر را تاحدی کاهش دهد. این سه قدم می‌تواند در ارتباط موثر شما با دیگران مفید باشد.

کامپیوتر و تلویزیون را رها کنید

کامپیوتر و تلویزیون وسائل مفید و ضروری هستند، اما توجه تان را به خود جلب می کنند و شما را از برقراری ارتباط باز می دارند. بهترین روش آن است که ارتباطات مجازی را کنار بگذارید و با شرکت در میهمانی ها و گردهمایی ها و گفت و گو با افراد گوناگون دنیای ارتباطات میان فردی را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

گفت و گوی رودرو و روزانه با افراد دوست داشتنی

می توانید از میان دوستان، همسایگان، اعضای خانواده و … افراد مثبت، جذاب و دوست داشتنی را انتخاب کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید و وقت بگذرانید.

در فعالیت های خیرخواهانه شرکت کنید.

شرکت در فعالیت های خیرخواهانه تاثیر مثبتی بر روح و روان تان می گذارد و احساس خوبی به شما می دهد. محدودیتی برای فعالیت های خیرخواهانه شخصی و گروهی وجود ندارد. شما می توانید به مدارس، مساجد، اماکن مذهبی، سازمان های خیریه و … مراجعه و به افراد نیازمند کمک کنید.
منبع :pishgirinovin

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *