طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی در طب سنتی چینی است که در آن سوزن های بسیار نازک در نقاطی خاص از بدن قرار داده می‌شوند. این روش اصولا برای رفع درد استفاده می‌شود، ولی برای درمان دیگر عارضه ها نیز استفاده شده است. بیش از 3 میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر کشورهای دیگر نیز رایج است. برای مثال در فرانسه یک نفر از 5 نفر طب سوزنی را آزموده است.

طب سوزنی چگونه کار می کند

طب سوزنی عبارت از آزاد سازی جریان انرژی حیاتی در بدن یا “چی”، با تحریک نقاطی در طول 14 گذرگاه انرژی، است. دانشمندا ن می‌گویند که سوزن ها می‌توانند باعث شوند که بدن آندورفین – ضد درد طبیعی– رها کند و می‌توانند جریان خون را افزایش داده و فعالیت مغز را تغییر دهند. افراد شکاک می‌گویند که طب سوزنی تنها به این دلیل موثر است که افراد آن را باور دارند ، اثری که به آن اثر دارو نما گفته می‌شود.

آیا طب سوزنی درد دارد؟

سوزن های طب سوزنی بسیار نازکند و بیشتر افراد هنگام استفاده از آنها دردی را احساس نمی کننند یا اینکه خیلی کم درد دارند. آنها اغلب می‌گویند که بعد از درمان، احساس گرفتن انرژی و راحتی دارند. با این حال سوزن ها می‌توانند باعث سوزش موقتی بشوند.

طب سوزنی: درد پائین کمر

اگر درمان استاندارد و رایج، درد مزمن پائین کمر شما را از بین نبرد ، شاید طب سوزنی بتواند این کار را بکند وگروه های پزشکی به افراد پیشنهاد می‌کنند که این روش را بیازمایند. در مطالعه ای کشف شده که هر دو روش طب سوزنی واقعی و ساختگی ، از درمان های معمول برای درد کمر بهتر جواب می‌دهند که به مدت بیش از 3 ماه انجام شده اند. کارشناسان هنوز برای استفاده از طب سوزنی جهت درد (شدید) پائین کمر، در حال بررسی هستند.

طب سوزنی : سردرد ها

طب سوزنی می‌تواند به رهایی از میگرن یا سردرد های تنشی کمک کند. در دو مطالعه بزرگ در این مورد کشف شده که افرادی که طب سوزنی انجام می‌دهند در مقایسه با کسانی که از درمان معمولی استفاده می‌کنند روزهای کمتری سردرد های تنشی دارند.

طب سوزنی : ورم عضله

مطالعاتی که چگونگی عملکرد طب سوزنی در درمان دردهای عضلانی را آزموده اند، به نتایج مختلفی رسیده اند. برخی نشان داده اند که بطور موقتی می‌تواند درد را اندکی کاهش دهد ، اما دیگر آزمایش ها این را نشان نداده اند. مطالعه کوچکی که توسط کلینیک مایو انجام شده نشان داده است که طب سوزنی می تواند دو مشکل دیگر ناشی از التهاب عضلانی را برطرف کند : خستگی و اضطراب. اما در کل ، شواهد کافی برای اثبات اینکه طب سوزنی برای ورم عضلانی مناسب است، وجود ندارد.

طب سوزنی : درد آرتروزی

بنا به گفته موسسه ملی آرتروز و بیماری های ماهیچه ای اسکلتی و پوستی ، طب سوزنی می‌تواند علاوه بر درمان معمولی، کمکی مناسب، به بیماران آرتروزی باشد. برخی تحقیقات امید بخش اخیر نشان می دهند که طب سوزنی درد آرتروزی را در زانو کاهش می‌دهد. با این حال تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر آن بر آرتروز لازم است.

طب سوزنی : سندروم تونل کارپال (مچی)

طب سوزنی با قرص های استروئیدی تجویز شده برای درد مچ و بازوی ناشی از سندروم تونل کارپال آزمایش و مقایسه شده است. محققان در تایوان بر روی گروهی از افراد که 8 نوبت درمان طب سوزنی در طول یک ماه انجام داده اند پی بردند که آنها راحتی بیشتری را برای زمان طولانی تری نسبت به گروهی که فقط دارو مصرف می‌کردند ، گزارش نمودند. در حالیکه این چنین مطالعاتی امید بخشند ، شواهد زیادی هنوز، برای تائید تاثیر طب سوزنی بر سندروم تونل کارپال لازم است.

طب سوزنی : درد دندانی

طب سوزنی درد ناشی از کشیدن دندان یا جراحی را تسکین می‌بخشد، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که وانمود کردن انجام طب سوزنی بر بیمار نیز همین کار را می‌کند، یعنی خاصیت دارونمایی دارد.. بسیاری هنوز عقیده دارند که درد دندانی یکی از مواردی است که طب سوزنی بر روی آن تاثیر دارد.

طب سوزنی : دیگر دردها

مردم طب سوزنی را برای درد گردن، عضله، آرنج و گرفتگی عضله در اثر قاعدگی ، بکار می برند با این امید که از دارو ها و عوارض جانبی آنها دوری کنند. سازمان بهداشت جهانی، 28 بیماری مختلف را که گاهی با طب سوزنی درمان شده اند، فهرست نموده است.

تقویت کننده اثر داروی ضد درد

طب سوزنی می‌تواند به همراه داروی ضد درد یا دیگر درمان ها مانند ماساژ، استفاده شود و در کاهش درد بطور مکمل عمل بهبود بخشد.

طب سوزنی: حالت تهوع

طب سوزنی در نقطه (P6) واقع بر روی مچ، می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را حتی پس از شیمی درمانی یا جراحی، کاهش دهد. مطالعات متخصصان ،نشان می دهند که 10 روش طب سوزنی که عبارتند از سوزن ها، تحریک الکتریکی، فشار درمانی – در مقایسه با دارو هایی که جلوی تهوع و استفراغ را می‌گیرند، موثرترند.

طب سوزنی و درمان سرطان

چون طب سوزنی می‌تواند درد، تهوع و استفراغ را کاهش دهد، گاهی اوقات از آن برای غلبه بر علائم سرطان و شیمی درمانی نیز استفاده می‌کنند. این روش همچنین می‌تواند گر گرفتگی ناگهانی ناشی از سرطان سینه را کنترل کند. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید و سپس به نزد شخصی حرفه ‌ای‌ بروید که تجربه کار با بیماران سرطانی را دارد.

طب سوزنی و باروری

افراد معروفی مانند سلن دیون و ماریا کری از طب سوزنی استفاده نموده اند – بهمراه درمانهای ناباروری – که به‌ آنها در باردار شدن کمک کرده است. بررسی مطالعات پزشکی این دیدگاه را تائید می‌کند، و پیشنهاد می کند که طب سوزنی می‌تواند تاثیر درمانهای ناباروری را بیشتر سازد. یک نظریه ، توضیح می دهد که احتمالا طب سوزنی به کاهش استرس و افزایش جریان خون در تخمدان کمک می‌کند.

طب سوزنی برای ترک اعتیاد

طب سوزنی برای عارضه های متنوع دیگری که ، عبارتند از ترک سیگار، بی خوابی، خستگی، افسردگی،
حساسیت ها استفاده شده است. در بهترین حالت برای برخی کاربرد های طب سوزنی ، شواهد چندان روشن نیست. برای مثال ، مطالعات نشان داده که طب سوزنی انجام شده بر روی افراد سیگاری ، در ناحیه بیرونی گوش ، در ترک سیگار، اثری ندارد.

طب سوزنی و کودکان

طب سوزنی برای کودکان، بطور کلی ایمن تلقی می‌شود؛ البته اگر به فردی حرفه ای که استاندارد این کار را رعایت می کند، مراجعه ‌کنید. اصولا این روش برای کنترل درد و تهوع و استفراغ پس از جراحی یا شیمی درمانی استفاده می‌‌شود. شواهد و دلایل علمی، کاربرد طب سوزنی را برای درمان حواس پرتی، بی نظمی و بیش فعالی، تائید نمی‌کنند.

چه وقت باید به فکر طب سوزنی باشیم

چون طب سوزنی بندرت عوارض جانبی دارد ، جایگزین بالقوه دارو های ضد درد یا درمان های استروئیدی است. همچنین آن را به عنوان طب “مکمل” که می توان در کنار دیگر درمان ها استفاده کرد، در نظر می‌گیرند. بهترین کار این است که با پزشک خود در مورد استفاده از طب سوزنی صحبت کنید.

خطرات طب سوزنی

با اینکه طب سوزنی بطور کلی ایمن است و مشکلات جدی آن بسیار کم اند، خطراتی نیز وجود دارند. سوزن هایی که استریل نشده اند، می‌توانند باعث عفونت شوند. در برخی نقاط که سوزن ها عمیق تر فرو برده می‌شوند، می‌توانند شش یا کیسه صفرا را سوراخ کرده یا باعث مشکلاتی در رگ های خونی شوند. به همین دلیل است که باید به فردی که کاملا طب سوزنی را آموزش دیده و مجرب است، مراجعه کنید.

چه کسی نباید از طب سوزنی استفاده کند

اانجام طب سوزنی برای فرادی که بی نظمی در خون ریزی و نقص در انعقاد خون دارند ، یا کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف می کنند ، می تواند خطرناک باشد.دادن شوک الکتریکی در کسانی که از باتری قلبی یا دیگر وسایل الکترونیکی در بدن استفاده می‌کنند ، می‌تواند مشکل ایجاد کند. خانم های باردار باید قبل از انجام طب سوزنی، با پزشک خود صحبت کنند. بسیار مهم است که هرگز درمان های رایج را رها نکنید و در درمان بیماری و درد شدید، فقط به طب سوزنی بسنده نکنیم.شاید این درد علامت یک عارضه جدی باشد.

یک فرد حرفه‌ای و مجرب را انتخاب کنید

این مهم است که درمان بوسیله فردی که مطابق استاندارد، آموزش و تمرین دیده است، انجام گیرد.اینکه آنها صلاحیت درمان چه بیماری هایی را دارند ، در گواهینامه های آنها ذکر می شود. سازمان هایی برای تعریف استاندارد ها کار می کنند. مانند آکادمی طب سوزنی پزشکی آمریکا ( گروهی پزشکی) یا انجمن طب سوزنی و طب شرقی آمریکا . مطمئن شوید شخصی که طب سوزنی را انجام می‌دهد از سوزن های استریل و یک بار مصرف استفاده ‌می‌کند.

تنوع طب سوزنی

برخی دیگر از انواع روش های درمانی، در تحریک نقاط طب سوزنی، از راه های متفاوتی استفاده می‌کنند. ماکسی باسچن عبارت است از سوزاندن داغ فتیله ای، بسته ای است از برگهای برنجاسف و اسفنطین ، که می‌توان برای گرم کردن سوزن های طب سوزنی یا گرم کردن پوست بکار برد. طب سوزنی الکتریکی، با سوزن ها شوک الکتریکی وارد می‌کند. از دیگر انواع جدید طب سوزنی می توان به سوزن های لیرزی که از روی پوست ( و نه داخل آن) عمل می کند، اشاره کرد.

فشار درمانی بجای طب سوزنی

اگر از سوزن می‌ترسید، می‌توانید تا میزان زیادی اثر مشابه را از فشار درمانی دریافت کنید. فشار درمانی عبارتست از فشار و ماساژ در نقاط طب سوزنی، برای تحریک گذرگاه های انرژی. مقایسه علمی بین فشار درمانی و طب سوزنی کم انجام شده ، ولی موثر بودن فشار درمانی ، در کاهش تهوع و کم کردن درد زایمان ثابت شده است.

منبع :گروه ترجمه مجله پزشکی مادر

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *