طب سوزني به جاي دارو

طب سوزني به جاي دارو
شايد بتوان از طب سوزني به جاي بعضي داروها براي درمان بيماري ها استفاده کرد.
معمولاً به دليل اينکه هورمون استروژن باعث رشد سلول هاي سرطاني در سرطان پستان مي شود، پزشکان از داروهاي ضد هورمون استفاده مي کنند تا استروژن سرکوب شده و يا مقدار آن در بدن بيماري کاهش پيدا کند.

مطالعات نشان داده است که با مصرف داروهاي بلوک کننده استروژن، خطر عود مجدد سرطان پستان بعد از جراحي کمتر مي شود، حتي از اين داروها در درمان سرطان هاي پيشرفته پستان نيز استفاده مي شود. به عنوان مثال مصرف داروي بلوک کننده استروژن به نام تاموکسيفن براي مدت پنج سال بعد از جراحي، باعث کاهش خطر بازگشت سرطان پستان مي شود.
از طرفي مصرف داروهاي بلوک کننده استروژن با عوارضي مثل خستگي، گر گرفتگي، ترشحات واژينال و نوسان خلق همراه است. معمولاً براي رفع اين عوارض از داروهايي مثل ضد افسردگي ها و استروئيدها استفاده مي شود که آنها هم عوارض خاص خود را دارند، مثل افزايش وزن، خستگي، اختلال در عملکرد جنسي و تهوع.
بنابراين بسياري از خانم هاي مبتلا به سرطان پستان از مصرف اين داروها امتناع مي کنند چون عوارض دارويي آنها را بيشتر اذيت مي کند.
شايد بتوان از طب سوزني به عنوان درمان جايگزين داروهاي ضد افسردگي در زنان مبتلا به سرطان پستان استفاده کرد.
در اين مطالعه محققان بخش سرطان شناسي و پرتودرماني بيمارستان ديترويت ميشيگان روي 47 خانم بيمار که داروي سرکوب کننده هورمون استروژن مصرف مي کردند مطالعه انجام دادند. نيمي از آنها طي 12 هفته تحت درمان با طب سوزني قرار گرفتند و نيمي ديگر براي رفع عوارض دارو از داروهاي ضد افسردگي استفاده کردند.
محققان علاوه بر کنترل عوارض دارو، ميزان افسردگي، کيفيت زندگي و سلامت عمومي اين خانم ها را مورد بررسي قرار دادند. در هر دو گروه عوارض داروي ضد هورمون کم شده بود، اما گروهي که داروهاي ضد افسردگي استفاده کرده بودند، از عوارضي مانند تهوع، خشکي دهان، سردرد، مشکل در خواب، سرگيجه، دوبيني، افزايش فشار خون، يبوست، خستگي و اضطراب رنج مي برند.
در بيماراني که طب سوزني انجام شده بود هيچ نوع عارضه داروهاي ضد هورمون ديده نشد و حتي آنها افزايش انرژي، خوش بيني، افزايش تمرکز و تمايل جنسي را هم گزارش کردند و در کل حس مي کردند کيفيت زندگي آنها بهتر ديده شده است.
به اين ترتيب شايد بتوان از طب سوزني به عنوان درمان جايگزين داروهاي ضد افسردگي در زنان مبتلا به سرطان پستان استفاده کرد که البته استفاده گسترده از اين روش به بررسي هاي بيشتري نياز دارد.
در کشورهاي غربي از طب سوزني در درمان اعتياد به سيگار و مشکلات آرنج تنيس بازان استفاده مي شود و نتايج خوبي نيز در پي داشته است.
ويژگي نقاط طب سوزني و روش تشخيص آنها

نقاط طب سوزني نقاط ريزي در بدن هستند که با سوزن زدن روي آنها درمان صورت مي گيرد که در طي اين درمان تعادل که اصل سلامت است برقرار مي گردد. اين نقاط روي مريديان، چانل هاي بخصوصي قرار دارند که چنانچه بار پاتولوژيک يک عنصر و مريديان مربوطه زياد باشد ( بيماري زا ) آنرا تخليه و اگر کم باشد آنرا شارژ مي کنند.
اين نقاط روي 14 مريديان قرار گرفته اند که 12 مريديان به طور قرينه چپ و راست بدن هستند و CV در جلو و GV در پشت بدن و هر دو در خط وسط مي باشند. بعضي از نقاط در حالي که اَکستراپوينت هستند اما هنوز به گونه اي با يک مريديان در ارتباط اند مثل نقطه اسکتراي چشم زانو که نقطه خارجي آن همان Stomach 35 مي باشد.
نقاط طب سوزني مقاومت اهمي در حدود 50/000 اهم دارند. يعني پنجاه کيلو اهم و نقاط غير آکويونيت طب سوزني مقاومت اهمي حدود 200 کيلو اهم دارند. اين مقاومت را حتي مي توان با اهم مترهاي معمولي اندازه گيري کرد.
بر همين اساس دستگاه هاي نقطه ياب ساخته شده که وقتي نوک آن روي آکوپوينت قرار مي گيرد صداي مخصوصي مي دهد. معمولاً اين دستگاه ها را در دست دانشجويان سال يک و دو و افراد کم تجربه مي توان يافت زيرا که متخصصين آکوپنگچر حتي با نگاه مي توانند نقطه را پيدا کنند يا بعد از زدن سوزن با کمي جابجا کردن و چرخاندن از بيمار سؤال کنند.
اصولاً نقاط آکوپوينت نسبت به فشار حساس مي باشند. اين حساسيت ابتدا درک نمي شود ولي بعد از مدتي ماساژ دادن روي روده بزرگ (1) مي توانيد حساسيت اين آکوپوينت را حس کنيد. Kidney6 ( کليه ) را مدتي ماساژ داده سپس با ناخن روي آن فشار دهيد تا حساسيت آکوپونيت ها را در فشار حس کنيد. از روي همين حالت درمان با طب فشاري به وجود آمده که البته علم آکادميک نيست و در مورد بيماران کمبود فاکتورهاي انعقادي و تمايل به خونريزي از اين نوع طب فشاري استفاده مي گردد.
منبع :راسخون

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *