طب مکمل چیست؟

طب مکمل چیست؟
امروزه آنچه که با شنیدن واژه “پزشکی” یا “طبابت” ، بی درنگ به ذهن اکثر ما خطور می کند، مجموعه ای از روش های تشخیصی-درمانی است که در بیمارستان ها ، درمانگاه ها و اغلب مطب های پزشکان انجام و به دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه های کشور آموزش داده می شود.

این علم را “پزشکی رایج” یا “طب غربی” می نامند ، چرا که اکنون رایجترین نظام درمانی در ایران و اغلب کشورهای جهان است و این طب از غرب منشا گرفته است .
اما در واقع ، طب غربی تنها یکی از رویکردهای بشر به مسئله سلامت و بیماری است. در کنار این روش ، شیوه های دیگری از پزشکی نیز وجود دارند که با تفاوت هایی در اصول ، قواعد و راه های تشخیص و درمان ، سعی در بازگرداندن سلامت به بیماران و جلوگیری از ایجاد بیماری در اشخاص سالم دارند.
به مجموعه این روش ها که کم و بیش در همه کشور های جهان از آنها استفاده می شود ، “طب مکمل” (Complementary Medicine) یا “طب جایگزین” (Alternative Medicine) می گویند که خود شامل بیش از ۱۰۰ رشته است.
این مجموعه ، از نظام های پزشکی بسیار متفاوتی تشکیل شده و آنچه در همه آنها مشترک است ، تفاوتشان با رویکرد طب رایج در روش های تشخیص، درمان یا هر دو آنهاست.
برخی از این شیوه ها در اصول تشخیصی-درمانی خود شباهت های زیادی با یکدیگر دارند ولی گاهی تفاوت برخی از آنها با هم، بیش از اختلافشان با طب غربی است؛ این امر سبب شده است ، طب مکمل(جایگزین) ملغمه ای از روش های گوناگون باشد که هر یک به نوبه خود سعی در بالا بردن سطح سلامت افراد و جامعه دارند.
در طول تاریخ و به ویژه در چند قرن اخیر ، جوامع انسانی با هدفی مشترک به دنبال راهی برای بهبود سلامت بوده اند تا به هدف دیرینه افزایش طول عمر و زندگی سالم بشر دست یابند.
در این فرآیند ، تمدن ها و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان بسته به دیدگاه های خود ، راه های متفاوتی ارائه کرده اند.
از این بین می توان از یک سو به رویکردهایی کهن مانند طب سنتی ایران، طب سنتی هند (آیورودا) ، یوگا، طب سنتی چین (TCM) ، طب سنتی بومیان آمریکا، شفا بخشی با دست ها و از سوی دیگر به روش هایی با قدمت کمتر مانند هومیو پاتی، استئو پاتی و کایروپراکتیک اشاره کرد.

منبع :pezeshkan.org

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *