فشار های روانی را مهار کنید

فشار های روانی را مهار کنید
پاسخ بدن به محرک های بیرونی و درونی «فشار روانی» نامیده می شود. رهاسازی بیرونی فشار روانی شامل تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ شخص محبوب و وجود یک بیماری در خانواده است.
پاسخ بدن به محرک های بیرونی و درونی «فشار روانی» نامیده می شود. رهاسازی بیرونی فشار روانی شامل تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ شخص محبوب و وجود یک بیماری در خانواده است. حوادث شادی آور به اندازه حوادث غمبار می توانند فشارزا باشند. محرک های درونی شامل ناراحتی جسمانی یا روانی است.

ویژگی شخصیتی، از قبیل نیاز به نقص گرایی یا به دست آوردن رضایت دیگران، نیز می توانند فشار آفرین باشند. فشار روانی می تواند هم واکنش های مثبت و هم منفی ایجاد کند. به عنوان نمونه، شاید به دلیل احساس بی کفایتی، میل به بی نقص بودن داشته باشید و در نتیجه، فشار دایمی که بر خود وارد می کنید، در نهایت به ضرر خودتان تمام می شود. از سوی دیگر، ممکن است شما فشار را به صورت مثبت تجربه کنید و در نتیجه به شدت برانگیخته شده و مولد باشید و بتوانید بیش از آنچه که در شرایط معمولی می توانستید، موفقیت به دست آورید.

فشار چه مثبت باشد و چه منفی، واکنش های جسمانی ایجاد می کند. بدن، هورمون ها و مواد شیمیایی که کارکرد قلب، ریه ها و عضلات و سایر اندام ها را تشدید می کنند، ترشح می کند. این پاسخ ممکن است حالت دفاعی داشته باشد و شما را قادر کند که مثلا از یک ماشین، بی احتیاط فرار کنید. وقتی دوباره احساس ایمنی کردید، تغییرات بدنی مذکور ناپدید می شوند. به هرحال، اگر فشار روانی برای یک دوره طولانی تداوم یابد، هورمون ها نیز به طور مرتب ترشح کرده، بدن شما را تحریک خواهد کرد، در نهایت این تبادل بین روان و بدن موجب فرسایش می شود.

وقتی بدن تان برای یک دوره زمانی طولانی تحت فشار روانی و تحریک باشد، با استفاده از نشانه های پریشانی که در زیر می آیند به شما هشدار خواهد داد:

تنش، افزایش ضربان قلب، تحریک پذیری، بی خوابی، خستگی، سردرد، ناراحتی معده ای، افزایش یا کاهش اشتها.

این علایم نشان می دهند که شما باید سبک زندگی و علایق فشارآلود خود را ارزیابی کنید. فشار روانی طولانی توانایی لذت بردن شما از زندگی را مختل کرده و بیماری جسمانی یا عاطفی ایجاد می کند.

خیلی از مردم نمی دانند که تغییرات عاطفی کوچک، ناشی از فشار روانی هستند. سوالات خودارزیابی زیر به شما کمک می کند تا نشانه های فشار روانی را در زندگی خود پیدا کنید:

آیا آرام بودن و شوخی کردن برایتان ممکن است؟

آیا به راحتی از کوره در می روید؟

آیا خوابیدن در شب برایتان مشکل است؟

آیا احساس می کنید که مسوولیت هایتان سنگین است؟

آیا علایم جسمانی فشار روانی را تجربه می کنید؟

آیا علاقه خود به روابط اجتماعی را از دست داده اید؟

آیا میل شما به مصرف سیگار یا داروها افزایش یافته است؟

اگر شما به چهارسوال از هشت سوال فوق جواب مثبت بدهید، در آن صورت لازم است که راهبردهای ذکر شده در زیر را برای مقابله با فشار روانی اضافی تان مورد استفاده قرار دهید.

راهبردهای مقابله ای معمول:
۱ ورزش جسمانی فعال. ورزش منظم به کاهش تنش عضلانی کمک کرده و احساس سلامتی را افزایش می دهد. تنش جسمانی ناشی از نگرانی نیز امکان دارد توسط ورزش کاهش یابد. ماساژ نیز همین اثرات را ایجاد می کند.

۲ محدود کردن وظایف کاری و فعالیت خارج از برنامه درسی. گفتن «نه» به درخواست های افراطی کارفرما و نیز داشتن زمان استراحت می تواند فشار روانی را به حداقل برساند.

۳ خانواده، دوستان، گروه های اجتماعی. نظام های حمایتی دوست داشتنی به مواجهه با حوادث فشارزا کمک می کند.

۴ تعطیلات یا «زمان بازی». طرح ریزی برای داشتن زمان های فراغت کوتاه (یا تعطیلات طولانی تر) برای آرامش دادن به خودتان در دوره های اوج فشار روانی بسیار حایز اهمیت است.

۵ سرگرمی ها. برای خودتان سرگرمی هایی را پیدا کنید و تا پایان یافتن تاثیرات فشار روانی انرژی و توجه خود را به آن معطوف سازید.

۶ مشاوره. صحبت با یک مشاور برای تشخیص مشکلات تولیدکننده فشار روانی و شکستن الگوهای منفی تحریک، که موجب فشار می شوند، مفید است.

رهایی از فشار روانی:
تمرین زیر خیلی ساده بوده و می تواند در شما ایجاد آرامش کند. روزی دوبار آن را انجام دهید، ترجیحا قبل از صبحانه و بعد از شام:

به طور راحت بنشینید.

چشمان تان را ببندید.

تمام عضلات خود را به صورت عمیق آرام و حالت آرامش را حفظ کنید.

از طریق بینی نفس بکشید. به موازات بیرون دادن نفس، در مورد کیفیت تنفس تان فکر کنید و واژه ای (مثلا عدد یک) را به صورت آرام برای خود تکرار کنید. از طریق تمرکز بر تکرار واژه، جلو حواس پرتی توسط افکار مختل کننده را بگیرید.

این عمل را ۱۰الی۲۰دقیقه ادامه دهید. بعد از انجام تمرین مذکور، خیلی سریع بلند نشوید و با چشمان باز چند دقیقه بنشینید.

منبع :آفتاب

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *