عزت نفس چیست؟

عزت نفس چیست؟

شاید این کلمه برای بسیاری از شما نا آشنا باشد . عزت نفس یعنی اینکه شما تا چه اندازه خود را ارزشمند و مهم تلقی کنید . عزت نفس همان تصوری است که شما از خودتان دارید احساساتی که درباره موفقیت های کوچک وبزرگ زندگیتان داریدهه از همین جا ناشی میشود. عزت نفس داستن به این معنا نیست که بی مورد به خودتان بنازید و دچار غرور و خودخواهی شوید، یا این که تصور کنید آدم به عیب و نقصو سراپا خوبی هستید.

” هیچ کس اینطور نیست.”

عزت نفس یعنی همانطور که هستید خودتان را دوست داشته باشید و بدانید که با وجود تمام نقص ها و کمبودها با ز هم انسان ارزشمندی هستید و شایستگی این را که دیگران دوستتان داشته باشند و شما را بپذیرند دارید.

اهمیت داشتن عزت نفس

داشتن عزت نفس بالا برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است زیرا موجب میشود شما شهامت انجام دادن کارهایی را پیدا کنید که قبلا” انجام نداده اید به توانایی ها و استعدادهایتان اعتقاد داشته باشید عزت نفس داشتن موجب میشود به خودتان احترام بگذارید . حتی زمانی که شکست می خورید . وزمانی که شما به خودتان احترام بگذارید دیگران هم برایتان ارزش و احترام قائل می شوند. کسانی که عزت نفس بالایی دارند معمولا” در زندگی تصمییمات درستی می گیرند . مثلا” اگر شما از عزت نفس بالایی برخوردار باشید ، زمانی که بنگرید دوستانتان کار احمقانه ای یا خطر ناکی انجام می دهد دیگر به خاطر فکری که آنها درباره شما می کنند، یا پذیرفته شدن در گروه آنها از آن کار اشتباه تقلید کور کورانه نمی کنید.

زیرا شما آنقدر با هوش هستید مکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید و برای امنیت سلامتی و احساستان ارزش قائلید وآنها را بیهوده به خطر نمی اندازید.

چگونگی شکل گیری عزت نفس

عزت نفس از زمانی که فرد بسیار کوچک است در او به وجود می آید در مورد بچه های نوپا یا خرد سال عزت نفس یا تشویق ها و تاییدهای دیگران تقویت می شود . وقتی بچه ها بزرگتر می شوند نقش مهمی در بالا بردن عزت نفسشان پیدا می کنند . موفقیت هایی مانند گرفتن نمره خوب در امتحانات ، پیروز شدن در یک رقابت ورزشی و حتی دوست خوبی برای دیگران بودن یا توانایی شوخ طبعی و شاد کردن دیگران در تقویت عزت نفس موثر است خانواده و اطرافیان مانند مربی ها ، معلم ها ، هم تیمی ها و هم کلاسی ها و …… هم می توانند در بالا بردن عزت نفس موثر باشند . آنها می توانند به شما کمک کنند تا به توانایی هاو قابلیت هایتان پی ببرید و زمانی که شکست می خورید شما را تشویق می کنند همه این موارد موجب می شود تا شما دید مثبتی به خودتان داشته باشید و به موفقیت های قبلی هر چه قدر هم که کوچک باشند افتخار کنید و مطمئن باشید که کارهای بسیار زیادی هستند که می توانید در آینده به خوبی از پس انجام دادنشان بر آیید.

تقویت عزت نفس

اگربیش از حد به خودتان ایراد می گیرید یا به طور کامل احساس خوبی درباره خودتان ندارید باید سریع دست به کار شوید و برای افزایش عزت نفستان اقدام کنید . زیرا نداشتن عزت نفس موجب می شود غمگین باشید جرات امتحان کردن چیزهای جدید را نداشته باشید، نتوانید دوستان خوبی پیدا کنید و محیط مدرسه و جامعه برایتان غیر قابل تحمل شود

و زمانی که باید تصمیمات مهم و سختی بگیرید با مشکلات زیادی احتیاج دارید تا به بیراهه نروید .

فهرستی از کارهایی که در انجام دادن آن تبحر دارید تهیه کنید می توانید هر چیزی را به فهرست اضافه کنید از نقاط ضعفتان که هم خود شما آنها را می دانید و هم افراد دیگر شاهد آن بوده اند . زمانی که فهرست را کامل کردید سعی کنید جنبه مثبت هر کدام از این خصوصیات یا مشکلات را پیدا کنید ، مثلا”:

– نامرتب است

– وسواس ندارد

– خجالتی است

– معتدل است

– ساکت است

– نگران است

– با دقت فکر می کندو….

آیا می دانید یا می خواهید این صفات را داشته باشید؟ حال فهرست را در مکانی مناسب و قابل رویت نصب کنید نقاط قوت جدید و آن چه را که بهبود می بخشد را کم کم به این فهرست اضافه نمایید تا در آینده ای نزدیک راهی برای پرورش استعدادها با توانایی هایتان در آن زمینه بیابید.

منبع :moshavereh

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *