طب مکمل و طب سنتی چیست؟

طب مکمل و طب سنتی چیست؟

کلمه «مکمل» به معنای «افزوده» است. طب مکمل درمان و طبّی است که شما علاوه بر دستورات استاندارد پزشکتان بکار می‌گیرید.
آنچه در یک فرهنگ درمانی استاندارد تلقی می‌شود، ممکن است در فرهنگ دیگر استاندارد نباشد. برای مثال:

• طب سوزنی در چین استاندارد است اما در آمریکا اینطور نیست.
• هیپنوتیزم بخش استانداردی از علم روانپزشکی است، اما ممکن است برای درمان سرطان استاندارد نباشد.

مثالهای دیگری از طب مکمل عبارتند از:
• یوگا
• ماساژ درمانی
• درمان‌های گیاهی
• طب طبیعت‌درمانی

آیا تحقیقاتی در این زمینه انجام می‌شود؟
بسیاری از شیوه‌های طب و درمان مکمل هنوز از نظر ایمنی و کارایی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. مطالعه برخی درمان‌ها، مانند دعا یا موسیقی درمانی، دشوار است.
سازمان‌های بهداشت مسئول آزمایش ایمنی و کارایی این درمان‌ها هستند. این مراکز به شما کمک می‌کنند تا شیوه درمانی ایمن و مناسب خود را انتخاب کنید.

آیا باید از طب مکمل استفاده کنید؟
قبل از آنکه تصمیم به استفاده از این نوع درمان بگیرید، در مورد سوالات زیر فکر کنید:
• چرا به فکر استفاده از این نوع درمان هستید؟ مردم اغلب از طب مکمل برای درمان بیماری‌های طولانی‌مدت یا سالم ماندن استفاده می‌کنند. اما اگر به دنبال «نوشدارو» هستید، احتمالاً ناامید می‌شوید. قبل از آنکه استفاده از این روش‌ها را شروع کنید، اطمینان یابید که از میزان موفقیت آن مطلع هستید.
• با چه روشی راحت‌تر هستید؟ بخش فلسفی برخی انواع طب مکمل شامل گوش دادن به دیگران و لمس بدن آنها به شکلی شفابخش است. برخی افراد کاملاً با این مسئله راحت هستند. برخی دیگر ممکن است تمایلی به این مسئله نداشته باشند.
برخی از درمان‌های مکمل تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. اما قبل از هر اقدامی تحقیقات بیشتری داشته باشید.

خطرات طب مکمل کدام است؟
بزرگترین خطر آن است که به جای رفتن به نزد پزشک، از این درمان‌ها استفاده کنید. درمان مکمل باید در کنار درمان توصیه شده توسط پزشک شما بکار گرفته شود. در غیر این صورت ممکن است از درمان مهمی که می‌تواند ناجی جان شما باشد دور بمانید.
گاهی طب مکمل می‌تواند در ترکیب با شیوه‌های درمانی دیگر خطرناک باشد. همیشه قبل از استفاده از هر داروی جدیدی با پزشک خود مشورت کنید. برای مثال، مکمل‌های غذایی نوعی افزودنی هستند. و می‌توانند از نظر توان و نوع واکنش آنها با داروهای دیگر بسیار متنوع باشند.
همچنین، طب مکمل به اندازه پزشکی استاندارد کنترل‌شده نیست. این بدان معنا است که ممکن است قربانی کلاهبرداران شوید. فروشندگان یا کسانی که اقدام به طب مکمل می‌کنند ممکن متقلب باشند که نشانه‌های آن عبارتند از:
• درخواست مبالغ پیش‌پرداخت عمده
• قول نتیجه سریع یا درمان معجزه‌آسا
• هشدار دادن به شما مبنی بر عدم اعتماد به پزشکان

مزایای طب مکمل چیست؟
یک مزیت آن است که بسیاری از کسانی که طب سنتی را به کار می‌گیرند رویکردی «کل‌نگر» نسبت به درمان دارند. آنها ممکن است یک ساعت یا بیشتر وقت صرف پرسیدن سوالاتی در مورد سبک زندگی، عادات، و سوابق بیمار کنند. این مسئله باعث می‌شود بیمار نسبت به درمان، درمانگر و بیماری احساس بهتری داشته باشد.

در برخی موارد، این نوع درمان به اندازه درمان استاندارد موفق است. برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که علف چایی به اندازه داروهای معمول ضدافسردگی اثر داشته و عوارض جانبی کمتری نیز دارد.
همچنین، این درمان‌ها اغلب در مقایسه با درمان‌های استاندارد، هزینه و عوارض جانبی کمتری دارند.
برخی افراد با مشارکت بیشتر در روند درمان خود احساس کنترل بیشتری خواهند داشت. و از آنجا که اغلب درمان‌های مکمل به رابطه میان ذهن و بدن نگاه می‌کند، بسیاری از بیمارانی که از این درمان‌ها بهره می‌گیرند احساس بهبود می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند به جای رهایی از یک بیماری خاص، در مسیر سلامت کلّی گام بردارند.
منبع :ariasalamat.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *