شیوه های افزایش انگیزه

شیوه های افزایش انگیزه
فکر می کنید چرا زمانی که با یک وسوسه روبرو می‌شویم، انگیزه کافی برای مقابله با آن و انتخابِ گزینه درست را نداریم؟
«واقعاً باید بیشتر ورزش کنم…»
«از این به بعد باید برنامه خوابم را منظم کنم…»
«واقعاً باید وقتِ کمتری را در فیس بوک بگذرانم…»
«باید»‌های زیادی وجود دارند که شما می‌خواهید انجام دهید، اما در حقیقت تنها تعدادِ کمی از آن‌ها را به انجام می‌رسانید. ما اغلب خوشی‌هایِ کوتاه مدت را به رضایتِ طولانی مدت و شادیِ کوتاه مدت را به احساسِ کمالِ ماندگار ترجیح می‌دهیم و بعد از آن احساس عذاب وجدان و نا‌امیدی می‌کنیم؛ چرا زمانی که با یک وسوسه روبرو می‌شویم، انگیزه کافی برای مقابله با آن و انتخابِ گزینه درست را نداریم؟

اگر تا به حال این سؤال را از خودتان پرسیده‌اید، بهتر است این مقاله را بخوانید. در اینجا 11 راهکار را برای افزایش انگیزه شما ارائه می‌کنیم. این راهکار‌ها به شما کمک می‌کنند انگیزه لازم را برای انجامِ کار‌هایی که باید آن‌ها را انجام دهید، پیدا کنید، حتی با وجود اینکه از آن‌ها خوش‌تان نیاید:
1. جملاتی را بر رویِ دیوار بچسبانید که به شما انگیزه بدهند.
این جملات را جایی بچسبانید که معمولاً در آن کار می‌کنید. برخی از جملاتِ محبوب می‌توانند این‌ها باشند: «برای داشتنِ زندگی آسان دعا نکنید، برای قوی‌تر بودن دعا کنید؛ دعا نکنید که کار‌ها با نیروی‌تان برابر باشند، آنوقت انجامِ دادنِ کارتان معجزه به حساب نمی‌آید، در صورتی که باید معجزه کنید» (فیلیپس بروکز، نویسنده).
«اولین قدم را بردارید؛ لازم نیست که به کلِ پله‌ها نگاه کنید؛ تنها اولین قدم را بردارید» (مارتین لوترکینگ، مدافعِ حقوق بشر).
«هر روز 100% از توانایی‌تان را برای انجامِ کار‌ها به کار بگیرید. زیرا اگر امروز 80 درصد سعی کنید، فردا باید برای جبرانش 120 درصد تلاش کنید.» (نا‌شناس).
2. این جملات را هر ماه عوض کنید.
ما انسان‌ها به همه چیز بسیار سریع عادت می‌کنیم و پس از مدتی جملاتِ الهام‌بخشی که رویِ دیوار چسبانده‌اید، تبدیل به جزئی از پیش‌زمینه می‌شوند که دیگر توجه‌مان را بر نمی‌انگیزند. برایِ جلوگیری از اتفاقِ چنین چیزی، این جملات را هر ماه با جملاتِ جدیدی تعویض کنید.
3. کشف کنید که چه زمانی بهتر کار می‌کنید؟
احتمالاً شما در زمانِ خاصی از روز بهتر کار می‌کنید. این زمان را برایِ خودتان مشخص کرده و سعی کنید کار‌های مهم و خلاقانه‌تان را در آن زمان به انجام برسانید. این رویکرد کیفیتِ کارتان را افزایش خواهد داد.
4. کارهایِ دشوار را اول انجام دهید.
همه ما دوست داریم که کار‌هایمان را از لیست خط بزنیم و این کار را معمولاً از آسان‌ترینِ آن‌ها شروع می‌کنیم. اما این کار از بازدهِ کاری‌تان می‌کاهد؛ به یاد داشته باشید که ابتدا کارِ دشوار را به انجام برسانید؛ هنگامی که دشوار‌ترین کارتان را به انجام رساندید، انگیزه‌تان برایِ انجامِ کارهایِ دیگر افزایش می‌یابد.
5. هنگامی که بیدار می‌شوید، لبخند بزنید.
این کار ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما می‌تواند کیفیتِ زندگی‌تان را افزایش دهد. ساعتی که زنگ می‌زند و صبح‌ها شما را بیدار می‌کند، «ساعتِ شانسِ» شماست؛ زیرا در هر روز شانس‌های زیادی برای آموختن، ایجادِ روابط با دیگران، استفاده از مواهبِ زندگی و لمسِ زیبایی‌ها خواهید داشت. اگر خودمان را مُجاب کنیم که به این مواردِ شگفت آور در زندگی‌مان بیاندیشیم، راهی جز لبخند زدن باقی نمی‌ماند.
6. در انتهایِ روز، لیستِ کار‌هایی را که باید انجام می‌دادید، مرور کنید.
حتی اگر نتوانسته‌اید هر آنچه را که در لیستِ کار‌هایتان بوده است، به انجام برسانید، لیست‌تان را در انتهایِ روز چک کنید؛ از این طریق علی‌رغمِ اینکه نتوانسته‌اید هر آنچه را که می‌خواهید به انجام برسانید، پیشرفتی که داشته‌اید را به خود یادآوری می‌کنید. اما در صورتی که هر آنچه را که در لیست نوشته‌اید، انجام داده‌اید، باید به خودتان افتخار کنید. این به شما یادآوری می‌کند که وقتِ جشن گرفتنِ موفقیت‌تان است.
7. همه چیز را جشن بگیرید.
اگر به دنبالِ موقعیتی برای جشن گرفتن باشید، مواردِ زیادی را خواهید یافت. یاد بگیرید که برای چیزی‌های کوچک نیز جشن بگیرید: مثلاً به اتمام رساندنِ یک گزارش، یا تکلیف؛ برای جشن گرفتن می‌توانید به ساحل بروید، کتاب بخوانید و یا غذا یا اسنکِ موردِ علاقه‌تان را بخورید. با جشن گرفتن شما از نکاتِ جزئی و کم اهمیت اما عمیقاً زیبایِ زندگی‌تان آگاه می‌شوید.
8. کتاب‌های انرژی‌بخش بخوانید.
پُر کردنِ ذهن‌تان با پیام‌ها و جملاتِ انرژی‌بخش، مهم‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اکثرِ پیام‌هایی که ما از تلویزیون یا رادیو دریافت می‌کنیم، منفی هستند: «گرم شدنِ کره زمین»، «مشکلاتِ اقتصادی» و…؛ اما در صورتی که روزانه 10 دقیقه از وقت‌تان را به خواندنِ کتاب‌هایی با جملاتِ الهام‌بخش اختصصاص دهید، توانایی مقابله با این بدبینی‌ها و نا‌امیدی‌ها را به دست خواهید آورد. کتابی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند یک کتابِ زندگی‌نامه، رمان یا تاریخ باشد… تنها اطمینان حاصل کنید که کتاب دارای پیام‌های مثبت است.
9. هر روز مقداری از وقت خود را به ارتباط با دیگران بگذرانید.
حتی درونگرا‌ترین انسان‌ها نیز برای کسبِ انرژی موردِ نیاز خود به برقراری ارتباط‌های منظمِ اجتماعی احتیاج خواهند داشت. هر چه باشد، هنگامی که از خود می‌پرسیم که چه چیز برایمان مهم است، ارتباط با دوستان و خانواده‌مان در ابتدایِ لیست ظاهر می‌شوند. اگر روابط تا این اندازه برایمان مهم هستند، پس جایِ تعجب ندارد که به آن‌ها وقت اختصاص دهیم. خوردنِ شام با خانواده و یا صحبت با یک دوستِ نزدیک، می‌تواند روحِ ما را شاد کند و به ما انگیزه و الهام ببخشد.
10. دورتان را با افرادی که مثبت هستند محصور کنید.
شما باید دوستان‌تان را با دقت انتخاب کنید. شما نمی‌توانید اعضایِ خانواده‌تان را انتخاب کنید، اما می‌توانید دوستانتان را آگاهانه انتخاب نمایید. گفته شده است که انسان، میانگینی از 5 فردی است که بیشترین وقتِ خود را با آن‌ها صرف می‌کند. این بدین معناست که اگر این 5 نفر، شاد، پُر انگیزه، الهام بخش و سخت‌کوش باشند، ناگزیر شما نیز همین‌طور خواهید شد. بر عکس اگر این افراد، بدبین، بداخلاق، غیر صادق و تنبل باشند، شما نیز در مدت زمانی نه چندان زیاد، همانندِ آن‌ها خواهید شد.
11. هر روز حداقل 15 دقیقه وقت را به تنهایی سپری کنید.
این مورد در تضاد با اجتماعی بودن نیست و تکمیل کننده آن است. در تنهایی شما می‌توانید فکر و خیال‌پردازی کنید. همچنین این زمان فرصتی است که خود را از مشغولیت‌های ذهنی جدا کنید و فکر کنید که چه چیز‌هایی واقعاً برای تان مهم هستند.
منبع :parsegard

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *