طب سوزنی و پوست صورت

طب سوزنی و پوست صورت
موضوع طب سوزنی و زیبایی در چین، انگلستان، آلمان و فرانسه بحث جدیدی نیست ولی در کانادا و ایران نسبتا تازه است. طب سوزنی در مواردی حتی از نور لیزر (که بسیار بی عارضه و بی خطر است) نیز پاسخ بهتری دارد.

تأثیرات طب سوزنی صورت
1- چرخش خون و انرژی را در کل بدن بهبود می دهد. به همین علت وقتی برای بیماران فقط طب سوزنی روی بدن هم انجام می گردد، بعد از چند جلسه صورت شفاف می شود. (بدون اینکه روی صورت کاری انجام شود!)
2- درمان ذهن، جسم و روح را شامل می شود. (که این به علت تشرح سروتونین در بدن است که باعث شادی و نشاط می شود)
3- باعث افزایش توان عضلات و خاصیت ارتجاعی پوست صورت می گردد.
4- با فعال کردن مکانیزم های مربوط به ترمیم زخم می تواند اولا جریان خون در پوست را ثانیا جریان اکسیژن رسانی به پوست را افزایش دهد، نفوذپذیری عروق را بالا برده باعث رفع مواد زاید می شود.
5- با کاهش ادم و مایعات اضافه بدن به کاهش ادم در اطراف چشم کمک می کند.
6- بالانس هورمونی ایجاد می کند به همین علت معمولا روی ریزش مو، آکنه و گاهی موی زاید موثر است.
7- به علت افزایش جریان خون و لنف، رطوبت رسانی (هیدرادرمی) انجام می دهد.
8- موجب کاهش استرس (که از همه عوامل پاتوژن مهم تر است) می گردد.

موارد کاربرد طب سوزنی
طب سوزنی در مواردی مانند خشکی پوست، چربی بیش از حد پوست، منافذ باز پوست، افتادگی صورت و چهره، رفع غبغب، شادابی و جوانسازی پوست گونه گذاری، چین و چروک و پیری پوست، لک و کک و مک صورت، جوش صورت، ریزش مو و کلا در لیفتینگ پوست موثر است. در مورد پف و تیرگی دور چشم اگر خیلی قدیمی و کهنه نباشد، می تواند مفید باشد.
در مورد خطوطی که فانکشنال هستند (مثل خط اخم) طب سوزنی می تواند موثر باشد؛ به شرط آنکه با تغییر میمیک صورت و یا استفاده از چسب های مخصوص انقباض در این عضله به حداقل برسد.

روش درمان:
برای درمان از سوزن های مخصوصی استفاده می شود که مویی شکل و با قطر بسیار اندک هستند (قطر 18/0-16/0و طول 13/0) بیشتر افراد هنگام کار با سوزن نگرانند؛ اما این نگرانی بی مورد است. درد در هنگام آمپول زدن به علت سایز بزرگ تنه و پاره شدن بافت و همچنین، عبور ماده تزریقی در رگ می باشد ولی در طب سوزنی سوزن ها مویی شکل و به ضخامت تار مو هستند و سوزنکاری دردناک نیست. از طرفی سوزن ها خشک می باشند. (DRY needie)
معمولا در هر جلسه بین 20 تا 100 سوزن برای کار صورت برحسب شدت چروک ها و بیمار انتخاب می شود. همچنین علاوه بر نقاط طب سوزنی نقاط دیگری هم برای این کار انتخاب می گردد و گاه برای گونه گذاری استفاده از طب سوزنی الکتریکی هم لازم است.
سوزن های صورت عموما بعد از اینکه کارشان تمام شد خود به خود رها می شوند!
معمولا بعد از سه الی چهار جلسه اثرات اولیه کار با طب سوزنی که شامل شاداب و روشن شدن پوست می باشد، ظاهر می شود و بعد از 7-8 جلسه اثرات کلاژن سازی شامل سفتی، گونه و کاهش عمق چروک ها مشخص است. چون کلا برای کلاژن سازی 3 هفته زمان لازم دارد.
برای بیمارانی که پیس میکر (Pace maker) در قلب دارند، از دستگاه استفاده نمی شود. همچنین در بیمارانی که مبتلا به هموفیلی، روزاسه یا بیماری های التهابی پوست و یا بسیار مستعد کبودی هستند، بهتر است استفاده نشود.
منبع :نمناک

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *