غلبه بر ترس و هراس های بی دلیل

غلبه بر ترس و هراس های بی دلیل
همه ما ترس را تجربه می‌کنیم. ترس احساسی طبیعی است که وجود آن برای بقای ما لازم است. ترس و بخش احساسی مغز که ترس از آن‌جا ناشی می‌شود، برای محافظت از ما در برابر خطر طراحی شده است. حتی احساسات خوب نیز گاهی اوقات ممکن است مفید واقع نشود یا از کنترل خارج شوند.

برخی ترس را بیشتر یا شدید‌تر از دیگران تجربه می‌کنند یا ترس در برخی موارد در شرایطی بروز می‌کند که فرد کمتر می‌تواند خود را با آن شرایط تطبیق دهد یا دلیل منطقی ندارد. در برخی موارد ترس می‌تواند مشکل‌آفرین شود و حتی توانایی فرد برای داشتن زندگی دلخواه خود را مختل کند.
بهترین راه درمان ترس قرار گرفتن در معرض آن است. این شیوه می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام و با سایر شیوه‌های درمان‌شناسی کامل شود. اما بیشتر شامل مواجه طولانی مدت با اشیاء و شرایطی است که فرد از آن می‌ترسد. چرایی تاثیر این شیوه هنوز مشخص نیست، اما تمامی تحقیقات تاثیر این شیوه را تایید می‌کنند. شاید کمی زمان‌بر است، اما بالاخره ترس فرد از بین خواهد رفت. در زیر، 4 گام اصلی بر اساس این شیوه ارائه شده است که می‌توانید برای رویارویی با ترس‌تان استفاده کنید.
راهنمایی درباره ریسک در زندگی نیز در این رابطه به شما کمک می کند.
1.«نردبان ترس» خلق کنید
اولین گام مهم غلبه بر ترس‌ این است که در خصوص نحوه مواجه با موقعیت یا شیئی که از آن می‌ترسید و از آن دوری می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید. برای شروع به آن‌چه که در حال حاضر به دلیل ترس از آن دوری می‌کنید و این که در صورت مواجه با چنین شرایطی چقدر آشفته می‌شوید، بیندیشید.
این موقعیت‌ها را بر اساس میزان ترس و اضطرابی درجه‌بندی کنید که پیش‌بینی می‌کنید؛ یعنی از ترسناک‌ترین موقعیت شروع و به ترتیب در فهرست منظور کنید. حال که «نردبان ترس‌» خود را ترسیم کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از آن، مواجهه با ترسناک‌ترین موقعیت را برای خود آسان کنید. بنابراین اگر از بلندی می‌ترسید و نمی‌توانید به طبقه پنجاه آپارتمانی بروید، نخست با طبقه دهم شروع کنید و در این شرایط با ترس خود مواجه شوید، سپس طبقه بیستم و…. هر پله از این نردبان را می‌توانید به اندازه لازم کوتاه‌تر و کنترل‌پذیر‌تر کنید.
توصیه می‌کنیم بعد از طراحی کارهای خاصی که باید به انجام برسانید، برنامه زمانی آن‌ها، روز و ساعت دقیق پایان آن‌ها را تعیین کنید. یاد‌تان باشد برای انجام دادن آن‌ها و کاهش طبیعی ترس‌تان از طریق قرار گیری در معرض شیء یا موقعیتی که از آن می‌ترسید، به اندازه کافی وقت بگذارید. به طور معمولی حدود 20 تا 30 دقیقه کافی است تا ترس‌تان کم شود، اما ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشید.
منبع :parsegard

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *