علتهای ایجاد افسردگی

علتهای ایجاد افسردگی
1_ ژن

هر قسمت از اعضای بدن ، از جمله مغز توسط ژنها کنترل می‌گردد. ژنها پروتئینهایی تولید می‌کنند که در روند بیولوژیکی بدن تاثیر گذار است. حال اگر این پروتئین های تولید شده بطور اشتباه ساخته شود روند بیولوژیکی بدن دچار مشکل و نهایتاً سبب ایجاد یک خلق ناپایدار می‌گردد.البته استعداد ژنتیکی گرچه در ایجاد بیماری بسیار موثراست ولی تنها علت بیماری افسردگی نمی‌باشد. در تحقیقات به عمل آمده از جمله انواع افسردگی ، که عامل ژنتیکی نقش موثرتری را ایفا نموده است بیماری افسردگی دو قطبی می‌باشد.

2_ مغز

گرچه به طور معمول مردم مرکز احساسات را قلب خود می‌دانند ولی باید بدانید که مرکز تمامی‌احساسات و خلق و حافظه در مغز می‌باشد. دانشمندان با بررسی تصویری و آزمایش بر روی حیوانات نقاطی از مغز را مشخص نموده اند که در بیماران دچار افسردگی با کاهش و یا افزایش فعالیت همراهند همچنین مواد شیمیایی واسطه بین سلولهای عصبی(نوروترانسمیترها) نیز دچار تغییراتی می‌گردد که با درمانهای شیمیایی جایگزین تا حد زیادی می‌توان آنها را جبران نمود.

3_ هورمونها

یکی دیگر از علتهای موثر در ایجاد بیماری افسردگی اختلال در ترشح هورمون ها بخصوص هورمونهای مربوط به استرس است که با داروهای ضد افسردگی و الکتروشوک سطوح آنرا تنظیم می‌نمایند.

4_ از دست دادن زود هنگام والدین

برای مثال افرادی که در دوران بچگی والدین خود را از دست می‌دهند و یا افرادی که مورد علاقه شدید آنهاست می‌میرند ، بسیار مستعد به ابتلاء افسردگی می‌باشند همچنین رویدادهای مشکل زندگی مانند از دست دادن شغل و یا طلاق سبب تسریع پیدایش این بیماری در افراد مستعد می‌گردد.

5_ داروها

بعضی از عوارض دارویی می‌تواند بصورت تغییر خلق و یا تسریع ابتلاء به افسردگی موثر باشد از جمله داروهای استروئیدی و ضد فشار خون. لذا لازم است حتماً با پزشک خود در خصوص مصرف انواع دارو مشورت نمایید.

6_ مشکلات طبی(بیماریها و تغییر خلق)

یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری افسردگی بیماریهای مختلف داخلی می‌باشد که مهمترین و شناخته شده ترین آنها عدم تعادل هورمونهای تیروئیدی است، همچنین در بیماران بعد از حمله قلبی آثار افسردگی مشهود است از جمله دیگر بیماریها می‌توان MS (مالتیپل اسکلروزیس)، آلزایمر، سکته مغزی، سوء تغذیه ، بخصوص کمبود ویتامین B12 ، لوپوس، سرطانها و……را نام برد.

خودکشی در افسردگی

بیشتر کسانیکه دست به خودکشی می‌زنند از بیماری افسردگی رنج می‌برند. البته زمانیکه فردی تمایل بیش از حد به انجام عمل خودکشی دارد می‌تواند به دلایل ذیل تشدید گردد:

* در طی یک حمله افسردگی یا سایکوز و یا اضطراب شدید

* یک اتفاق مهم ناشی از مرگ یکی از نزدیکان که مورد علاقه شدید وی بوده یا مرگ همسر

* از دست دادن حمایت اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس مانند طلاق و یا جدایی از دوست نزدیک لازم به ذکر است که لزوماً با پیدایش عوامل فوق نیست که یک بیمار افسرده اقدام به این امر بنماید لذا هر وقت بیمار احساس می‌کند که به خود و یا دیگری می‌خواهد آزار برساند حتماً باید به پزشک مراجعه نماید چرا که با دارو و درمان مناسب می‌توان از این اتفاق جلوگیری نمود.

افسردگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری افسردگی بسیار بی سرو صدا ایجاد می‌گردد و متاسفانه فقط یک سوم افرادی که افسردگی دارند از کمکهای درمانی استفاده می‌نمایند و دوسوم بقیه از داشتن این بیماری آگاهی ندارند و یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند . این موضوع قابل توجه است که بیمار پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات خونی و تصویری ، هیچ گونه علامتی از بیماری جسمی‌را نشان نمی‌دهد در حالیکه اکثر این بیماران با شکایات جسمی‌مانند ، ناراحتی معده ، سردرد و مشکلات جنسی و بی حوصلگی و داشتن انرژی کم مراجعه می‌نمایند که در طی بررسی های پزشک بیماری افسردگی ایشان مشخص می‌گردد.
منبع :سیمرغ

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *