عوامل مستعد كننده سردردمیگرنی

عوامل مستعد كننده سردردمیگرنی

با وجود اين که هنوز پزشکان نمي دانند بعضي افراد به سردردمیگرنی مبتلا مي شوند، اما مشخص شده است که عواملي در شروع حملات سردردمیگرنی دخيل هستند.بسياري از افراد در روزنامه ها يا مجلات خوانده اند يا به آنها گفته شده است که از خوردن موادي مثل پنير، شکلات يا فلفل خودداري کنند.

متاسفانه براي اکثر مبتلايان سردردمیگرنی ، تنها نخوردن چند ماده غذايي براي جلوگيري از بروز حملات سردردمیگرنی کافي نيست.اين امر بدين دليل است که عوامل شروع کننده در طي دوره اي از زنان ايجاد مي شوند و در ترکيب با ساير موارد، باعث بروز حملات مي شوند. بنابراين مثلا وقتي شما از کار روزانه خسته هستيد، اگر اين نوع موادغذايي را مصرف کنيد، دچار سردردمیگرنی خواهيد شد. عوامل شروع کننده ممکن است طي چند سال تغيير کنند. وقتي شما جوان تر هستيد، ممکن است استرس و بيخوابي از مهمترين علل شروع کننده سردردمیگرنی باشند، اما وقتي سن شما بيشتر مي شود، مشکلاتي همچون گردن درد و پشت درد مي توانند نقش مهمي را در بروز سردردمیگرنی ايفا کنند. غذاهاي خاص: حدود 20 درصد افراد مبتلا به سردردمیگرنی ، اظهار مي کنند که خوردن بعضي غذاها باعث شروع سردردمیگرنی آنها مي شود. بيشترين غذاهايي که باعث اين کار مي شوند، عبارتند از: شکلات ، پنير، ميوه هاي ترش و فلفل. البته اين عدم تحمل بعضي غذاها را نبايد با آلرژي يا حساسيت غذايي اشتباه گرفت.بسياري از افراد بدون اين که بدانند با خوردن اين غذاها دچار سردردمیگرنی مي شوند يا خير، از خوردن اين غذاها پرهيز مي کنند.هر کسي که فکر مي کند، ممکن است با خوردن يک غذاي خاص دچار حملات و سردردمیگرنی شود، بايد به مدت 2 ماه از خوردن آن غذا پرهيز کند و با يادداشت کردن سردردمیگرنی در اين مدت ببيند که آيا با نخوردن آن غذاي خاص تغييري در سردردهايش ايجاد شده است يا خير.اگر تغييري در تعداد حملات ايجاد نشد، او مي تواند از آن غذا استفاده کند و غذاي ديگري را به مدت 2 ماه مصرف نکند و اين عمل را براي آن غذاي خاص نيز تکرار کند.
خوردن غذاي ناکافي: نخوردن يک وعده غذا، کم غذا خوردن يا خوردن غذاي شيرين مي تواند منجر به بروز سردردمیگرنی شود. خوردن صحيح صبحانه اهميت زيادي دارد. بعضي مبتلايان به سردردمیگرن با خوردن غذاهاي مختصري بين وعده هاي غذايي از بروز حملات جلوگيري مي کنند.زيرا آنها مي دانند که گرسنگي مي تواند موجب شروع حملات سردردمیگرنی شود. تغيير در الگوي خواب: بيخوابي هاي شبانه ، کارکردن بيش از حد و ديرخوابيدن در شب مي تواند باعث خستگي بيش از حد و موجب بروز سردردمیگرنی شود. برعکس ، گاهي خوابيدن بيشتر از حد هم مي تواند باعث بروز حملات شود.

تغييرات هورموني در خانمها: بسياري از خانمها بروز حملات سردردمیگرنی خود را به دوره هاي ماهانه قاعدگي شان نسبت مي دهند.خوردن قرصهاي ضدبارداري مي تواند باعث تشديد سردردمیگرنی شود. با اين حال ، بعضي خانمها با خوردن اين قرصها از حملات سردردمیگرنی شان کاسته مي شود.يائسگي مشکل ترين دوره براي خانمهاي دچار سردردمیگرنی است ، اما تحقيقات کمي درباره اثر هورمون درماني در اين خانمها و ارتباط آن با سردردمیگرن انجام شده است.درد سر و گردن: کشيدگي و خستگي عضلات گردن و شانه ها، يک مشکل شايع است. بخصوص اگر شما کاري داريد که بايد پشت ميز بنشينيد يا اين که مجبوريد مسافت زيادي را رانندگي کنيد.درد موضعي در سر و گردن مي تواند باعث سردرد شود و به عنوان يک عامل شروع کننده در حملات سردردمیگرنی مطرح شود. همان طور که بدن شما پيرتر مي شود، در استخوان ها تغييراتي ايجاد مي شود و مفاصل دچار آرتريت مي شوند.در بعضي موارد، مشکلات دندان ها (به خصوص دندان هاي عقل) و مفاصل فک مي تواند باعث تشديد سردردمیگرن شود.

تمرينات ورزشي: تمرينات سخت ورزشي ، بخصوص اگر بدن شما به اندازه کافي ورزيده نباشد، مي تواند منجر به شروع حملات سردردمیگرنی شود، تمرينات منظم و بدون فشار بيش از حد مي تواند به پيشگيري از حملات سردردمیگرنی کمک کند.سفر و مسافرت: در مسافرت هاي طولاني بخصوص اگر در الگوي خواب يا غذاخوردن شما تغييراتي ايجاد مي شود، مراقب باشيد.در اين موارد، هيچ گاه عجله نکنيد و وقت کافي در نظر داشته باشيد و هميشه چيزي براي خوردن همراه داشته باشيد، تا در صورت تاخير در خوردن وعده هاي غذايي ، آنها را مصرف کنيد.
استرس و فشار عصبي:

نگران و هيجان ، نقش مهمي را در بروز حملات ميگرني ايفا مي کنند، اما ساير عوامل شروع کننده ميگرن همچون نخوردن يک وعده غذايي يا نخوابيدن به مقدار کافي نيز اغلب همراه با استرس هستند.ساير عوامل شروع کننده: صداهاي بلند، نورهاي شديد و درخشان ، بوهاي شديد، تغييرات آب و هوا، محيط آلوده و دود آلود و اتاقهاي شلوغ و دم کرده مثل سالن سينما، همگي مي توانند در افراد حساس باعث شروع حملات ميگرني شوند.چرا بعضي افراد دچار ميگرن مي شوند و بقيه به اين بيماري مبتلا نمي شوند؟ درد يک راه طبيعي است که به شما مي گويد چيزي اشتباه است و کمک مي کند از وارد آوردن آسيبهاي بيشتر به بدن خودداري کنيم.بنابراين يک حمله ميگرني شايد به عنوان يک نقش حفاظتي عمل مي کند و باعث مي شود ما از محيطهاي آلوده خارج شويم.به طور کلي اين عقيده وجود دارد که در بعضي خانواده ها ميگرن بيشتر ديده مي شود. معمولا مادراني که دچار ميگرن هستند، دخترانشان هم به اين بيماري گرفتار مي شوند، اما هنوز ژن خاصي که مسوول بروز ميگرن باشد، کشف نشده است.

تشخيص ميگرن

از آنجا که هيچ آزمايش خاصي براي ميگرن وجود ندارد و تشخيص براساس شرح حال بيمار و معاينه صورت مي پذيرد، تشخيص ميگرن مشکل است.سوالاتي از قبيل محل سردرد، تعداد دفعات آن ، نوع سردرد و عواملي که باعث شروع سردرد مي شوند، مي تواند به تشخيص صحيح ميگرن کمک کند.
منبع :پارسی طب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *