فلسفه و نظريات دکتر باک Philosophy

فلسفه و نظريات دکتر باک Philosophy

things_you_should_know_about_bach_flower_remedies_1591_x

دکتر باک اعتقاد داشت بيماري قلب و روح، بايد هدف توجه درمانگران باشد. او عصاراتي را کشف کرد که بين روح و جسم ارتباط برقرار کند. و از 38 عصاره ، که 37 عصاره از گياهان غيرسمي بودند استفاده کرد.

دکتر باک در کتاب Healing themself مي­گويد:

پشت همه بيماري­ها ترس­هاي ما، اضطرابات ما (Anxieties) حرص و طمع (Greed) دوست­ داشتن­ها و دوست نداشتن­هاي ما قرار دارد. اجازه بدهيد آن­ها را از خود دور کنيم و خود را شفا دهيم و با شفا يافتن، بيماري­ها و دردها و رنج­ها از ما دور مي­شوند.

دکتر ادوارد باک اعتقاد داشت اولين خطاي انساني ضديت بر وحدانيت و يگانگي است (Unity) و آن برمي­گردد به آن­که خود را محور و مرکز بدانيم (خودخواهي). اولين بيماري­هاي واقعي در انسان برمي­گردد به نقص­هايي مانند غرور (Pride)، وحشيگري، بي­رحمي (Cruelty)، تنفر (Hate)، خودخواهي(Self Conteredness) ناداني و جهل (Ignorance)، بي­ثباتي و نااستواري (Instability) و حرص و طمع (greed) و تمام اينها با اعتقاد به وحدانيت مي­تواند تغيير کند.

تا زماني که روح و نفس ما در هماهنگي و تعادل هستند شادي، لذت، صلح و سلامتي وجود دارد. زماني که نفس ما گمراه شد و به بيراهه رفت (Astray) و بر روح پيشي گرفت و آن را زير پا گذاشت و دفن کرد چه به وسيله تمايلات دروني و چه با تشويق و تحريک (Persuasion) ديگران يک تناقص ايجاد مي­شود که اين تناقض ريشه بيماري­ها و غم­ها، دلمردگي­ها و افسردگي­ها (Unhappiness) است.

ادوارد باک اعتقاد داشت مهم­ترين دليل عدم موفقيت طب نوين در اين است که بيشتر به نتايج مي­پردازد تا به علت. بيماري­ها منشأشان مادي نيست. بيماري حسي است از تناقض روح و عقل و ريشه­کن نمي­شود مگر با تلاش روح و عقل.

بيماري ظاهراً به نظر مي­رسد (apparently) خيلي بي­رحم است. آيا مي­تواند براي ما مفيد و خوب باشد و به ما چيزي را نشان بدهد آن­ها به درستي ترجمه­اي از درون ما هستند. و خطاهاي دروني ما را نشان مي­دهند. اگر درست درمان بشوند باعث مي­شود که خطاهاي دروني ما از بين بروند و ما بهتر و کامل­تر از قبل ب شويم. رنج و بيماري يک اصلاح­کننده (پاکسازي­کننده) نقاط ضعف و خطاهاي ما که به آن­ها چسبيده­ايم مي­باشد و بيماري مانند درس است که تا ما آن را نفهميم نمي­توانيم آن­ها را ريشه­کن کنيم. کساني که قادر به فهم اين علائم اخطاردهنده هستند ممکن است بتوانند از بيماري پيشگيري کنند. اگر ارتباط روح و ذهن تصحيح شود قبل از شروع بيماري يا در مراحل اوليه بيماري از بين برود. حقيقتي که سلامتي فردي را تضمين مي­کند اميد است.

حقايق بزرگي وجود دارد که اگر انسان بتواند بر روي آن­ها تمرکز کند مي­تواند خود را تدريجاً کامل کند. آن­ها شامل:

عشق ،(love) انس

همدري، همفکري (Sympathy)

صلح و صفا، آرامش (peace)

ثبات و استواري Stead Fastness

نجابت، باتربيت و آرام بودن درستکار و با شخصيت بودن (Gentleness)

قوي Strength

فهيم بودن understanding

تحمل­پذيري (Tolerance) و صبور بودن

خرد، حکمت، عقل، دانايي wisdom (عاقل)

Forgiveness بخشش، گذشت (داراي گذشت و بخشش بودن)

Courage شجاعت، جرأت و دليري (با جرأت و شجاع بودن)

Joy خوشي، شادي کردن، لذت بردن (شاد و از زندگي لذت بردن)

اگر هر کدام از اين کيفيات را در خود کامل کنيم مي­توانيم به هدفي که از آن خلق شده­ايم نزديک شويم و خود را عضوي از جهان هستي بدانيم.

همه انسان­ها در نزد خالق هستي مهم هستند. ما بايد خودخواهي­هاي خود را کنار بگذاريم و به دنبال شايستگي­هايمان باشيم.

عواملي که مانع رسيدن به هدف تکامل انسان مي­شوند و سبب و احتمال بيماري­ها هستند:

Restraint قيد و بند براي خود قرار دادن

Fear ترس

Restlessness بي­قراري

Indecision دودلي و ترديد و عدم توانايي در تصميم­­گيري

Indifference بي­تفاوتي

Weakness ضعف

Doubt شک و ترديد، دودلي

Over-enthusiasm شور و شوق بيش از حد داشتن

Ignorance ناداني، جهل و بي­خبري

Impatience بي­تاب و کم­تحمل بودن، نداشتن صبر و کم­حوصله بودن

Terror وحشت و ترس زياد

Grief غم و اندوه، غصه خوردن

اگر ما به اين عوامل اجازه نفوذ به درونمان بدهيم روي بدن ما تأثير مي­گذارند و علت آنچه که به آن بيماري مي­گوييم مي­شوند. بدون آنکه بفهميم علت واقعي بيماري چيست. ما اين به هم­ريختگي و ناهماهنگي را به عوامل بيروني مثل ميکروب­ها، سرما، گرما نسبت مي­دهيم و اسامي روي آن­ها مي­گذاريم. مثل آرتريت، سرطان، آسم و غيره و فکر مي­کنيم اين بيماري­ها از جسم مادي ما منشأ گرفته­اند. سلامتي واقعي داشتن آرامش و شاد بودن است. بنابراين هر وقت اين حقيقت را قبول کنيم سلامتي را به دست مي­آوريم.

عصاره اين گل ها داراي انرژي و امواج گياهان هستند. اين عصارات انتقال­دهنده امواج انرژي گياه هستند که در حافظه آب حفظ مي­شوند.

اين عصاره ها هوميوپاتيک نيستند گرچه به علت رقيق سازي (Dilution) شبيه رمدي هاي هوميوپاتي هستند ولي از قوانين هوميوپاتي و اصل مشابهت (Similar) و Shaking کردن و رقيق­سازي هاي مکرر پيروي نمي­کنند. عصاره اين گل ها باعث آگاهي دروني از طريق ذهن و روح (حواس) مي­شوند و در روح مصرف­کننده اثر مي­گذارد و به عبارتي ديگر انرژي حياتي( Vital Energy) شخص را افزايش مي دهد.

دکتر باک اعتقاد داشت بيماري نتيجه تضاد و ستيزه (جنگ) بين اهدافي که روح مشخص مي­کند و فعاليت­هاي شخصيتي است (ستيز بين روح و شخصيت). اين جنگ دروني ايجاد يک شرايط و انرژي منفي مي­کند و تعادل و هارموني بدن را به هم ريخته و در نتيجه آن بيماري ايجاد مي­شود که با استفاده از گل هاي باک شرايط و انرژي مثبت برگشت پذير است .

علاقمندان برای مشاوره و راهنمایی گل های درمانی باک و تهیه آن ها و یا شرکت در دوره های آموزشی می توانید با مرکز تجسم خلاق 02188302523 تماس بگیرید.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *